osvětlení vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod BorgMcz » stř 23 čer, 2010 4:32 am

vildas píše:Máte prosím někdo skušenosti s tímhle osvětlením? http://www.hufing-tronic.de
Konkrétně se mi jedná o kontakty a osvětlovací lišty na HO. Nevíte jestli to někdo prodává i v ČR?



Ahoj, tyhle desky můžeš sehnat třeba u mě, jako set včetně kontaktů a kondíku, přivezl mi to známej z německa ve velkém setu. http://93.99.120.62/bazarek/index.html
další věci zde - http://www.dccmm.cz nebo http://dcc.zde.cz
BorgMcz
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 06 zář, 2009 3:52 pm
Bydliště: Karlovarský Kraj

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » ned 08 srp, 2010 6:22 am

Toto vlákno se mi zdá nejvhodnější pro řešení mého problému.Jedná se o tříosé vozy TT Cey od Tilliga.Instaloval jsem si do nich osvětlení pomocí 3kusů LED.Proud beru z krajních náprav,u neizolovaného kola z osy dvojkolí sběrným plíškem,u izolovaného sběrným kartáčkem,který se o něj lehce tře.Aby to nebylo jak barevná hudba,tak jsem do sběru proudíků zakomponoval i střední,posuvnou nápravu,kde sbírám také kartáčkem doléhajícím na osu a u izolovaného kola bronzovou pružinkou,aby to doléhalo při posuvech nápravy za provozu.Toto vše fungovalo spolehlivě dokud jsem jako ovladač měl digitální ovladač LENZ-Compact.O vánocích jsem vyježil ústřednu LENZ a při vykolejení střední nápravy,k čemuž chca-nechca občas dojde,a při jejím vyzkratování třeba na srdcovce výhybky,ústředna nevypne,bronzová pružinka se nažhaví a taví plast .Jednou se toho asi nažhavilo víc(ve skryťáku) a tepelně se mi zdeformovala všechna ložisková pouzdra-no prostě na vyhození celého pojezdu vozu.Asi to bude tím,že ústředna potřebuje k vypnutí při zkratu na rozdíl od Compactu větší proudy,a vinutá pružinka z bronzu působí v té chvíli jako odpor,a proto nevypne.Jinak vypíná spolehlivě,problém je jen u těchto vozů.Abych se tomuto vyhnul,napadá mě několik řešení.1.napájet LED jen ze 2 náprav(asi bude při ztrátě napětí problikávat),2.vyndat LED,nahradit SMD,vykašlat se na sběr nápravami a dát do vozu malou baterii a mikrospínač,třeba na spínání magnetem(nevím jak dlouho by vydrželo z této baterie svítit,při použití 3ks úplně nejmenších SMD).3.při sběru 2-mi nápravami přidat do obvodu kondenzátor,který by svým nabitím eliminoval výpadky proudu,ale nevím jakou by měl mít hodnotu.Má s tímto problémem někdo nějakou zkušenost? 8)
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod TTmili » ned 08 srp, 2010 3:03 pm

Mě napadlo když jsem chvilku přemýšlel (a že to často nedělám :lol: ) zkusit tu prostřední nápravu vyřešit jinak. Buď za A: Sbírat z ní jen jednu stranu, tj. jeden pól bude mít tři kontaktní místa a druhý pouze 2, ale dál od sebe. Nebo za B: Vyřešit to ložiskama Peho.... z každého sbírat jeden pól, samozřejmě je to náročnější už jen zhlediska toho že by sis musel buď udělat a nebo sehnat nápravu podobnou těm v patrákách od Kuehna (oba disky vodivě spojený s osičkou která je uprostřed přerušená). Pak by k takovým situacím nemuselo docházet a vůz by možná měl i menší odpor než když se o disky třou pružinky.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » ned 08 srp, 2010 6:07 pm

Nápad dobrý,ložiska od Peha mám,když se to dobře vyvrtá je to špička,a s tím menším valivým odporem je to další plus.Horší je,jak a jaké vodiče k miniaturnímu pouzdérku připájet.Jediné co mě napadá je tenký drátek z přestavníku výhybky Zeuke nebo návěstidla,ale když dojde ke zkratu tak se taky nažhaví,protože bude nejslabší částí zkratovaného obvodu.Stalo se mi to u 364.5 od Schirmera,kde jsem si vyrobil vodivé běhouny(oboustranně),a bylo to znát -jízda byla plynulejší ,ale při vyšinutí běhounu a zkratu se drátek nažhavil a přetavil.A silnější tam použít nejde,protože by se běhoun nenatáčel. Tak nevím.:?:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Pája » pon 09 srp, 2010 4:44 pm

1)-nejde ta prostřední stranově pohyblivá náprava zatížit trochou olůvek ? Třeba nebude tolik vyskakovat.
2)-co zkusit sběr obou pólů z prostřední nápravy vést přes miniaturní žárovičky a pak teprve napojit na ostatní vedení přívodních vodičů ve voze? Při zkratu se jen rozsvítí žárovička a nebude nic hořet.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 13 srp, 2010 4:21 pm

Radek Strnad píše:Nápad dobrý,ložiska od Peha mám,když se to dobře vyvrtá je to špička,a s tím menším valivým odporem je to další plus.Horší je,jak a jaké vodiče k miniaturnímu pouzdérku připájet.Jediné co mě napadá je tenký drátek z přestavníku výhybky Zeuke nebo návěstidla,ale když dojde ke zkratu tak se taky nažhaví,protože bude nejslabší částí zkratovaného obvodu.Stalo se mi to u 364.5 od Schirmera,kde jsem si vyrobil vodivé běhouny(oboustranně),a bylo to znát -jízda byla plynulejší ,ale při vyšinutí běhounu a zkratu se drátek nažhavil a přetavil.A silnější tam použít nejde,protože by se běhoun nenatáčel. Tak nevím.:?:


Co máš za booster milý Watsone ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » pon 16 srp, 2010 4:36 pm

Tak nevím milý Sherlogu co si mám představit pod pojmem booster :roll:, zda přídavné zařízení k elektrické kytaře nebo zařízení pro krátkodobé zvýšení výkonu parní lokomotivy(malý parní strojíčíček)????? :lol: Jinak trafo je TR150 a mozek LZV100 s ovladači LH100 a LH90.Jako řešení problému s osvětlením by se mi nejvíc líbil nějaký kondenzátor,který by chvilku podržel napětí,ale nesmí hřát,abych si zas něco neroztavil.K tomu vykolejení vozu a zkratu nedochází v SN nijak často cca 7xza 5 let,ale Ceyky už se nedělají,tak se mi je nechce každý půlrok shánět. :roll:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » pon 06 zář, 2010 12:38 pm

Problém je zdá se vyřešen.Zakoupil jsem sobě Beleuchtungseinsatz od firmy Koch(www.tt-koch.de),což je plato se 4-mi LED,otočným rezistorem pro regulaci intenzity svícení,kondíkem,atd.Lze připojit i digit.dekodér.Kondík se nabíjí už po velni krátké době(i několik sekund) a normálním provozu vydrží dodávat proud po cca 30 sekund(zatím nebyl čas to více testovat).Montáž je jednoduchá a vzhledem k nedostatku času jsem k ní přistoupil rázně a bez velkého vymýšlení(jistě by někdo provedl lépe).Viz.http://kyklop68.rajce.idnes.cz .Teto výrobce dodává tato plata i pro další typy vozů a lokomotiv vč.BTTB.Sám mám ještě do Rosniček.ceny jsou mezi 15-20 Eury.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod pavmar » pát 10 zář, 2010 6:24 am

Ahoj nevíte nedělá někdo jen samotné ty kontakty do osobních vozu Y 4 osé rychlíkové vagony... stačil by mě ten plech desku s diodama a el. mám hotovou svoji.... nebo jaký je jiný způsob zběru proudu z kolejí u vagonů ROCO, Tilig... H0

Pavel
H0
Moduly a kolejiště
Epocha IV-V
DCC MINIBOX
pavmar
 
Příspěvky: 294
Registrován: ned 10 úno, 2008 8:12 pm

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod pavmar » sob 27 lis, 2010 6:28 am

Co říkáte tomuto: http://www.pselectronic.cz/k5506-024-le ... -ip65.html
rozhodně vyzkouším
H0
Moduly a kolejiště
Epocha IV-V
DCC MINIBOX
pavmar
 
Příspěvky: 294
Registrován: ned 10 úno, 2008 8:12 pm

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod michal.kubista » sob 27 lis, 2010 12:25 pm

pavmar píše:Co říkáte tomuto: http://www.pselectronic.cz/k5506-024-le ... -ip65.html
rozhodně vyzkouším


Svítivé pásky jsem také zkoušel a použitelné to je, jen...
1. pokud má vagon vnitřní oddíly rozdělené neprůsvitnou přepážkou, pak je v různých odděleních různá intenzita osvětlení a vypadá to divně
2. špatně se mnění intenzita osvětlení
3. u analogového napájení se rozsvítí až někde kolem 9V, což už je svižná jízda (pokud máš digitál a nebo alspoň pulsní regulaci, tento bod neplatí tak doslova)
4. rozhodně bych použil "teplou bílou" a stačí menší výkony

Já se vrátil k tomu, že si z úzkého proužku koprextitu vyrobim úzký proužek a osadím potřebným množstvím ledek, případně kombinuju teplé a studené bílé, sem tam přidam i jinou barvu ( i ve skutečnosti celý vagon nesvítí jednou brvou) a intenzitu také nastavím dle potřeby. Je to pracnější, dražší, ale výsledek je vidět na první pohled.

Na svítivé pásky jsem nezanevřel, jen pro ně mám jiné využití. V budovách určitě uplatnění najdou. Já je plánuji na osvětlení místnosti a to v kombinaci s RGB páskem pro dokreslení nálady podobně, jako to dělají v Království železnic.
Naposledy upravil michal.kubista dne ned 28 lis, 2010 12:51 pm, celkově upraveno 1
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 27 lis, 2010 4:04 pm

Radek Strnad píše:Tak nevím milý Sherlogu co si mám představit pod pojmem booster :roll:, zda přídavné zařízení k elektrické kytaře nebo zařízení pro krátkodobé zvýšení výkonu parní lokomotivy(malý parní strojíčíček)????? :lol: Jinak trafo je TR150 a mozek LZV100 s ovladači LH100 a LH90.Jako řešení problému s osvětlením by se mi nejvíc líbil nějaký kondenzátor,který by chvilku podržel napětí,ale nesmí hřát,abych si zas něco neroztavil.K tomu vykolejení vozu a zkratu nedochází v SN nijak často cca 7xza 5 let,ale Ceyky už se nedělají,tak se mi je nechce každý půlrok shánět. :roll:


Sorry za pozdní odpověď, ale moje otázka směřovala právě k použitému napaječi DCC - boosteru.
LZV 100 má standardně výstupní proud 5A což jak jsi sám poznal má neblahé následky při zkratu.
Je proto mnohem lepší napájet kolejiště více úseky z omezením menším doporučováno je max 3A.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » pon 29 lis, 2010 11:58 am

I tak díky za odpověď.Chybama se člověk učí,jen to někdy je poměrně drahé učení.Koch to vyřešil za mě.Vyřešilo by to i osvětlovací plato s dekodérem od Kuehna.Dnes je montuju do eilzugvagenů od Tilliga.Jde to vcelku dobře a po troše tápání u prvního vozu,jdou další úplně samy.Použil jsem i kondenzátor,původně určený pro eliminaci ztrát napětí u zmiňovaných Cey-ek.Někdo se na nějakém vláknu na toto ptal,tak udělám pár fotek a dám na rajče. 8)Takže http://kyklop68.rajce.idnes.cz/Osv
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod TTmili » pon 29 lis, 2010 3:59 pm

Docela mě zajímá jestli, a když tak jak, je uděláno to co Kuehn uvádí na strankách. Má tam něco jako že kromě vlastních světel (tj. instalovaných) je dekodér schopen ovládat až 4 další externí funkce do nějakého celkového proudu (např. koncová světla, světla v dalších vozech apod.). Je to tak?
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: osvětlení vozů

Příspěvekod Radek Strnad » pát 03 pro, 2010 1:42 pm

Když tak koukám na ten návod,tak tam je možnost dodatečného připojení dalších diod na výstupy A1,A2,C0.Podle toho co tam píšou,je to docela chytré plato. Má to funkce blikání v několika režimech,podle toho jak se nastaví CV,ale já umět špatná němčina :roll: ,takže by to chtělo překlad.Možná už někde visí a jen o něm nevím. :mrgreen:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků