kolejiště TT v začátcích

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod pavel » sob 10 dub, 2010 5:08 pm

Je pravdou že modelář se postupně stává i sběratelem a za nějaký čas má víc než čtyři lokomotivy a dvacet vagónů, ale pokud už kolejiště nejde prostorově rozšířit nebo jen nepatrně, tak stejně vznikne ta situace, že bude modely muset občas ručně vyměnit ,aby se po kolejišti také projely. Můj osobní názor na SN je že je dobré, hlavně ať je spokojen budoucí majitel kolejiště. Šest kolejí by mělo na provoz dostačovat pokud bude používána i lokálka.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod j-novis » ned 11 dub, 2010 7:34 pm

Zatím poslední upravený návrh mého kolejiště.Hlavní stanice možná není ještě 100%,ale délky kolejí už jsou dostatečné.Asi bude chtít ještě propracovat prostor depa,možná i napojení továrny.Lokálka už asi zůstane bez změny,možná přibyde jen nějaký les,nebo most přes údolý.Koncová stanice už je dle mých představ,hlavně je to přesná stanice Josefův důl,jen možná trochu zkrácená a ještě tam chybí remíza na první koleji.Jinak už je OK.Zatím návrh,který se mi nejvíce líbí.Ještě trochu propracovat krajinu,možná zakončit potok v rybníku,upravit silnice atd.Toto je jen orientační náčrt krajiny. Pod kolejištěm bude skryté nádraží,které bylo zveřejněno již dříve.
http://img26.imageshack.us/i/poslednnvrhupraven.png/
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod Ferda » pon 12 dub, 2010 12:07 am

Vpravo ti skoro jistě nevychází stoupání. Leda by to byla zubačka.

Areál depa s dvoumístnou remízou vypadá málem větší než stanice!
Zkus depo přemístit na kusou u SB dej tam jen jednomístnou remízu (nebo 2 stání za sebou). Tu divnou kusou proti současné remíze můžeš přidat ke staničním kolejím a tu pod ní zcela vypustit.
Volnou skládku lze přidat na druhou stranu od SB.

V Josefově dole (proč né pile?) tu druhou výhybku od spodu přemísti mezi 2. a 3. kolej od SB. Výhybku u mostu otoč. 1. kolej bude mít větší užitnou délku, 2. se nezmění a třetí objízdná může být plná vexlí tak jako tak.

Ps: Nezlob se, že jsem sklouzl do rozkazovacího způsobu. Asi jsem už profesně deformován a vše výše uvedené ber samozřejmě jen jako doporučení :wink:

Jinak na tak malém prostoru docela pěkné.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod j-novis » pon 12 dub, 2010 5:50 am

Ferda píše:Vpravo ti skoro jistě nevychází stoupání. Leda by to byla zubačka.

Areál depa s dvoumístnou remízou vypadá málem větší než stanice!
Zkus depo přemístit na kusou u SB dej tam jen jednomístnou remízu (nebo 2 stání za sebou). Tu divnou kusou proti současné remíze můžeš přidat ke staničním kolejím a tu pod ní zcela vypustit.
Volnou skládku lze přidat na druhou stranu od SB.

V Josefově dole (proč né pile?) tu druhou výhybku od spodu přemísti mezi 2. a 3. kolej od SB. Výhybku u mostu otoč. 1. kolej bude mít větší užitnou délku, 2. se nezmění a třetí objízdná může být plná vexlí tak jako tak.

Ps: Nezlob se, že jsem sklouzl do rozkazovacího způsobu. Asi jsem už profesně deformován a vše výše uvedené ber samozřejmě jen jako doporučení :wink:

Jinak na tak malém prostoru docela pěkné.


Díky za poznámky,depo a kusé koleje předělám,s tím jsem počítal.V Josefově dole s tím nehodlám hýbat,možná jen to otočení první výhybky,ale nejsem si tím jist,ještě nemám detailní foto.Je to přesně podle skutečnosti viz foto:
http://img18.imageshack.us/i/josefvdl2.png/
http://img14.imageshack.us/i/josefvdl3.png/
http://img401.imageshack.us/i/josefvdl1.png/
Stoupání vpavo vychází bez problémů,necelých 5cm/m,lokálka začíná stoupat hnad za poslední výhybkou a hlavní trať naopak klesat,takže v místě kde se tratě křižují jsou nad sebou víc jak 80mm.Jinak hlavní trať bude po zajetí do tunelu klasat tobogánem do skrytého nádraží cca 250mm pod úroveň hlavní stanice.
Jinak tvé doporučení mě hodně zaujalo a jsem rád,že mi někdo pomáhá kolejiště doladit k dokonalosti.Díky
Naposledy upravil j-novis dne pon 12 dub, 2010 10:37 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod Martin HO » pon 12 dub, 2010 9:29 am

Stoupání 5 cm/m je moc, z praxe max 2,5 - 3 cm/m.
Martin HO
 

Příspěvekod j-novis » pon 12 dub, 2010 10:34 am

Martin HO píše:Stoupání 5 cm/m je moc, z praxe max 2,5 - 3 cm/m.

Moje stoupání na lokálce vychází 4,5cm/m.Četl jsem v brožuře Malá železnice 1(červený sešit),30 plánků kolejišť TT a HO,že doporučené maximální stoupání pro TT je 6cm/m a tak jsem s tím pracoval.Spíš zkusím postavit zkušební stoupání a prohnat poněm vlaky,které budou na lokálce jezdit a podle toho se budu rozhodovat,jestli je to moc,nebo to vlaky zvládnou.Jinak díky za upozornění,určitě to povede k dalšímu zamyšlení.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod kubulak » pon 12 dub, 2010 1:39 pm

Stoupani 4,5-5-6cm na metr v TT je opravdu horska draha, zkus si to postavit a sam uvidis, jak to bude vypadat v realu - hrozne neprirozene... V neposledni rade si myslim, ze o co min budet trapit masiny, o to dyl ti vydrzi...
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Ferda » pon 12 dub, 2010 3:20 pm

Nezapomeň, že stoupání v oblouku je ještě horší než na rovné trati! Zvlášť u malých poloměrů.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod pavel » úte 13 dub, 2010 8:47 am

Stoupání 6 cm to je to maximum kdy ještě po týdnu ježdění neodvaříš motor. Pokud máš své loko alespoň trochu rád tak to opravdu sundej jak psal Martin HO . To se týče i tobogánu .Takže jestli to půjde překřiž hlavní trať až v levém rohu, tím si můžeš dovolit mírnější stoupání. Potok udělej opravdu jen malým potokem s tím že musí být odveden z kolejiště v nákresu to tak nemáš ale chápu to že jsi to už tam nechtěl cpát .Vzniknou tam dva krásné mosty. A co se týče nádraží tak pravé zhlaví je blbě ale aby jsi ses tam vešel tak to už tak nechme. Chyba je v tom že v přímém směru hlavní trať nepokračuje na dopravní kolej ale do továrny ! A lokálka nemá záchytnou kolej - přijíždí ze spádu. Poslední poznámka - nádražní budovu na hl. trati nedělej velkou určitě ne tak jak ji máš v plánku - todle ber jen jako doporučení. Jinak dobrý :D
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod j-novis » úte 13 dub, 2010 10:42 am

to Pavel:Děkuji za poznámky,ještě na tom zapracuji,myslím,že hlavní stanice není dostatečně dodělaná,určitě zkusím zapracovat záchytnou kolej pro lokálku,mohla by třeba končit na boku SB?Určite trochu zmenším depo,ale s odbočkou do továrny ještě nemám jasno,nevím kam ji situovat,aby hlavní trať byla OK.Lokálku určitě mohu upravit tak,aby se z hlavní tratí křižovala jinde,zkusím to spočítat,aby byl bezproblémový průjezd.Tobogán bych chtěl umístit právě v pravém horním rohu,aby k němu byl dobrý přístup z boku kolejiště,kdyby se náhodou něco stalo.Potok určitě bude mizet z kolejiště jak si psal a vzniknou dva mosty,jen jsem to už nedokresloval.Ještě jsem přemýšlel nad rybníkem,ale ten jsem zatím vypustil.Zkusím to trochu předělat a nekreslit,pak dám opět k posouzení.SB nebude určitě tak veliká,jak mám nakresleno,jen jsem tam nějakou dal,aby byla představa ve 3D.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod pavel » úte 13 dub, 2010 12:12 pm

Záchytnou kolej můžeš udělat hned za mostem přes potok směrem k nádraží, záchytná kolej nemusí být dlouhá - zakončit zarážedlem. Napojení továrny udělěj na pravém zhlaví úvratí.Pojede souprava z pravého tunelu přes zhlaví přímým směrem přes první výhybku - druhou v přímém směru zruš, souprava pokračuje na dopravní kolej. Továrnu a depo máš momentálně odříznuto. Továrnu propojíš vložením výhybky v rovné části dopravní koleje tak aby vznikla úvrať a napojíš na stávající koleje k továrně. Depo by k této koleji asi nemělo být napojeno ale nevím přesně třeba existuje někde nějaká vyjímka.Takže úvratí se dostaneš do továrny. Na posun nádherné.Vznikne ti nádraží z odklonem osy ty se u nás vyskytují. Takhle by to bylo provozně ok - snad až na to depo . A co se týče rybníku já by jej tam nedával, moc by se tam nevyjímal nechám to na tobě. :wink:
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

přepracováno

Příspěvekod j-novis » úte 13 dub, 2010 2:13 pm

Tak jsem trochu přepracoval pravé zhlaví,odbočku do depa a továrny.Depo je možná ještě velké,nebo toho chci moc.Nevím,jestli nemám vynechat popel,vodu,uhlí,naftu,maziva a nechat jenom remízové stání.V továrně jsem ubral jednu kolej,ale jde tam vždy přidat.Změnil jsem stoupání,které teď vychází 2,8cm/m a lepší už to asi nebude,to bych musel lokálku nějak natáhnout.
V pravém zhlaví ubrána jedna vyhybka na hlavní trati a přidána záchraná kolej lokálky(možná je moc krátká),jak psal Pavel.Ještě budu přemýšlet nad tím depem a uvidím,zatím se mi to líbí.
http://img339.imageshack.us/i/posledninavrh2.png/
http://img31.imageshack.us/i/posledninvrh23d.png/
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod pavel » úte 13 dub, 2010 3:00 pm

Je to dobré :D Nádraží má kratší koleje ale s tím si již počítal od začátku. Jen ta remíza... Rozhodni se jakou trakci tam budeš mít. Nejlépe by byla diesl, protiže pískovaní a olej necháš v remíze vodní jeřáb zrušen místo zauhlování stojan s naftou.Při páře by jsi musel mít jámu na popel a ta by neměla být vedle zauhlování tím pádem vznikají nároky na délku koleje. Ještě jedna možnost s remízou - "hlavní" by byla v koncové stanici - kolej na vlečku by jsi nevedl souběžně s ostatními kolejemi ale s rámem. Hned za výhybkou na vlečku by se dala ještě jedna - ta by vedla do remízy a byla by zřejmě i dost dlouhá.To už na tvé vůli . Takže se budeme těšit na realizaci :D
Jo a ta spodní remíza by se zrušila.
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Příspěvekod j-novis » úte 13 dub, 2010 4:17 pm

Právě že plánuju nejvíce diesely,ale mám i dvě páry.Zkusím si rozmyslet,zda jen depo dieselové a páry by doplňovaly jinde,jako někde ve skryté části.Jinak vozový park je celkem přesný už teď,pára BR437 ČSD,malá pára BR92,motorák 810,Hydra,Čmelák,Brejlovec,na posun Rosmička a samosdřejmě nesmí chybět MUV.Časem přibyte možná ještě nějaká zamračená,ale to si nejsem jist,ale určitě chci ještě 726(T444.1) nebo 735(T466.0) a mořná M131,takže diesely budou převažovat.Na realizaci se také těším,až plán přesně doladím,začínám stavět.Většina materiálu je nakoupena,rám už je objednán a vyrábí se.
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod pavel » úte 13 dub, 2010 4:37 pm

No aby jsi všechny loko projel tak některé asi budou muset mimo kolejiště :D :D
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vlasťa79 a 6 návštevníků