Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod hank » pon 20 pro, 2010 7:06 pm

Užitečná diskuse.

Původně jsem chtěl napsat, že 99% koncových stanic má lichoběžníkové tabulky, ale jak teď koukám do seznamu a plánků stanic z roku 2009, zajímavé jsou právě ty výjimky. Takže:

Bechyně. Sídlo dirigujícího dispečera pro trať podle D3. 2 koleje dopravní, 2 manipulační. Vjezd seshora žlutá, červená, bílá, žlutá, odjezd skupinové pro obě dopravní koleje - zelená, červená, bílá (ta bílá je pro posun - na stanici navazuje vlečka do keramičky). Na "slepém" zhlaví je vlaková cesta ukončena na obou dopravních kolejích trpasličími cestovými návěstidly červená, bílá. Specialita: Před známým bechyňským "duhovým" mostem je krycí návěstidlo - odshora žlutá, zelená, červená. Výhybky zabezpečené výměnovými zámky se přestavují ručně, ale návěstidla jsou na nich závislá přes elektromechanické zabezpečení - ústřední zámek u výpravčího. 3 výhybky na "slepém" zhlaví nejsou zabezpečeny nijak.

Slavonice. Obsazeny výpravčím, provoz podle D2. 2 koleje dopravní, 2 manipulační. Mechanické jednoramenné vjezdové návěstidlo. (V takových případech bývalo někdy ještě doplněné pevným žlutým ramenem návěstícím všem vlakům zastavení ve stanici, ale tenhle konkrétní případ neznám.) Odjezdová návěstidla nejsou. Výhybky zabezpečené výměnovými zámky se přestavují ručně, postavení vjezdového návěstidla je na nich závislé přes elektromechanické zabezpečení - ústřední zámek u výpravčího.

Jirkov. Nákladiště se zastávkou, provoz podle D2. 1 kolej dopravní, 1 manipulační, 1 vlečková. Vjezd je krytý krycím návěstidlem - žlutá, červená, konec vlakové cesty - "červený trpaslík". Výhybky zabezpečené výměnovými zámky se přestavují ručně, na stavědle je ústřední zámek, vazba na traťový klíč.

Luhačovice. Obsazeny výpravčím, provoz podle D2. 2 koleje dopravní, 3 manipulační (z toho 2 kusé). Rychlostní návěstní soustava. Vjezd seshora žlutá, červená, bílá, žlutá, odjezd skupinové pro obě dopravní koleje - zelená, červená, žlutá - výprava návěstidlem. Návěstidla jsou na sobě závislá. Na "slepém" zhlaví je vlaková cesta ukončena na obou dopravních kolejích trpasličími cestovými návěstidly červená, bílá. Traťové zabezpečení je automatickým hradlem. Výhybky zabezpečené výměnovými zámky se přestavují ručně, na "slepém" zhlaví nejsou zabezpečeny nijak.

Mnohem složitější vzhledem k hustotě vleček a nákladní dopravy jsou poměry v Litvínově (TEST obsluhovaný dálkově z Louky u Litvínova) a v Prachovicích (rychlostní soustava s autoblokem, vjezdové návěstidlo má pro vjezd na vlečku cementárny indikátor 30 km/h, vlečka má vlastního výpravčího...), ale to je zřejmě mimo diskutované téma. I zmíněné Milovice se obsluhují dálkově z Lysé n. L., ale výhybky se takto obsluhují kupodivu jen na vjezdovém/odjezdovém zhlaví (asi to stačí, protože EOs tam teď vozí jen panťáky), na "slepém" zhlaví jen ručně.

Starší verze plánků stanic (GVD 2006) pořád ještě visí tady: http://www.iwan.eu07.pl/danone39/. (Teď marně vzpomínám, odkud mám tu verzi 2009.)

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6705
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod vojtas » pon 20 pro, 2010 7:10 pm

A to v jirkově nemají na vjezdu bílou?Jak je to tam tedy s přivolávačkama? :?:
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod hank » pon 20 pro, 2010 7:11 pm

Morris Zapp píše:
"objevil jsem stanici (a vypadá to, že nebyla jediná), která byla v epoše III obsazena výpravčím a přesto neměla vjezdová návěstidla, místo nich byly LT a křižující vlaky druhé měly v SJŘ značku LT, tzn. povinnost u ní zastavit a vyčkat pokyn k vjezdu."

A co teprve "vojenské" přivolávačky. Ty se přece (spolu s výpravčími) taky dosazovaly na tratě, kde se původně jezdilo podle D3. Ale to se tu už někde probíralo, i s odvoláním na článek ve Světě železnice.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6705
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod hank » pon 20 pro, 2010 7:20 pm

vojtas: Jirkov není stanice, ale nz. Návěstidlo není vjezdové, ale krycí. Jestli tu je někdo z Chomutova, třeba zná místní poměry. Já jen cituju, co jsem našel.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6705
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Morris Zapp » úte 21 pro, 2010 6:12 am

hank:

- Jirkov: přesně tak. Akorát si nejsem jist, jestli Lc1 je trpaslík, nebo stožár (ale to je detail).

- vojenská ambulantní návěstidla: no jo, ale to je proti lichoběžníkové tabulce už prakticky plnohodnotné návěstidlo, umí se to proměnit ze zákazu jízdy v její dovolení. Kdežto význam lichoběžníkové tabulky musí být dopředu určen SJŘ, nebo rozkazem.

vojtas: když odhlédneme od toho, že Jirkov není dopravna a tedy nemá vjezdové návěstidlo, tak obecně není žádné dogma, že by vjezdové návěstidlo muselo umět návěstit přivolávačku: když není, tak tam prostě dojde výhybkář s bílým lízátkem (v noci se žlutozelenou lucernou).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 862
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod vojtas » úte 21 pro, 2010 11:48 am

Jinak,pochopil bych ten tvůj komentář i zkrácený-stačilo napsat,že přijde s RPN-to bych pochopil taky,ale vždycky jsem si myslel,že se RPN používá,když je nějaká porucha-netušil jsem že se používá i za normálního stavu.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Morris Zapp » úte 21 pro, 2010 12:24 pm

No tak sorry, jsem tady novej a nemůžu ještě vědět, kdo co zná a kdo ne... :wink:

PN je vynález tuším až III. epochy: viz fakt, že na mechaniky se montovala dodatečně. Do té doby jedině RPN.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 862
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod hank » úte 21 pro, 2010 5:42 pm

vojtas: Čl. 340 platného předpisu D1: RPN se používá pro povolení jízdy kolem hlavních návěstidel. Čl. 6 téhož předpisu: Mezi hlavní návěstidla patří i návěstidla krycí.

Morris Zapp: PN (návěst 31) je už ve vydání D1 z roku 1960 (čl. 105 - 107). Je tam i RPN (návěst 71, čl. 269 - 276), úplně stejná jako dnes. Starší verzi návěstních předpisů bohužel nemám.

Morris Zapp má tedy (jako skoro vždycky na tomto fóru 8) ) pravdu.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6705
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod vmucha » úte 21 pro, 2010 6:46 pm

Zdravím Vás a mám také jeden dotaz.
Má být u koncové stanice s 2 dopravními kolejemi mechanické vjezdové návěstidlo jedno či dvouramenné?
Děkuji a zdravím
Vlastimír
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 657
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Morris Zapp » úte 21 pro, 2010 7:34 pm

hank: přivolávací návěstidlo (nikoliv návěst) zná i D1 z roku 1954 (preambule: "Musíme zavést přísný pořádek do dopravy! Klement Gottwald"). Nechápe ho jako návěstní znak vjezdového návěstidla, ale jako další návěstidlo, montované na jeho stožár. Liší se pro světelná návěstidla (trvale svítící mdle bílé světlo) a pro mechaniky (ona známá tři světýlka do trojúhelníku).

D1 SŽ 1942 PN ani RPN nezná; vjezd kolem neobsluhovaného návěstidla se dovoluje ústním rozkazem nebo zeleným terčem.


Vlastimír: teoreticky by mohlo být i dvojramenné - totiž v případě, že by z nějakého důvodu bylo potřeba, aby vlaky mohly do stanice vjíždět traťovou rychlostí (samozřejmě jenom na rovnou kolej). Taková konstelace mi pro malou koncovou staničku nepřipadá příliš pravděpodobná - ovšem na dráze je možný všechno.
Takže pokud neděláte model nějaké konkrétní stanice, kde to dvojrameno skutečně bylo, tak bych určitě šel do jednoramenného a před hrot krajní výhybky píchnul rychlostník 40.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 862
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Vladimír_B » úte 21 pro, 2010 8:03 pm

Morris Zapp píše:teoreticky by mohlo být i dvojramenné - totiž v případě, že by z nějakého důvodu bylo potřeba, aby vlaky mohly do stanice vjíždět traťovou rychlostí (samozřejmě jenom na rovnou kolej). Taková konstelace mi pro malou koncovou staničku nepřipadá příliš pravděpodobná - ovšem na dráze je možný všechno.
Reálné to je, např. žst. Pocinovice, trať 185, 2. D.K. a 1 manipulační, Kdyně na tom byla podobně, tj. dvě červená ramena. U koncové stanice může být také dvouramenné návěstidlo, tj. červené a žluté rameno (stůj/výstraha), nebo tříramenné návěstidlo (červené, žluté a červené rameno). S tím, že na tříramenném se bude moci návěstit buď stůj (obě =), nebo rychlost 40km/h a výstraha (obě červené // a žluté -) a nic jiného. Doufám, že jsem Vám příliš nezamotal hlavu :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Morris Zapp » úte 21 pro, 2010 9:02 pm

Pocinovice a Gdyně :D nejsou malé koncové staničky - tady se dá předpokládat, že autor zabezpečovačky myslel na projíždějící vlaky (kdoví, jestli v tom nebyly ambice na rychlík...). U koncové staničky bych ovšem s projíždějícími vlaky nekalkuloval :D

Jinak máme terminologickou neshodu: žluté rameno nepočítám, tzn. mechanika "f plný palbě" (2x červené + 1x žluté) je pro mě pořád jenom dvojramenná, s doplňkovým žlutým ramenem. Za tříramennou bych označil takovou mechaniku, která umí návěst "vjezd druhou odbočkou".

Stav, kdy návěstidlo návěstí jenom Stůj nebo Vjezd odbočkou si dovoluji považovat za zabezpečovací paskvil - je to zbytečně složité a zbytečně to brzdí vlak dřív, než je potřeba. To ovšem neznamená, že se to v praxi nevyskytuje...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 862
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod hank » úte 21 pro, 2010 10:57 pm

vmucha, Morris Zapp: Ta kombinace - 1 rameno, rychlostník 40 - taky říká něco o (ne)závislosti postavení ručně obsluhovaných výhybek na postavení návěstidla. Odjezdové návěstidlo nejspíš nebude vůbec nebo bude 1 skupinové. A pamatuju, že ještě v 80. letech bývala taková sestava běžná i v dost velkých nácestných stanicích s hustou dopravou a posunem (příklad: Valtice a Mikulov na trati Hrušovany n. J. - Břeclav, ve Valticích se tento archaický způsob zabezpečení kupodivu udržel dodnes, v Mikulově jsou 5světlová vjezdová a žádná odjezdová, jinak dtto), takže tím spíš bych se přimlouval za její použití na modelu koncové stanice s dvěma dopravními kolejemi. Výše zmíněné Slavonice jsou pěkný příklad.

BTW, takové osazení stanic má i světelnou analogii tam, kde se přecházelo z D3 na D2 v 60. a pozdějších letech. Tzn. vjezd zelená-červená, odjezd buď nic nebo dtto, rychlostníky 40 a ruční stavění výhybek nezávislé na návěstidlech. Příkladem jsou třeba nácestné stanice na trati Svitavy - Žďárec u Skutče (Čachnov, Borová u Poličky, Květná...ale taky Polička s 25 výhybkami).

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6705
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod JBr » úte 21 pro, 2010 11:05 pm

hank píše:Příkladem jsou třeba nácestné stanice na trati Svitavy - Žďárec u Skutče (Čachnov, Borová u Poličky, Květná...ale taky Polička s 25 výhybkami).


Bejvavalo... Dneska je to tam same AZD navestidlo a aj trpaslici ranzirky. Holt dalkovina...
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Rozmístění návěstidel v koncové stanici

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 22 pro, 2010 9:10 pm

Jak kde,
Jinak co se týká těch velkých stanic, tak do Plzně Hl.n. se od Prahy vjíždělo (vjíždí) kolem návěstidla vzor CCCP a nikdy jsem na něm neviděl nic jiného než 40km/h a výstraha (dvě žluté) Navíc tam byl (je) stejně hned u klacku rychlostník 40km/h (pak dál je přes kříž i dvacítka, ale to sem nepatří)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník