Troleje na našich kolejištích.

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod mlha » pát 20 srp, 2010 4:06 pm

jaký by měl být průměr toho drátu?
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 srp, 2010 7:05 pm

vtip je v tom, že nie je kruhové. max. šírka 130 mm, výška 130 mm, prierez - 150 mm2. Platí pre ss 3 kV, 70 roky.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod Jarda H. » pát 20 srp, 2010 8:15 pm

JanoH0e píše: ..... max. šírka 130 mm, výška 130 mm, prierez - 150 mm2. ............


Jano, neupsal si se nějak :D ?! Bral bych max. rozměry 13 mm (šířka i výška). Trolej větší než decimetr čtvereční, 13 x 13 cm :roll: ...... ? Nějak mi to nesedí.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 srp, 2010 8:30 pm

Práve že nie. 13 mm by asi dlho nevydržalo. Ale netvrdím, že to mám správne. Šotek sa mohol dostať aj do výpisu z noriem a ja elektriku nejak neskúmam dôsledne. Lano som neskúmal, takže nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť. Ďalšia vec je, že je to skôr 8 ako kruh. Ak vás to zaujíma, hodím obrázok. Ale ako je to epocha V-VI neviem. Zmeny sú možné.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod Jarda H. » pát 20 srp, 2010 9:01 pm

JanoH0e píše: .... Ak vás to zaujíma, hodím obrázok. ... .


Určitě můžeš dát obrázek, pro zajímavost. Já to nerozporuji, jen mi to nepřipadá logické vzhledem k těm uvedeným rozměrům Zřejmě jsou to jiné míry, ne tzv. "průměr" troleje, neboť :

a) na Křižíkově "Bechyňce" byla při stavbě použita trolej průměr 9 mm
b) z jiné diskuze, kde kolega hank uvedl (cituji) : Průřez vodičů trakčního vedení je v závislosti na použité napájecí soustavě 80 - 120 mm2, což odpovídá průměru 10 - 12 mm (stejnosměrná soustava má větší ztráty, tudíž větší průřez), ....

atd.

PS : zkrátka mi to nedalo a hodil jsem to do vyhledávače :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 srp, 2010 10:04 pm

k Bechyňce- tá mala iný systém napájania. Obrazok http://picasaweb.google.sk/Janicko.H0/U ... 1653401138 , ale zasa tu http://soseza.edupage.org/files/Trakcia.pdf je udávaný 13 mm. Takže asi 13 mm.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod Michal Vaniš » pát 20 srp, 2010 10:38 pm

na Wikipedii http://cs.wikipedia.org/wiki/Trolejov%C3%A9_veden%C3%AD jsem nalezl - obvyklý průřez se pohybuje 80-120mm2. Z toho vyplývá i matematický vzoreček 10mmx10mm=100mm2 a tak se přikláním k obvyklému průměru drátu 9-12mm .

Ještě jsem nalezl článeček "PŘÍPRAVA ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURY V ČR PRO VYSOKORYCHLOSTNÍ JEDNOTKY ŘADY 680" a v něm se píše "Trolejové vedení musí splňovat požadavky ČSN EN 50 119, ČSN 34 1530 a dalších souvisejících norem a předpisů a zároveň musí být navrženo v souladu s „Kodexem UIC 799 Parametry trakčních vedení s AC napájením pro tratě s rychlostmi 230 – 300 km/h“.
Stávající trolejové vedení bude sneseno a bude nahrazeno novou sestavou se základními parametry – průřez trolejového drátu – 120 mm2 Cu, průřez nosného lana - 70 mm2 Bz
"
Takže základní parametr průřezu lana známe a průměr si už vypočteme. :lol:
Ikdyž modelově - no nevim nevím, průměr 0,1mm v přepočtu(1:100) není moc k reálnému modelovému ztvárnění, natož to praktické využití... :o
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod Ferda » sob 21 srp, 2010 1:54 am

Michal Vaniš píše:Ikdyž modelově - no nevim nevím, průměr 0,1mm v přepočtu(1:100) není moc k reálnému modelovému ztvárnění, natož to praktické využití... :o

Na 0,2 mm pružinovou ocel pověsím klidně 10 kg. Myslím, že mi nabízeli i 0,15 a 0,12 mm.

Drobný problém může být to, že:
1) při tomto průměru to už samo nedží tvar, takže je nutno to napnout
2) obtížně se to pájí

Naopak výhoda je:
1) že se to prodává na kila. Mohu ujistit, že 10 dkg stačí i na větší kolejiště :D
2) vydží to skoro všechno

Ps: Co patrně dlouho nevydrží budou smetáky na mašinách :(
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod mlha » sob 21 srp, 2010 6:14 am

To je právě problém,jaký půměr drátu zvolit,jaký materiál atd,určitě to nikdo nebude svařovat,pro pájení doporučuju drát s povchovou úpravou(měď),nevím,jestli se dělá svařovací drát pro CO v průměru 0,6mm,průměr 0,8 je běžně dostupný,drží tvar a dobře se letuje
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod jv66 » čtv 02 zář, 2010 2:39 pm

Mno, zatrolejované klubovní kolejiště H0 bylo v KMŽ Brno. Úroveň detailů odpovídala době vzniku.Po rekonstrukci střední části začaly nekonečné diskuze na téma kompromis mezi detaily a odolnosti proti poškození. Bavili jsme se o dilatacích, potížím při zásahu rukou "pod trolej", stříškám nad nástupišti, apod.Výsledek - partička rozhádaných lidí a žádný pokrok.
Ivoš namaloval lept a spájel příhradový sloup - kráásný, ale při představě o nutném počtu sloupů, pracnosti a ceně za lept ... brrr....
Takže troleje jsou zatím ve skryťácích, na nerekonstruovaných částech (ty původní) a na šalině. Už jenom uchycení "špondrátů" na fasádách domů města je pro manipulaci s baráčky šílený problém (jak to znovu vyšpónovat).
Takže .... kdo je ten, co je dál?
KMŽ Brno; TT+HO Modulovka
jv66
 
Příspěvky: 43
Registrován: ned 16 bře, 2008 12:08 pm
Bydliště: Brno

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod štokr » pát 03 zář, 2010 4:13 am

Je vidět, že člověk při počátečních úvahách a hlavně prvotním zápalu na opravdu hromadu věcí nemyslí, ale.... šalina ve vsi nebude. V tunelech vedení nebude -napájení kolejemi. Pár bran přes dvoukolejku a ve stanici nebudou elektrifikovány všechny koleje. Je to hodně zjednodušený, hlavně díky tomu, že hlavní trať je nezávislá. Elektrifikace je jenom na ,,malým okruhu,,. No a další ulehčení bude v tom, že všechny pantografy nastavím na všech strojích stejně vysoko a max. výška bude ca 1-2 mm pod trolejí. Z klasickýho ,,ptačího pohledu,, to není vidět a když to nebudete o tomto vědět, ani si toho nevšimnete. Zároveň se šetří pantografy. To jsou zatím moje pozitíva. No uvidíme, kolik naběhne negatív.........Nechám si rád poradit, ale stejně si to zbastlím sám a pak uvidíme, zda se budu chlubit, nebo uvalíme informační embargo..... :roll:
No ale jak říká moje žena - záleží na prvním dojmu a ten už jsme udělali :P
H0 DCC
II. - III. ep.
správa bez vyznání
www.stokr.cz
Uživatelský avatar
štokr
 
Příspěvky: 61
Registrován: čtv 27 bře, 2008 11:06 am

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod mnitka » pát 03 zář, 2010 5:07 am

Nač tedy Štokre ta masivní investice do Viessmanna? Jeho stavebnicivě pojaté trolejové vedení je právě určedno pro styk lyžiny sběrače s drátem!!!
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod štokr » pát 03 zář, 2010 5:59 am

No život je plný kompromisů. A co by jsi doporučoval. Domácí výrobu - to si myslím bude ještě náročnější. Viessmanovy troleje možná nepoužiju. napnu pouze drátek, ještě nevím jakej, ale asi vypleti jeden vlásek z měděného pleteného kabelu, kde je síla ca 0,3 mm, ale to je zatím ve fázi výzkumu..... :?:
H0 DCC
II. - III. ep.
správa bez vyznání
www.stokr.cz
Uživatelský avatar
štokr
 
Příspěvky: 61
Registrován: čtv 27 bře, 2008 11:06 am

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod mnitka » pát 03 zář, 2010 9:33 pm

Je jasné, že cokoli kromě konceptu trolejových vedení jako je Viessmann a Hobbex budeš muset napínat.
Já mám zkušenost se Sommerfeldtem z O,5mm drátu, vše je třeba sletovat a napnout. Pokud budeš pečlivý bude vše fungovat spolehlivě.
Kolega vyrábí trolejové vedení TT kompletně včetně sloupů, trolejová pole pájí z ocelového drátu 0,3mm ( nic pro moje nervy ).
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Troleje na našich kolejištích.

Příspěvekod štokr » sob 04 zář, 2010 6:40 am

Ty nervy mu závidím. :roll:
H0 DCC
II. - III. ep.
správa bez vyznání
www.stokr.cz
Uživatelský avatar
štokr
 
Příspěvky: 61
Registrován: čtv 27 bře, 2008 11:06 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: hummus a 6 návštevníků