Vyhybky

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Příspěvekod MirekTT » úte 14 črc, 2009 8:12 am

Teď nevím jestli smím prozradit, ale v jisté spolupráci jako vedlejší produkt vznikl lept přídržnic na standardní koleje TT i na úzké TT u firmy DK Model, ale v nabídce je nemá.
Původní myšlenka byla vyrábět samostatné pražce s přídržnicemi pro úzkou TT. Pražce měly být z kuprextitu s předleptanými plochami pro letování přídržnic a s reliéfem dřeva. Bohužel se nepodařilo nalézt optimální technologii pro dělení kuprextitu na malé pražce ve velkém množství. Pražec by vyšel na hodně. No a ty přídržnice - musím říct velmi zdařilé, se pro použití musí ještě upravit v raznici, aby do ní šla zasouvat kolej. Vše bylo připraveno na sériovou výrobu, ale cena za jeden pražec z kuprextitu osazený dvěma vytvarovanýmy přídržnicemi by vyšla hodně přes pět korun.
Pane Košťál, omlouvám se jestli jsem vyzradil tajemství, ale i ty samotné přídržnice by mohly být dobrý artikl pro domácí výrobu výhybek a atyp kolejí i z použitím velmi dobrého lepidla a balsy. A to jak pro úzkou, tak standard :wink:
Pokud někdo vynaleznete levnou metodu, jak dělit ve velkém kuprextit, aby jeden pražec vyšel pod 1kč, tak jste vyhráli boj o výrobu kolejiva pro úzkou ve střední evropě. Pozn. řezání, frézování, stříhání, laser ani vodní paprsek to není. :cry:

Možná pomůže čas. Je už vynalezen plast místo textitu s měděnou vrstvou, ale pro běžné použití je zatím nedostupný. Tohle je už dost stará story, třeba se technologie pohnuly dál. Pokud někdo dokážete produkovat levné pražce, na které půjde pájet, mám k dispozici nachystané osazování SMD technologií těch podkladnic ve velkém (lepit je to z hlediska velkovýroby ptákovina). Navíc lze metodu pájení použít pro zkryté spojování a přívody.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 14 črc, 2009 8:28 am

MirekTT píše:Teď nevím jestli smím prozradit, ale v jisté spolupráci jako vedlejší produkt vznikl lept přídržnic na standardní koleje TT i na úzké TT u firmy DK Model, ale v nabídce je nemá.
Původní myšlenka byla vyrábět samostatné pražce s přídržnicemi pro úzkou TT. Pražce měly být z kuprextitu s předleptanými plochami pro letování přídržnic a s reliéfem dřeva. Bohužel se nepodařilo nalézt optimální technologii pro dělení kuprextitu na malé pražce ve velkém množství. Pražec by vyšel na hodně. No a ty přídržnice - musím říct velmi zdařilé, se pro použití musí ještě upravit v raznici, aby do ní šla zasouvat kolej. Vše bylo připraveno na sériovou výrobu, ale cena za jeden pražec z kuprextitu osazený dvěma vytvarovanýmy přídržnicemi by vyšla hodně přes pět korun.
Pane Košťál, omlouvám se jestli jsem vyzradil tajemství, ale i ty samotné přídržnice by mohly být dobrý artikl pro domácí výrobu výhybek a atyp kolejí i z použitím velmi dobrého lepidla a balsy. A to jak pro úzkou, tak standard :wink:
Pokud někdo vynaleznete levnou metodu, jak dělit ve velkém kuprextit, aby jeden pražec vyšel pod 1kč, tak jste vyhráli boj o výrobu kolejiva pro úzkou ve střední evropě. Pozn. řezání, frézování, stříhání, laser ani vodní paprsek to není. :cry:

Možná pomůže čas. Je už vynalezen plast místo textitu s měděnou vrstvou, ale pro běžné použití je zatím nedostupný. Tohle je už dost stará story, třeba se technologie pohnuly dál. Pokud někdo dokážete produkovat levné pražce, na které půjde pájet, mám k dispozici nachystané osazování SMD technologií těch podkladnic ve velkém (lepit je to z hlediska velkovýroby ptákovina). Navíc lze metodu pájení použít pro zkryté spojování a přívody.


To je o tom jak to pojmeš. ;-)
Podle mého stačí leptat podkladnice a pražce nechat nařezat laserem do dřeva s dírou pro hřeb (šroub). Skládání a lepení je pak jednodušší než to pájet ;-) Zde se určitě dostaneš hodně pod cenu 5 Kč na pražec ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Horymir » úte 14 črc, 2009 8:40 am

1) Osazovací autoamty na SMD umějí i lepit. Používá se to tak, že se součástky nalepí na své pozice a celá sestava projede tzv. vlnou (vlna tekuté pájky).
Takže osazovat by mělo jít i na plast bez Cu fólie.
2) Desky plošných spojů DPS s prokovenými dírami se pokovují až dodatečně, takže potřebuješ tabulku pražců, zamaskování všech ploch které nemají být pokoveny a pak celý objekt pokovit. Ovšem zda se to pokovuje ve vakuu odpařením kovu na wolframové elektrodě (jak píše literatura) nebo jsou jednodušší metody, to nevím.
Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Příspěvekod MirekTT » úte 14 črc, 2009 8:45 am

Zdenek Valter píše: To je o tom jak to pojmeš.

Přesně tak!

Zdenek Valter píše: Skládání a lepení je pak jednodušší

Zde si nejsem jistý. Při výběrových řízeních na dodavatele pražců jsem zadával poptávku na cenu za deset tisíc kusů pražců jako nejmenší objednávané množství. To je dvacet tisíc kusů podkladnic. Nejlevnější, nejrychlejší a nejdostupnější pro kompletaci vyšla metoda strojového osazování SMD.
Ale jak píšeš Zdenku, pokud to pojmeš jako domácí modelaření, lze použít cokoliv.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Baterfly » úte 14 črc, 2009 8:51 am

Pražce jsem řezal přímočarou pilou a jeden dost kvalitní plátek vydržel jen jednu desku jednostranného cuprexitu 20x30cm a nařezal jsem z desky asi 40 pásků, celkově na délku asi 60m. Pak to chtělo srovnat pilníkem a celkově zkalibrovat na šířku 3mm to co bylo širší. A nakonec bylo nutno poslouchat několik dní rodinu že to v bytě smrdí laminátem. :D Myslím že pro výrobu pár kusů kolejiva je jedno jak si přídržnice přiděláš. Mě se to nejlépe lepí cínem. Ale kdyby ty přídržnice začal u nás někdo leptat a nabízet bylo by to dost dobrý. Hned bych si nadělal zásobu.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod vvitty » úte 14 črc, 2009 8:57 am

Drive se otvory v plosnych spojich pokovovaly chemickymi procesy v lazni a pote zesilovaly galvanikou, nyni se prechazi pomalu na galvanicke metody prokovovani, kdy se na steny otvoru nanese slaba vrstva grafitu nebo jine vhodne latky, a potom se projde galvanickou lazni.

Tato technologie neni vhodna pro material bez vodive folie, protoze prave jeji vodivost se vyuziva pro galvaniku. Pokud by to mel byt plast, tak to znamena naparovani vrstvicky kovu. Ale zapomente na to, ze na to pujde pajet nebo to bude extremne mechanicky pevne, pujde o vrstvy s tloustkou v radech mikronu...

Baterfly: ani se rodine nedivim :-) Rezani sklolaminatu se snazim vyhnout jak to jen jde, protoze krome toho, ze se pri zvysene teplote odparuji ruzna svinstva z pouzitych lepidel a plnidel, tak prach obsahuje mikroskopicka vlakna skla a jejich vdechovanim dost ublizujes svym plicim. Horsi uz je asi jenom azbest :roll:
Naposledy upravil vvitty dne úte 14 črc, 2009 12:09 pm, celkově upraveno 1
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Horymir » úte 14 črc, 2009 9:17 am

Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Příspěvekod Baterfly » úte 14 črc, 2009 9:42 am

Vypadá to skvěle, dá se to nějak sehnat nebo je to zakázková výroba? Co používáš za lepidlo?
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Horymir » úte 14 črc, 2009 11:32 am

Lepidlo na spoje balsa - kolejnice a mozasný lept - kolejnice:

Zkoušel jsem kyanoakrylát - nespolehlivě drží a je na to špatně vidět. Snad až koupím černý od https://secure.hlj.com/product/WAVOM-121 tak to půjde.

Zkoušel jsem i asfaltové lepidlo, ale v tenké vrstvě moc rychle schne.

Zkoušel jsem Epoxy, ale dlouho to tvrdne, nebo moc rychle se vytvrdí připravené množství.

Takže nakonec jsem skončil u spolehlivého Herkulesu. Jako každé lepení, výsledek je více závislý na přípravě lepených ploch, než na konkrétní značce lepidla. Podkladnici položím na brusný kámen, přitlačím prstem a zakroužím.

Lepím-li kolejnici, obrousím jí patu brusným kamenem, nebo kotoučkem. Takto připravená plocha udělá spoj pevnější, než je pevnost samotných balzových pražců. Do kolejiště neosazené a nezaštěrkované kolejové pole lze v ruce rozdrtit, ale pražce se neodloupou z kolejnic, kousky dřeva zůstanou ve všech spojích.
Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Příspěvekod MirekTT » úte 14 črc, 2009 11:46 am

Podkladnice DK Modelu zde: http://mirektt.rajce.idnes.cz/Podkladnice/#album ,ale neumím fotit a je to v TT. Ty větší jsou pro normál 2x5mm, ty menší pro TTe. Pokud se domluvíte na větší množství, určitě vám vyjde vstříc i pro H0.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Horymir » úte 14 črc, 2009 12:36 pm

Konstrukce je z fotek jasná. Pro jaké CODE, nebo spíše pro jak širokou patu je to navržené? V H0 se používají i jemnější profily, než v TT.
Nechci se však dotknout nikoho, kdo v TT dělá pod CODE 60.
Takto řešené podkladnice se navlečí na kolejnicový profil, tento se umístí do držáku zajišťujícího rozchod a shora směle nalepí pražce. až to uschne, jen se kolejové pole vyjme z držáku a otočí hlavou nahoru. V záhybech se asi udělá tvarový spoj a mohlo by to velmi dobře držet.
Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Příspěvekod maayaa » úte 14 črc, 2009 4:46 pm

No neni to uplně to správný měřítko,ale uvažuju o nákupu tohohle,na tvoření výhybek a kolejí v TTe http://www.n-tram.de/_deu/produkte/gleise.html je to dělaný pro Nm.Připadá mi to lepší než lepení podkadnic na pražce,protože to drží částečně i v podkladu
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod MirekTT » úte 14 črc, 2009 5:07 pm

Horymir píše:Konstrukce je z fotek jasná. Pro jaké CODE, nebo spíše pro jak širokou patu je to navržené?

CODE neznám Horymire, tohle je prozatimně zkoušeno pro Litomyský/Tillig.

:arrow: maaya
Jo, to znám, na domácí montáže je to vynikající. Avšak naše prvotní myšlenka ale byla prodávat pytlík hotových pražců na TTe po sto kusech za "nějakou" sumu. A to nejde dělat bez újmy na psychice jinak, než strojově :D
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Horymir » stř 15 črc, 2009 5:41 am

Pokud je to pro modeláře, tak Ti spíše ocení rozložený stav, ve kterém mohou ovlivnit výslednou podobu.

Pokud to má být pro sběratele, kteří jen zacvakávají koupené části, pak to opravdu není vhodné. Pro takové však stačí odlévané podloží do kterého se kolejnice jen zalepí, zachytí ohnutými plíšky, nebo zasunou. Záleží patrně zejména na pružnosti licí hmoty.

Odlévané podloží vůbec nemusí vypadat tak, jak jej lisují velkovýrobci, může to být destička s pražci bez štěrku a drobným kolejivem přímo na pražcích.

Pražce nemusejí mít správný průřez, naopak je výhodnější, když mají při správné šířce dvojnásobnou výšku. Skutečné štěrkové lože je totiž i pod pražci. V modelu se pak mnohem lépe štěrk rozhrnuje do poloviny výšky pražců aniž by prosvítal podklad. Sám to řeším tak, že pražce ukládám na dvojici podélných prahů 2x2mm. Trochu to zvedne spotřebu štěrku, to je pravda.
Zababov H0e
Uživatelský avatar
Horymir
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 12 črc, 2009 12:52 am
Bydliště: Konec Berounky

Příspěvekod Baterfly » stř 15 črc, 2009 10:06 am

Mirku větší množství znamená kolik asi? To by možná stálo za uvahu udělat vlastní návrh a nechat vyleptat. Zatím zbírám podklady a fotím.
Myslím že Tillig používá jedno code jak pro H0 tak pro TT a to 83. Aspoň tak jsem to vyčetl z katalogu Tilligu.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků