MikyModel

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

MikyModel

Příspěvekod michal.kubista » pon 16 lis, 2009 8:40 pm

Ahoj všem.
Chtěl bych požádat o pokec nad návrhem kolejiště. Velikost=H0, epocha=III-IV, umístění=Podhorská krajina.
Mám pro své nové kolejiště prosotr, který mi asi bude někdo závidět, ale prodařilo se. Jedná se o půdní prostor, kde je zapotřebí se vyhnout komínům a větracím šachtám, přesto jsem se snažil prostor využít maximálně. Hlavně nechci dosáhnout efektu vlakodromu.
Námět je dvě stanice na hlavní trati, z jedné(vlevo) odbočení na vedlejší trať s úvraťovou a koncovou stanicí. U hlavní trati průmyslové zóny.
Pro rejpaly, vím, že stavba bude trvat delší dobu a moduly také nechci. Navíc stavět ani jezdit nebudu sám.
http://picasaweb.google.cz/michal.kubista/Modely#5401817674771024370

Tak a kritika na mě. Jsem zvědav, co jsem odkoukal dobře a co mi ještě utíká.
Jinak mi připadá, že moje stanice jsou dosti jednoduché, tak přivítám možnosti pro spestření provozu.

Michal
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Ferda » pon 16 lis, 2009 11:06 pm

Krásný prostor. Gratuluji. A pěkný návrh, snad jen pár otázek...

- Je nutné 2. depo v mezilehlé stanici?
Jedině, že by sloužilo pro obsluhu vlečky, ale pak by snad stačila malá výtopna a ten prostor využít třeba jako překladiště.

- K čemu slouží objízdná kolej v SN? A proč jsi smyčky zaústil doprostřed koleje v SN?
Ta objízdná je myslím zcela zbytečná a smyčky můžeš zaústit až za zhlaví SN. Místa tam máš přehršel, ušetříš 2 vexle a vyděláš jednu plnohodnotnou kolej v SN.

- Tobogán v centru by asi chtěl trošku roztáhnout, takto ti tam výjde celkem prudké stoupání i když je to na vedlejší trati, tak si myslím, že je to trochu škoda. Místa máš dost, kopec by se zvětšil a opticky by více oddělil úvraťovou a koncovou stanici.

- Nejsou 4 mosty na jednom místě trošku moc?
Popřemýšlej, zda neschovat ten kus koleje mezi dvěma tunely do spod a dozadu a tobogán točit opačným směrem.

- Jak budeš řešit přístup do levé části kolejiště?
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod milan ferdián » úte 17 lis, 2009 7:45 am

Prostor velmi krásný,tam nejsou žádné šikminy ?Jdou zveřejnit míry tohoto prostoru ?I téma je zajimavé.Dosah jsem už přestal řešit ,protože jsem zjistil ,že každý si tento musí problém individuálně vyřešit sám.Zbytek ,viz výše příspěvek Ferda
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 17 lis, 2009 10:30 am

Já se zkusím vyjádřit k plánku - v levém horním rohu u skladu paliv (?) vidím právě problém s dosahem - máš tam ostrý oblouk - počítáš s rozpojováním soupravy, nebo tam mašina zajede s vagonem a bude čekat na nakládku/vykládku? V opačném případě vidím dost velký zádrhel s rozpojováním a spojováním soupravy.

Vpravo od toho skladu paliv máš tunel a těsně vedle pod ním hned trať - nadloží na tím tunelem je strašně malé - a tunel trochu ztrácí smysl - posuň celou horu/kopec více doleva blíž k tomu skladišti paliv, spodní trať dej taky do tunelu, ale krátkého a pak ji veď podél opěrné zdi která ti bude končit tam kde ti napravo končí ta řada topolů. Konec té kusé koleje na horním nádraží schovej "do zákrytu" za kopec a další opěrnou zeď - tak aby byla do "L" a v místě výhybky přecházela i k té spodní kusé koleji. Celý kopec bych raději zalesnil - opticky oddělíš horní nádraží a trať od té spodní. Opět mi to příjde více přirozenější.

http://picasaweb.google.cz/michal.kubis ... 4971726818


Na dalším obrázku - http://picasaweb.google.cz/michal.kubis ... 9189504242
mi trochu vadí moc mohutná budova továrny - přijde mi to takové nevyvážené vůči okolní krajině - tedy pokud tam neplánuješ nějaké silnice a fototapetu s městem atp.

Jinak předpokládám, že ty budovy co na plánku máš jsou jen orientační - třeba nádraží z červených cihel se vůbec nehodí ke hrázděné výtopně z cihel žlutých atd.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod michal.kubista » úte 17 lis, 2009 11:01 am

Ahoj,
tak začnu od konce rozměry místnosti. Delší strana má 9,10m , ale já počítám s 9m rovných, na bocích se musí dodělat zateplení. Kratší strana na levo je 3,8m a na pravo 3,7m (v plánku je taky 3,8, ale je tam trať, kterou nebude problém ve skutečnosti zkrátit). Šikminy jsou, je to půdní prostor. Jsou na obou bocích, začínají ve výšce 65cm a jsou pod úhlem cca 45`.

Přístupy na kritická místa předpokládám zespoda servisními otvory. Co se týká levé stanice a levého zhlavý, asi bude nutné zvrchu udělat opěrnou plochu + možná nad kolejištěm držadlo.

4 mosty vedle sebe je opravdu dost. Popřemýšlím, co s tím, jen ta varianta úlně zadem se mi moc nezamlouvá, i když k ní možná nakonec dojde. Mě se dosti líbí i provoz na volné trati a nechci, aby vlak, který vyjede z jedné stanice zmizel v tunelu a objevil se až ve druhé stanici, nebuduju metro.

Stoupání v tobogánu je 2cm/m, což máš pravdu, trochu to bude potřeba roztáhnout, aby to rozměrově vyšlo. Jinak nikde na kolejišti není větší stoupání.
Objízdná trasa ve sryťáku je trošku moje hračka, jelikož předpokládám stavbu na etapy a toto bude Etapa1. Smyčky jsem ukončil uprostřed koleje SN, abych zaručil délku pro nejdelší vlaky z hlavní trati, což bude něco ke dvěma metrům. Rohy místnosti (co se týká skryté části) jsem nechával volné práve pro servisní otvory pro řístup víše.

2. depo v mezilehlé stanici? Myslíš v té úvraťové? Tam by depo nemělo být. Tam plánuji malou továrničku, asi sklárnu, typickou pro podhorské obce a pak jen výtažná kolej pro schování malé loko či vagónku s nákladem.
A jestli myslíš tu pravou velkou stanici, tak tam jsem původně měl malinké depo jen se základní obsluhou loko, ale protože na provoz budeme dva a tam nebylo moc zjímavostí pro provoz, tak jsem depo tochu zvětšil, ale je i možnost jej opět zmenšit a nahradittřeba nákladním nádražím s velkým skladištěm či zajímavím vlečkovým arealém. Tady mi trochu došli nápady, se přiznám.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod TTBlecha » úte 17 lis, 2009 11:21 am

Jen ještě pár drobností. Sklad paliv je poměrně velkej sice jen jedna kolej ale zaústění přímo do traťové koleje možná není ideální ,ale né vyloženě špatné. Není úplně jasné určení některých kolejí (dopravní manipulační) a protože ani není úplně vykreslena krajina - cesty zástavba trochu mi možná chybí klasické VNVK- všeobecně nakládkové a vykládkové koleje určené pro všechny zákazníky železnice. Vleček je pro velký posun až dost některé možná daleko od stanic - nejen modelová železnice něco stojí a tak stavět daleké vlečky si každý nemohl dovolit a pokud v pravém horním rohu za mostem a tunelem je jen vlečkový areál tak to musí být hodně bohaté firmy které vlečku hodně využívají a takovouto vlečku (most + tunel!!!) simohou dovolit.
TTBlecha
 
Příspěvky: 58
Registrován: pát 17 dub, 2009 4:32 pm
Bydliště: Přerov

Příspěvekod michal.kubista » úte 17 lis, 2009 11:21 am

To:Petr Zatrepalek
U skladiště paliv jsem rozpojovat chtěl, ale vidím, že to nebude tak jednoduché.

Co se týká budov, všechny jsou orientační, bareně to určitě sladím. Vybíral jsem spíše dle charakteru budov co jsem ve wintaku našel. A tu továrnu, jak uvádíš budu muset zmenšit i z důvodu šikminy střechy nad ní. Při návrhu jsem postupoval z leva do prava a napravo jsem již byl trochu pohodlný při výběru budov.

Zjímavý je návrh s protažením kopce doleva. Dostal jsem nápad ještě v souvislosti s předchozí připomínkou Ferdy a zkusím to upravit.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Ferda » úte 17 lis, 2009 11:32 am

Když uděláš levou stranu v SN stejně jako pravou, tak ti tam ty smyčky pohodlně vejdou. Kompletní kruh při poloměru 600mm má obvod 1,8m a mám pocit, že máš poloměry ještě o něco větší. Takže 2 m souprava není problém a servisní otvory mohou být i uvnitř smyček. Levý příjezd do SN je zbytečné natahovat do horního rohu. Stoupání ti pohodlně vychází i tak a větší délka příjezdu nemá smysl.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda H. » úte 17 lis, 2009 12:06 pm

michal.kubista píše: .... tak jsem depo tochu zvětšil, ale je i možnost jej opět zmenšit a nahradittřeba nákladním nádražím s velkým skladištěm či zajímavím vlečkovým arealém. Tady mi trochu došli nápady, se přiznám.


No, někdy ta vlastní slepota je hrozná, znám to ! Co se týká možné nakládky, máš tam vícero možností, třeba :

1) rampa a nakládka automobilů nebo zemědělské techniky nebo vojenská rampa (v H0 máte celkově širší nabídku techniky)
2) nakládka (vlečka) firmy a nakládka zboží v bednách, opačně materiál - manipulace mostovým jeřábem, vysokozdvižnými vozíky, ....
3) nakládka sypkého materiálu - z rampy s násypkou nebo klasicky pásovým dopravníkem (písek, kaolin, štěrkopísky, ....)
4) x-krát zmíněné uhelné sklady - možnost oživit kolejiště kolovým nakladačem či jinou podobnou technikou, auty, návěsy, hromady uhlí, ...

Třeba tě něco inspiruje :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod michal.kubista » úte 17 lis, 2009 12:25 pm

Ferda píše:Když uděláš levou stranu v SN stejně jako pravou, tak ti tam ty smyčky pohodlně vejdou. Kompletní kruh při poloměru 600mm má obvod 1,8m a mám pocit, že máš poloměry ještě o něco větší. Takže 2 m souprava není problém a servisní otvory mohou být i uvnitř smyček. Levý příjezd do SN je zbytečné natahovat do horního rohu. Stoupání ti pohodlně vychází i tak a větší délka příjezdu nemá smysl.


Ještě než se dám do úprav, chci se zeptat na jednu praktickou věc, která ovlivňuje stoupání z SN na hlavní trať a tím i rozměr SN. Jakou min výšku považujete za použitelnou pro SN? Já odhadl 12cm, abych tam šáhl rukou. Pak připočtu cca 3cm na tloušťku materiálu, ce nese další vrstvu jsem na min 15cm, co potřebuju překonat. Při mojem stoupání 2cm/m potřebuju 7,5m koleje na vystoupání do potřebné výšky. Větší stoupání nechci, protože zde budou solidní délky vlaků, tak aby to lokomotivy utáhly. Možná někdo s větší praxí mě přivede na něco rozumnějšího. Svoje poslední kolejiště jsem rozebral před 10 lety.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Ferda » úte 17 lis, 2009 2:02 pm

Minimum pro průjezd je 90 mm. K tomu nosná vrstva (stačí bohatě překližka 8 mm) a jsme na 100 mm. Ve SN potřebuješ víc, abys tam mohl sáhnout rukou takže těch 150 mm je tak akorát. Radši víc než míň.
Dle mého soudu tam těch 7 - 8 metrů máš. Kdyby ti to nevycházelo, můžeš trať do SN vést tobogánem, nebo až na druhou stranu a otočit SN do protisměru.
I když pokud nebudeš tahat 15 Wapek Rosničkou, tak jsou ty 2% naprosto v pohodě. Brejlák mi tahá 10 Schicht Y vozů (skoro 3 m souprava) při 2,5% stoupání i v oblouku celkem pohodlně. Pravda je, že můj Brejlák má vlastní pojezd a váží skoro 0,5 kila.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Sandy » úte 17 lis, 2009 6:56 pm

Ferda píše:...... Kompletní kruh při poloměru 600mm má obvod 1,8m a mám pocit, že máš poloměry ještě o něco větší. Takže 2 m souprava není problém a servisní otvory mohou být i uvnitř smyček. Levý příjezd do SN je zbytečné natahovat do horního rohu. Stoupání ti pohodlně vychází i tak a větší délka příjezdu nemá smysl.

No, nás ve škole učili, že je to skoro 3,8 m. Ale je pravda, že to bylo těsně po druhý světový.... :lol:
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Ferda » stř 18 lis, 2009 8:18 am

Červenám se červenám :oops: Sandy má samozřejmě pravdu.
K podobnému omylu dochází v našem ústavu maximálně jednou za 10 let :lol:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod michal.kubista » stř 18 lis, 2009 8:44 pm

Tak jsem zapracoval první připomínky (i ty z domu) a výsledek je tu:
http://picasaweb.google.cz/michal.kubis ... 1186662706

To Ferda: Tu trať jsem dozadu neschoval, bylo by to metro a navíc vepředu vznikl divný prostor, který jsem neuměl rozumě využít. Tak jsem posunul potok tak, že ty mosty jsou taky už jen tři a navíc opticky oddělený.

Kopec je taky posunutý dle doporučení. Jen s tím kompetním zalesněním mám problém. Mě se víc líbí občas les, místy louka nebo pole, sem tam samostatný strom. Taky jsem četl, že to opticky vytváří větší vzdálenosti než jednolité plochy.
Jo a je tam i upravená celá skrytá část dle doporučení. Tam ještě možná budou drobné kosmetické úpravy, nekontroloval jsem velikosti a umístění sevisních otvorů do vyšších pater.

Jo a Ferdo, s tím výpočtem si nic nedělej, mě se to stává taky.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 18 lis, 2009 10:25 pm

Ahoj, navážu jen na část z Ferdových návrhů a zkusím navrhnout řešení.
- Klidně ty tratě přehoď. Ze stanice povede vlevo hlavní trať do tunelu, vpravo lokálka zatočí ostrým obloukem a bez tunelu strmě (2,5cm/m) stoupá po úbočí kopce (lokálku stavěli hezkých pár let po hlavní trati a hlavně podle jiných pravidel pro stoupání a poloměry oblouků a hlavní cíl bylo ušetřit na stavbě). další vední tratí asi takto:
- Hlavní trať projede celkem krátkým tunelem (portál cca v místě kde vposledním návrhu vychází lokálka) a vyjede do údolí potoka. Pokračuje podél vody, šikmo doprava k přednímu okraji, přejede potok a napojí se na "původní" trať.
- Lokálka ze stanice stoupá obloukem až k přední hraně kolejiště objede kopec až se objeví ve svahu údolí výše zmiňovaného potoka. Jedním mostem překročí nejprve hlavní trať a poté potok a pokračuje po druhé straně údolí "rovnoběžně" (ale stále ve stoupání) s hlavní tratí. Vede v odřezu vysoké stráně objede kopec (s "tobogánem") a až teprva za kopcemi se odkloní ostrým obloukem vlevo a ztratí se pozorovateli v lese. Mmch. pokud není ten tobogán nutný, tak bych ho vynechal, trati před úvratí nebudou tak blízko u sebe, že menší výškový rozdíl nebude vadit.

- Též bych zrušil tunel mezi úvraťovou a koncovou stanicí, resp. nahradil ho zářezem. Ten tunel je zbytečný a "drahý" (stále mějte na paměti, že na lokálce se s podobnými stavbami šetřilo).

- Naopak bych přidal jen velmi krátký tunel na hlavní trať (do oblouku u koncové stanice.
Zkrátil (zrušil - na úkor většího vlečkového areálu místo remízy) bych vlečku a nad tunel bych posunul koncovou stanici bych posunul (byla by víc vpřed a šikmo)
Proč? 1.ke stanici bude snažší přístup, který bude při manipulaci potřeba; 2.velmi mírně se prodlouží trať z úvraťové stanice; 3.schová se malý rádius oblouku hlavní trati
No a myslím si, že i hlavní trať získá na vizuelní atraktivnosti. Kopec stunelem může oddělovat dvě údolíčka levým (bez větší vody) stoupá lokálka poté co se oddělí od hlavní trati - viz výše. Vpravo (za tunelem) je hlubší údolí kterým "odtéká " onen potok z údolí ve střední části a jehož tok trať sledovala..

Snad je z popisu jasné jak jsem co myslel. Pokud ne, rád doplním
-MiŠ-
PS: Doufám, že se do mě vzápětí nepustí všichni, kterým jsem vytýkal most přes trať.
Pokud by chtěli upozorňuji, že v tomhle případě byla nutnost stavby většího mostu tak jako tak (údolí s potokem) a jeho cena byla bohatě nahrazena úsporami při zemních pracech (zejména zrušením tunelu) takže v tomto případě má podobné řešení opodstatnění
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků