spínací kontakt na kolejích

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod PetrTT » sob 14 čer, 2008 6:45 pm

a nešlo by nahradit jazýčková relé některou z těchto součástek
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES05600274
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES05600026
myslím si,že nahradit mechanický kontakt elektronickou součástkou by bylo spolehlivější.
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Příspěvekod Houmr » ned 15 čer, 2008 4:45 pm

Vysvětlil bys prosím nám, co v elektronice plaveme :oops: , jaký je princip?
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod PetrTT » ned 15 čer, 2008 5:16 pm

Tyto součástky se používají na detekci magnetického pole.Jsou většinou napájeny stab.napětím 5V a pokud se k jejich ploše přiblíží magnet(objeví se magnetické pole) tak se na výstupu naměří napětí v řádech mV.Toto se zesílí tranzistorem,který pak může spínat další obvody(relé,tyristory atd.).Ptám se proto,jestli to už někdo zkoušel,abych zbytečně nemarnil čas vymýšlením něčeho,co už se třeba neosvědčilo.Mám hlavně obavy z rušivého magn. pole z motorku.
PetrTT
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 13 říj, 2007 10:19 am
Bydliště: Police nad Metují

Příspěvekod PetrL » ned 15 čer, 2008 5:42 pm

PetrTT píše:a nešlo by nahradit jazýčková relé některou z těchto součástek
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES05600274
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES05600026
myslím si,že nahradit mechanický kontakt elektronickou součástkou by bylo spolehlivější.

Teoreticky ano, ale prakticky? Pro někoho složitější pro jiného velmi složitý způsob vybavování impulzu - výroba pl. spoje vybavovače, náročnější montáž do kolejí. Přitom někdy problematické montáži magnetu do spodku vozu se tak jako tak nevyhneš.
Mimoto - nejsem si jist, ale tyto prvky asi budou potřebovat těsnější vazbu s magnetem.
Naproti tomu jazýčkové relé, které se skryje mezi pražce má obrovskou životnost při přenosu produ 1-2A. Dostatečně citlivé relé může spínat přímo bez jakékoliv další elektroniky. Takové relé spíná běžně při odběru 20mA oblouk na kontaktech je minimální.
Nevidím žádný přínos a tedy ani důvod komplikovat ověřené a spolehlivé řešení. Přiznávám ale, že je to pokrokovější - leč v jednoduchosti je krása.
Jinak pro neznalé - v běžném životě s Hallovo sondou setkáváme např. při průtokovém ohřevu vody v plynovém kotli, kde pro výkon hořáku je mimo jiné také nutné snímat průtokového množství vody.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod richard0404 » ned 15 čer, 2008 6:05 pm

PetrL zapojení přeci jen je trochu složitější ale je tu ještě jedna věc a tou je cena tohoto zařízení .
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod PetrL » ned 15 čer, 2008 6:18 pm

richard0404 píše:PetrL zapojení přeci jen je trochu složitější ale je tu ještě jedna věc a tou je cena tohoto zařízení .

Ano. Jazýčkový kontakt a Hallova sonda stojí stejně. Vybavovací obvod a výroba pl. spoje je navíc :cry:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod richard0404 » ned 15 čer, 2008 9:37 pm

PetrL píše:
richard0404 píše:PetrL zapojení přeci jen je trochu složitější ale je tu ještě jedna věc a tou je cena tohoto zařízení .

Ano. Jazýčkový kontakt a Hallova sonda stojí stejně. Vybavovací obvod a výroba pl. spoje je navíc :cry:


Přesně jak píšeš k použití je potřeba trochu větší znalosti s výrobou ploš.sp. ale za pomocí pc tiskárny to jde celkem v pohodě a hlavně znalost zapojení cena tak pouštět se do toho asi někdo nebude? :cry:
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Optosnímače

Příspěvekod V_Báňa » stř 18 čer, 2008 3:06 pm

Přečetl jsem si diskuzi a když vidím těch 6 stránek příspěvků o tom jaký magnet, kam s ním, proč nefunguje jazýček, proč se nerozpojuje, detekční vzdálenost atd. tak bych přece jen připomenul ty optické snímače.

Ne snad proto, že jsem elektroniku na tyto snímače dělal ( http://www.volny.cz/mtbbus/basic/infra1.htm) ,ale primárně proto, že je považuji za minimálně problémové. Za 8 let jejich používání nepamatuji selhání. Jejich detekční vzdálenost je od 6 do 15 cm. Záleží jaké se použijí součástky IR.

Občasné nedorouzmění je snaha docílit jen reakci na zrcatko (které vůbec není třeba, další omyl), aby na černý podvozek nereagovaly (zatírání barvou aj)- naopak cílem je detekce přítomnost černého podvozku vlaku trvale po celé délce, nejen loko

Jinak argument složitosti elektroniky- pri zájmu lze vyrobit přímo kompaktní provedení vel. 8x20mm, které se zasune navysoko zespodu mezi pražce a výstupem bude spínací tranzistor 100mA nebo TTL výstup.
V_Báňa
 
Příspěvky: 103
Registrován: stř 07 kvě, 2008 2:43 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Vladimír_B » stř 18 čer, 2008 3:32 pm

Jednou z dalších možností je udělat si "kolejové obvody" jako na dráze. Pouze hlídat odběr do kolejí. Výhodou jsou žádné viditelné zásahy do kolejiště. A podmínkou je to, aby i vozy měli odběr.
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod MiraKala » pát 03 pro, 2010 10:39 am

Zdravím,
zajímá mě právě spínání přes přerušenou kolej (bez montáže magnetu). Je pravda, že tento úsek je bez napájení? Čili lokomotiva se musí spolehnout na zbývající nápravy?
MiraKala
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08 lis, 2010 12:29 pm

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod harmi » pát 03 pro, 2010 12:38 pm

Ano. Vsak ide o kratky usek, napriklad 5-10mm, co je menej nez plastova srdcovka vyhybky. Lokomotiva sa isto nemoze spoliehat na jedinu napravu, aj kvoli plynulosti po spinavych kolajach je dobre brat napajanie z viacerych naprav.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod MiraKala » pát 03 pro, 2010 1:16 pm

ja vím, ale dvounápravový motorák by byl na spínací koleji odkázán už pouze na jedinou nápravu, která může mít shodou okolností zrovna horší odběr a motorák se zastaví. Proto se mi toto řešení moc nezamlouvá (btw, mám staré kolejiště z kolejí BTTB a tam je jazyk a srdcovka z jednoho kusu, čili je to celé vodivé - i když průjezd těmito výhybkami není zrovna nejspolehlivější, jazyk musí opravdu dolehnout ke kolejnici, jinak není pod napětím)
MiraKala
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08 lis, 2010 12:29 pm

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Jirka1 » pát 03 pro, 2010 3:33 pm

MiraKala píše:Zdravím,
zajímá mě právě spínání přes přerušenou kolej (bez montáže magnetu). Je pravda, že tento úsek je bez napájení? Čili lokomotiva se musí spolehnout na zbývající nápravy?

Nemusí tomu tak být. Používám obdobný princip: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80
Úseky jsou delší a pod napětím.
Po skoro deseti letech provozu (po odladění prvotních porodních problémů) funguje naprosto spolehlivě. Výhodou je, že v kolejišti není potřeba dalších zásahů a ani není potřeba úprav na loko.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod yurax » pon 06 pro, 2010 9:40 am

Jirka1 píše:
MiraKala píše:Zdravím,
zajímá mě právě spínání přes přerušenou kolej (bez montáže magnetu). Je pravda, že tento úsek je bez napájení? Čili lokomotiva se musí spolehnout na zbývající nápravy?

Nemusí tomu tak být. Používám obdobný princip: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80
Úseky jsou delší a pod napětím.
Po skoro deseti letech provozu (po odladění prvotních porodních problémů) funguje naprosto spolehlivě. Výhodou je, že v kolejišti není potřeba dalších zásahů a ani není potřeba úprav na loko.



Porad by ale zminovany BTTB motorak mohl mit onen problem, viz "Tento problém jsem odstranil jednoduše tak, že jsem izolační místa zdvojil, takže jsou dvě vedle sebe ve vzdálenosti kolem 3 mm a kolej mezi nimi není nikam připojena. Tak ke zkratu mezi úseky již nemůže dojít."
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod MiraKala » pon 06 pro, 2010 12:17 pm

Jirka1 píše:
MiraKala píše:Zdravím,
zajímá mě právě spínání přes přerušenou kolej (bez montáže magnetu). Je pravda, že tento úsek je bez napájení? Čili lokomotiva se musí spolehnout na zbývající nápravy?

Nemusí tomu tak být. Používám obdobný princip: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80
Úseky jsou delší a pod napětím.
Po skoro deseti letech provozu (po odladění prvotních porodních problémů) funguje naprosto spolehlivě. Výhodou je, že v kolejišti není potřeba dalších zásahů a ani není potřeba úprav na loko.


Chápu správně, že při najetí lokomotivy na onen úsek, který je nejdřív bez napájení, lokomotiva sepne relé (což je onen požadovaný spínací impulz) a relé zároveň do úseku pustí proud?

Další příspěvek se zdvojeným izolačním místem asi nechápu:)
MiraKala
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08 lis, 2010 12:29 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník