Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod prcek » čtv 24 črc, 2025 4:20 am

Zlámalík píše:Dovolím si podotknout, že isopropylalkohol a isopropanol jsou dva názvy té stejné látky, k čištění koleček vhodné. Naopak používání AI k čemukoliv bez aspoň základního ověření, zda nekecá, je zcela nevhodné.


Jsi zlý, mlékaři Dane:-)

Jinak je též možné použít denaturovaný líh. I nedenaturovaný, jen je drahý.
Ohledně isopropanolu a poškozování bandáží to slyším prvně, ale nevylučuju, že se k některým materiálům může chovat příliš agresivně. Třeba ne všechny nátěry ho snáší bez problémů.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 641
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod BohousP » čtv 24 črc, 2025 5:56 am

Zlámalík píše:Dovolím si podotknout, že isopropylalkohol a isopropanol jsou dva názvy té stejné látky, k čištění koleček vhodné. Naopak používání AI k čemukoliv bez aspoň základního ověření, zda nekecá, je zcela nevhodné.

Přesně tak.
Isopropylalkohol (systematický název propan-2-ol; též znám jako 2-propanol, isopropanol, izopropylalkohol, izopropanol, iso, isopro, IPA) je organická sloučenina se sumárním vzorcem C3H8O. Je to nejjednodušší příklad sekundárního alkoholu, kde je alkoholový uhlík vázán se dvěma dalšími uhlíky. Společně s 1-propanolem je izomerem propanolu. Jedná se o bezbarvou, hořlavou kapalinu charakteristického zápachu. Používá se jako čistidlo a odmašťovač..
https://cs.wikipedia.org/wiki/Isopropylalkohol
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3051
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod HonzaM » čtv 24 črc, 2025 11:14 pm

Zlámalík píše:Dovolím si podotknout, že isopropylalkohol a isopropanol jsou dva názvy té stejné látky, k čištění koleček vhodné. Naopak používání AI k čemukoliv bez aspoň základního ověření, zda nekecá, je zcela nevhodné.

Máš pravdu, moje blbost. Teď jsem se zeptal dcery farmaceutky, která ovšem žije v Británii a teď právě pŕijela do Prahy.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4428
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod rawen » pát 07 lis, 2025 7:39 pm

Ahoj lidi,
prosím, prosím, jaký je u čističek LUX - modelbau rozdíl mezi analogovou a digitální verzí.
Jsme pravověrní digitální moduláři, asi bych to pojal jako modul ve slepé větvi layoutu, ale potřebuju vědět, kterou verzi vzít, a zda potřebuje cokoliv jiného, než trakci (ten 12V zdroj).

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1919
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod horak » pát 07 lis, 2025 10:58 pm

Analóg a Digi verzia sa netýkajú napájania koľajníc / čistiacich "lyží".

Týka sa to výlučne napájania motorového pohonu čistiacich "lyží". Analóg má vytiahnuté 2 žily od motora + 2 žily od koľají (je tam možné pripojiť analógové aj DCC napájanie pre pohon čistenej lokomotívy).
Digi verzia je identická, iba je osadený (tuším) ESU dekodér na pohon motora čistiacich "lyží", a tieto dve žily sa pripoja na DCC.
Samozrejme +2 žily od koľají (je tam možné pripojiť analógové aj DCC napájanie).
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 737
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod rawen » sob 08 lis, 2025 3:20 am

Děkuji.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1919
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod rawen » úte 11 lis, 2025 7:26 am

Ještě jedna otázka, prosím.
Těch 0 - 12V na čištění opravdu nesmí být z pulzní regulací?
Mám možnost 12V zdroje bez regulace, lab. zdroj 3,6,9,12V nebo 12V zdroj + pulzní regulátor.
Kupovat kvůli tomu plynule nastavitelný lab. zdroj anebo dávat filtr za PWM se mi zrovna nechce...

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1919
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod radula63 » úte 11 lis, 2025 10:39 am

rawen píše:Ahoj lidi,
prosím, prosím, jaký je u čističek LUX - modelbau rozdíl mezi analogovou a digitální verzí.
Jsme pravověrní digitální moduláři, asi bych to pojal jako modul ve slepé větvi layoutu, ale potřebuju vědět, kterou verzi vzít, a zda potřebuje cokoliv jiného, než trakci (ten 12V zdroj).
Díky, Radek

rawen píše:Ještě jedna otázka, prosím.
Těch 0 - 12V na čištění opravdu nesmí být z pulzní regulací?
Mám možnost 12V zdroje bez regulace, lab. zdroj 3,6,9,12V nebo 12V zdroj + pulzní regulátor.
Kupovat kvůli tomu plynule nastavitelný lab. zdroj anebo dávat filtr za PWM se mi zrovna nechce...
Díky, Radek

Ahoj.
Takže odpověď mezi analogovou a DCC verzí už znáš.
Zopakuji - analog verze má vývody od kolejí a od motorku oddělené. Digitální verze má pouze vstup DCC pro koleje a motorek čištění je připojen tamtéž, ale přes DCC dekoder.
Na modulovce MPK i já máme analogovou čističku, provoz v DCC, motorek od pohonu čištění je připojen před diodový můstek a vypínač přímo na DCC. Mám to už pár let a nic se s motorkem nestalo. Napájení pro DCC zesilovače v modulovce máme 15V zdroje, nějaký úbytek na H můstku centrály či zesilovače, další úbytek na 4 diodovém můstku, takže stejně do motorku čištění nejde více jak 12Voltů. Zkrátka při čištění "jedou" kartáčky naplno, ničemu to nevadí, spíše naopak. Pomalý pohyb kartáčků čištění nemá moc velký čistící účinek.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1392
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod jipol57 » úte 11 lis, 2025 11:21 am

Mám stejně tak zapojený čistič, jako Radula. Jen centrála z21 má až 18V, a to už čistící lyžiny kmitaly dost rychle. Předřadil jsem před motorek stabilizátor 7809 na 1A. To je 9 voltů. Kmitá to tak nějak přívětivě.
Ale kdysi jsem tady o tom už psal, a kdosi mně oponoval, že na modulárních kolejištích, by nemělo být colokoliv připojeno ke kolejím s DCC.
jipol57
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod rawen » úte 11 lis, 2025 11:46 am

Děkuju, tak tam dám nějaké starší trafo s pevným napětím.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1919
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod fulda » úte 11 lis, 2025 12:31 pm

Technicky vzato usměrňovací můstek mezi DCC (střídavá strana) a motor pro máváni s lyžemi (stejnosměrná strana) by mohl fungovat, jen nebude existovat možnost regulace mávání.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5218
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Zařízení pro čištění dvojkolí lokomotiv a vozů

Příspěvekod rawen » pát 21 lis, 2025 7:04 pm

čistička zakoupena, zastavěna, zaběhnuta
viz viewtopic.php?f=42&t=14023&p=350345#p350345

Díky za pomoc, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1919
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Předchozí

Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník