DCC staniční úsek

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

DCC staniční úsek

Příspěvekod Janek » pon 27 črc, 2009 10:42 pm

Ahoj, chtěl bych se zeptat otrlejších v elektronice jestli toto mnou navržené schema elektrického zapojení bude fungovat. Jedná se o implementaci brzdícího modulu BM1 (podomácku) a kontrolou LED obsazení téhož úseku (podomácku). BM1 zavírá v daném směru (šipka), v opaném propouští a kontrola ukazuje pokud v daném úseku projíždí lokomotiva DCC.
Obrázek

Díky za info a případné připomínky pokud s tím máte někdo zkušenosti...
Naposledy upravil Janek dne ned 08 lis, 2009 3:13 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod Myšpulín » úte 28 črc, 2009 4:12 am

Fungovat by to mělo, to jestli zapojit BM1 takto či obráceně, nastuduj z návodu. Co bych však udělal, je použít modul obsazení úseku před i za hlídaný úsek (buď jeden společný nebo na každou stranu samostatně). Přeci jen je na něm úbytek napětí kolem 3 V a to už je v napájení znát. Nevím, jak rychle by se změny projevily na výstupu dekodéru, ale zakoupit 8 diod (větev s optočlenem se nemusí osazovat) a pomocí nich napájet všechny ostatní úseky asi nikoho nezruinuje.

Ale toto je jen teorie, znalejší jistě doplní či opraví.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Janek » úte 28 črc, 2009 4:48 am

Takže tedy toto zapojení části modulu obsazení koleje je hodně nevýhodné z důvody ztráty napětí až 3 V? Mě stačí jen vizuální kontrola obsazení koleje, proto jsem nevolil orig. modul. Já jsem plánoval takovýto obvod na každý úsek tratě a na sledování obsazenosti každé staniční koleje (i staničních skrytých). Což by při použití více lokomotiv na kolejišty ubralo strašně moc proudu tj. násobkem 3V počtem lokomotiv :-( Na druhou stranu jsem s tím trochu počítal a proto již použil ten optočlen a veškeré kontrolní LED ovládacího pultu zapojuji na externí napájení 5V. A jestli to tedy chápu dobře, tak jedinou volbou v tomto použití je připojit všechny úseky tratě, i nesledované přes takovýto modul a tím tedy všude stáhnout napětí na stejnou mez? Není to škoda se zbytečně ubírat o napájení?
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod Rudolf » úte 28 črc, 2009 9:43 am

Na detekci obsazení koleje je pro DCC výhodnější řešení se snímáním proudu proudovými transformátory - úbytek napětí je 0 V, citlivost od pár mA, takže se dají natírat nápravy vozů odporovým lakem a umí to detekovat i je. Viz. třeba zde http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.html . Na internetu se dá najít více variant obvodů s různými transformátory. Ještě také třeba http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_d.htm atd.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 969
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod Janek » úte 28 črc, 2009 10:23 am

oh... to se mi moc líbí... to je jednoduché... a je to bez odběrové... funguje jen na idukci protékajícího proudu... :-D ale mám k tomu jeden dotaz... bude to fungovat i když mi tam lokomotiva bude jen stát (zhasnutá) tudíž cca žádný odběr z koleje...??? ale to je asi blbost... protože dekoder si stále něco bere pokud je lokotka na kolejích, tudíž tam furt něco poteče a tento obvod to bude indukovat... :P jsem tímto nadšen... hned jdu zjistit ceny komponent :-D
Rudolfe děkuji :lol:

Tak a je tu první problém.... všechno by šlo, jen nemohu sehnat ty transformátorky Vitec 57P1822, poraďte kdo víte kde je sehnat, nebo případně čím nahradit...???
katalogový list: http://www.surplussales.com/transformers/Pdfs/tm-57p1822.pdf
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod George V. » ned 02 srp, 2009 12:00 pm

Já nevím, ale jak je to s indukčností těhle transformátorků? Nebudou zkreslovat DCC signál?
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Rudolf » ned 02 srp, 2009 3:21 pm

DCC signál projde jen přes jeden závit, indukčnost minimální. A má také malý kmitočet.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 969
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod George V. » pon 03 srp, 2009 5:48 am

...no ona indukčnost primáru transformátoru není daná jenom počtem závitů, ale i jádrem a je vázaná i na parametry sekundéru a zátěže...

Ale věřím, že to asi bude nějak fungovat, ale určitě nepůjde použít každý transformátorek, je třeba pečlivě vybírat.

Mně osobně se spíše líbí výše popsané řešení od Janka, akorát bych asi do větve napájení nehlídaných úseků dal ty diody také, ať je všude stejné napětí. Pokles DCC napájení o 3V bych neviděl až tak tragicky, možná by to i nebylo na škodu, jelikož tam bývá většinou více a třeba žárovičky jsou dělaný jenom na 16V (Roco).
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Janek » pon 03 srp, 2009 7:26 am

George V. píše:...no ona indukčnost primáru transformátoru není daná jenom počtem závitů, ale i jádrem a je vázaná i na parametry sekundéru a zátěže...

Ale věřím, že to asi bude nějak fungovat, ale určitě nepůjde použít každý transformátorek, je třeba pečlivě vybírat.

Mně osobně se spíše líbí výše popsané řešení od Janka, akorát bych asi do větve napájení nehlídaných úseků dal ty diody také, ať je všude stejné napětí. Pokles DCC napájení o 3V bych neviděl až tak tragicky, možná by to i nebylo na škodu, jelikož tam bývá většinou více a třeba žárovičky jsou dělaný jenom na 16V (Roco).


když já to zase už vidím z jiné strany, takhle by jsi musel každou kolej napájet přes ten diodový můstek obsazení koleje. Cena je směšná, pokud si to teda člověk vyrobí sám, typuju max 20,- Kč na jeden můstek. Ovšem musí se kvůli tomu přerušovat obě staniční koleje. Kdežto ten návod s transformátorkem je zapojen sekundárně na napájecí kabel a tudíž nemusí být žádné přerušení koleje a jeho cenu jsem zpočítal na cca 40,- Kč (bez transformátorků pro dva úseky najednou). Tím mi vychází zatím cena stejná. Uvidím až posléze pokud seženu ty transformátorky. Rozhodil jsem sítě na několika silných frontách. Ovšem pokud neseženu, budu řešit vše prvním zapojením v nějaké formě možnosti pozdějšího jednoduchého předělání.
H0 - DCC - PC - ŽELEZNICE - ELEKTRO
http://kolejiste.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod George V. » pon 03 srp, 2009 7:59 am

Obě koleje nemusí být přerušené ani při původním řešení, stačí jedna. Ono je úplně jedno, kam se obvod sledování obsazenosti úseku zapojí, klidně může být do série s BM1.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Janek » pon 03 srp, 2009 8:25 am

nad tím jsem taky uvažoval, ovšem nejsem zas takový odborník, abych mohl říci, že se mi ta pěkná řada diod nebude mezi sebou ovlivňovat :D
H0 - DCC - PC - ŽELEZNICE - ELEKTRO
http://kolejiste.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod George V. » pon 03 srp, 2009 8:52 am

Nebude, protože to je zapojený v serii: BM1 + vozidlo + detektor obsazení a je naprosto jedno kam kterou "součástku" umístíš.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Janek » pon 03 srp, 2009 8:59 am

fajn... ještě jeden dotaz, musí být u nesledovaných úseků ta svítivá dioda s odporem...??? nebo tu ztrátu 3V dělají jen těch 8 diod?
H0 - DCC - PC - ŽELEZNICE - ELEKTRO
http://kolejiste.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Janek
 
Příspěvky: 118
Registrován: pon 27 črc, 2009 7:09 pm
Bydliště: Hrochův Týnec

Příspěvekod George V. » pon 03 srp, 2009 9:44 am

Ztrátu dělají diody zapojené do serie, každá dioda má úbytek cca 0,7V (podle typu) v propustném směru, tj. v tomto případě 4 diody zapojené v jedné větvi. Dají se použít jakékoliv, ale musí se správně proudově nadimenzovat, 2A by měly stačit.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod George V. » stř 05 srp, 2009 10:06 am

To Janek:

...pokud by ses pídil po vhodném měřícím transformátorku, tak koukni na AS-100 od Nuvotem Talema

http://www.ntmagnetics.cz/cz/doc/AS_Ser ... ensors.pdf

...u nás distribuuje firma NT Magnetics:

http://www.ntmagnetics.cz/cz/kontakty.html

P.S. Výrobky Talema distribuuje fy. SOS Electronics BRNO

http://www.soselectronic.cz/
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron