spínací kontakt na kolejích

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Tomáš » čtv 02 srp, 2007 4:42 pm

stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod kisa » čtv 02 srp, 2007 5:38 pm

Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


Co třeba použít pod loko magnet a mezi pražce použít jazýčkové relé?
kisa
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 16 led, 2007 4:56 pm
Bydliště: Téměř Brno

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Tomáš » čtv 02 srp, 2007 7:17 pm

kisa píše:
Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


Co třeba použít pod loko magnet a mezi pražce použít jazýčkové relé?


to se dělá tak malý aby se vlezlo mezi pražce TT?
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Radek Mende » pát 03 srp, 2007 3:48 am

Podívej se sem ,tady si určitě vybereš. http://www.meder.com/cs/index.php?page=595&prod=rsw
Já je taky používám,zasypeš je štěrkem a není nic vidět.
Uživatelský avatar
Radek Mende
 
Příspěvky: 493
Registrován: pát 20 dub, 2007 2:35 am
Bydliště: Neratovice

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 03 srp, 2007 2:48 pm

Tomáš píše:stojím na problému jak u flexi kolejiva udělat kolejový kontakt kterým budu např. ovládat závory nebo semafory..u starýho kolejiva na to byly ty spínací koleje,ale jak se to dělá u kolejiva novýho..našel jsem sice návody který používají techniku pomocí fotodiod,ale to je trochu složitý je nějakej jednodušší a spolehlivý návod jak na to?...mě osobně napadla jedna věc,ale nevím jak se na to bude tvářit motorek,přeříznout kolejnice obě vedle sebe a pak ještě jednou za sebou na délku kolečka jak tam najede kolo lokotky tak tento malinkej úsek sepnou kolečka přez motorek


No spínání se dá dělat podobně jako dřív.
Ovšem pokud někdo používá kola s různými profily [NEM 311, 311.1]
musel by se postarat o to aby se pružinka kontaktu najustovala tak aby dosáhla i na nen nižší z profilů.

Nemyslím si, že reflexní technika pomocí fotodiod a fototranzistorů je složitá síše naopak. A hlavně při jejím použití nemusím řešit problém poteciálu proti spínané kolejnici :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Nápad s přeřezaným kouskem koleje jak detekce je realizovatelný ovšem to jak popisuješ sepnutí takového kontaktu je trochu mimo.

1. Kolo sepne takový úsek když na něj vjede se sousední kolejnicí
2. přes motor se na kontakt mnoho nedostane neboť málokterá lokomotiva sbírá jen z jedné nápravy. :wink: :wink: :wink:
Pokud bys takovou lokoměl musel bys toto místo ošetřit tak aby projela :wink: :wink: :wink:
Spíš se tento izolovaný kousek při styku s kolem dostane na stejný potenciál sousedního přes vnitřní propojení sběračů z kol.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Tomáš » ned 05 srp, 2007 8:07 am

Radek Mende píše:Podívej se sem ,tady si určitě vybereš. http://www.meder.com/cs/index.php?page=595&prod=rsw
Já je taky používám,zasypeš je štěrkem a není nic vidět.


a mohl bys mi tu nějak nastínit jak to funguje zní to zajímavě...jestli to chápu tak magnet na loko přitáhne ty dva jazýčky kontakt se spojí a sepne obvod,jak ale potom dojde zase k rozpojení.?dojde k němu hned jak magnet opustí ty kontakty?
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Radek Mende » ned 05 srp, 2007 10:10 am

Ano ,hned po opuštění magnetu se kontakt rozepne.
Musíš ale dát pozor aby kontaktem neprocházel větší proud než je přípustné(0.4A-3A podle druhu kontaktu),jinak by došlo k napálení kontaktů.Nejlepší je spínat příslušenství přes nějaké relé.
Uživatelský avatar
Radek Mende
 
Příspěvky: 493
Registrován: pát 20 dub, 2007 2:35 am
Bydliště: Neratovice

Příspěvekod Tomáš » ned 05 srp, 2007 11:17 am

Radek Mende píše:Ano ,hned po opuštění magnetu se kontakt rozepne.
Musíš ale dát pozor aby kontaktem neprocházel větší proud než je přípustné(0.4A-3A podle druhu kontaktu),jinak by došlo k napálení kontaktů.Nejlepší je spínat příslušenství přes nějaké relé.


jo to bude asi ideální řešení sepnout tím jazýčkovým kontaktem relátko a na relátko pak napojit už nějaký zařízení....mimo jiné když s tím máš zkušenost jakej ten typ teda používáš na TT abych použil už ověřený typ..případně jak silnej musí být ten magnet ..stačí jen nalepit kousíčky(pilinky) nebo by měl být vědší kousek
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Radek Mende » ned 05 srp, 2007 2:18 pm

Já používám tuším KSK-1A46, jde hlavně o to aby průměr skleněné trubičky byl 1.8-2 mm aby se vešel mezi pražce a délka do 12mm.
Magnet to chce silnější,vzhledem k tomu ,že ho musíš umístnit nad temeno kolejnice aby mašina při průjezdu přes výhybky neškrtala.
Musíš najít nějaký ,který snadno skryješ pod mašinou.
Já používám válcové průměr 3x12mm.
Uživatelský avatar
Radek Mende
 
Příspěvky: 493
Registrován: pát 20 dub, 2007 2:35 am
Bydliště: Neratovice

Příspěvekod Tomáš » pon 06 srp, 2007 1:27 pm

Radek Mende píše:Já používám tuším KSK-1A46, jde hlavně o to aby průměr skleněné trubičky byl 1.8-2 mm aby se vešel mezi pražce a délka do 12mm.
Magnet to chce silnější,vzhledem k tomu ,že ho musíš umístnit nad temeno kolejnice aby mašina při průjezdu přes výhybky neškrtala.
Musíš najít nějaký ,který snadno skryješ pod mašinou.
Já používám válcové průměr 3x12mm.


hm hm díky za odpovědi...kdybys náhodouměl nějaký obrázky mohl bys mi je pls.poslat mailem ono vždycky je lepší to vidět...hlavně to uchycení magnetu na loko
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Martin HO » ned 17 úno, 2008 8:27 am

Ještě by to chtělo říct, jaká může být maximální svislá vzdálenost čela magnetu od jazýčkového kontaktu aby to spolehlivě fungovalo a pro někoho také, jak musí být jazýčkový kontakt orientován směrem k magnetu (asi musí být plochy kotnaktů rovnoběžné s čelem magnetu).
A válcový kontakt musí být orientován svoji osou svisle, ne?
Martin HO
 

Příspěvekod Miloš_P » ned 17 úno, 2008 9:48 pm

Mrkni na http://www.kolejiste-zdar.ic.cz/web/pos ... obvod.html

Jazýčkové kontakty používám taky (stejně umístěné jako na fotkách v odkazu), ale nepoužívám ten obvod s tranzistorem, ale spínám přímo relátko (miniaturní M4-12H), které má velmi malý odběr proudu a nehrozí upečení jazýčkového kontaktu.
Kontakt spolehlivě spíná při vzdálenosti magnetu 1cm.

Ještě doplním: pokud nechceš, aby ti relé (při podélném umístění jazýčkového kontaktu) spínalo 2x, tak stačí zapojit k jeho vinutí paralelně kondenzátor tak 100M a jazýček připojit přes odpor 1k.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 674
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin HO » pon 18 úno, 2008 6:05 am

Miloš_P píše:Mrkni na http://www.kolejiste-zdar.ic.cz/web/pos ... obvod.html

Jazýčkové kontakty používám taky (stejně umístěné jako na fotkách v odkazu). Kontakt spolehlivě spíná při vzdálenosti magnetu 1cm.

Ještě doplním: pokud nechceš, aby ti relé (při podélném umístění jazýčkového kontaktu) spínalo 2x, tak stačí zapojit k jeho vinutí paralelně kondenzátor tak 100M a jazýček připojit přes odpor 1k.


Dík za informaci!
Radek Mende měl ale zřejmě na mysli jiný způsob uložení trubičkového kontaktu, mezi pražce, tak aby nebyl vidět (t.j. napříč koleje ve štěrkovém poli). (Ještě jej zasypával vrstvičkou štěrku.) Nicméně orientační hodnota 1 cm je pro instalaci magnetů a jazýčkového relé je pro mne zásadní.
Martin HO
 

Příspěvekod PetrL » pon 18 úno, 2008 11:06 am

Vyzkoušel jsem leccos.
1) Klasické kolejové kontakty padly pro nespolehlivost a téměř nemožnost použití v obloucích.
Doplnění tranzistorovým zesilovačem zvýšilo spolehlivost a snížilo opalování koleček ale s nástupem celokovových koleček vagonů bylo jejich použití de facto znemožněno.

2) Optokontakty IR: dobré a citlivé, ale vcelku zbytečná vybavovací elektronika s trvalým odběrem proudu a hlavně pracná výroba modulu s IR prvky a nastavením správného úhlu. Občas docházelo k nechtěnému sepnutí, způsobenému např. sběrnými kontakty osvětlení vozů z fosforbronzu - vše lesklé se muselo zatřít barvou. Problém byl také s umístěním vzdálenosti „zrcátka“ pro správnou funkci a jeho potřebnou velikostí. Bezvýznamu není ani situování vysílacího paprsku tak, aby nezasahoval do očí pozorujících osob.

3) Jazýčkové kontakty ovládané magnetem. Právě jimi všechny optokontakty nahrazuji. Považuji je za naprosto ideální. Mohou pracovat spolehlivě i v oblouku. Reagují i na nejkratší impulz při max. rychlosti. Kdykoliv je lze dodatečně zabudovat - stačí odstranit šterk mezi dvěma pražci a jazýčkový kontakt vsunout ze strany. Vodiče zásadně neohýbám - rádo se vyštípne sklo baňky. Jen je zkrátím a vodiče prostrčené zdola a „zaháknuté“ na vývody kontaktu zapájím. Magnety situuji na ovládacím voze raději příčně (rovnoběžně s kontaktem) - citlivost se mi zdá větší a hlavně doba sepnutí o něco delší. Při podélné orientaci kontakt sepne velmi rychle a tedy krátce dvakrát za sebou. Jazýčkovými kontakty ovládám relé s vhodným odběrem proudu, která mohou vybavovat spoustu dalších akcí. Např. kompletní nastavení vlakové cesty a návěstidel mám napojené přes rozpínací kontakt malého pomocného relé. Pro projetí vlaku přes spínač pomocného relé dojde ke „shození“ všech navolených funkcí - návěstidla přejdou na stůj a odpojí se napájení všech výhybek. Stejně tak ovl. závor atd. Mechanické provedení - jaz. kontakt můžeš klidně zasypat štěrkem, a magnet lepím na podvozek loko. Kde je moc nízko (V221 apod) profrézuji v podvozku podlouhlý otvor asi 2mm široký a magnet do něj vlepím zevnitř. Naopak, je-li podvozek vysoko (M152 nalepím chemoprénem kousek mechovky potř. tloušťky -výborně se hodí z podložky pod myš- do ní vyříznu žlábek a do něj vlepím magnet a pak to celé černě zabarvím. Používám jazýčky KSK1A87 (0,5A, 2x10mm) a magnety 3x12mm. Popsal jsem to trochu podrobněji, protože se domnívám, že nic jednoduššího a spolehlivějšího není. Když budeš potřebovat, tak se zeptej přes SZ.
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Radek Mende » pon 18 úno, 2008 3:53 pm

Petře ,koukám,že používáme stejné magnety a téměř stejné kontakty.
Před nedávnem jsem si pořídil několik neodymových magnetů na zkoušku.Zatím jsem se nedostal k montáži na loko,ale při testování na stole mají stejnou spínací schopnost jako ty válcové 3x12mm.
Ale podstatně lepší rozměr na přilepení k podvozku 8x4x1,2mm .
Mám ještě 4x4x1,5mm 10x2x1mm a průměr 3x1mm.Ty kulaté jsou dost slabé,spínají tak při 2mm vzdálenosti ,ale ty 10x2x1mm už v 8 mm a když dám dva na sebe (takže 10x2x2)tak spínají při 11mm.V každém případě se budou lépe montovat a budou nenápadnější.
TT DCC , PC ovládání Model Jop+ FCS,v současné době i N moduly
http://www.radyme.websnadno.cz
Uživatelský avatar
Radek Mende
 
Příspěvky: 493
Registrován: pát 20 dub, 2007 2:35 am
Bydliště: Neratovice

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník