od hank » pon 17 lis, 2025 7:14 pm
Zatím jsem v knize našel jenom jednu věcnou chybu, a to v "historickém" textu ke kolejišti č. 46. V roce 1907 nemohl přednosta stanice vypravit vlak výpravkou, protože výpravka byla na našem území zavedena až v r. 1931. Do té doby dával rozkaz k odjezdu vlakvedoucí trubkou.
V historii ČSD tento způsob výpravy trubkou způsobil tragickou nehodu na Moravské západní dráze 1. 12. 1922. Ve stanici Dzbel zastavil nákladní vlak a vlakvedoucí s průvodčími odešli do dopravní kanceláře. Tam visela na stěně trubka jednoho ze zaměstnanců stanice. Jednomu z členů vlakové čety se na ni podařilo vydat zvuk připomínající trubku vlakvedoucího. To probudilo na stroji dřímajícího strojvedoucího, který to považoval za rozkaz k odjezdu a vlak rozjel, aniž se přesvědčil, zda to platí pro něj. Vlak (tehdy ještě samozřejmě brzděný ručně) bez vlakové čety proletěl po spádu stanicí Konice a za ní v oblouku vykolejil. Strojvedoucí zahynul, těžce zraněný topič se stal doživotním invalidou a vlaková souprava včetně lokomotivy (92.10 -> 321.001) byla zcela zničena. (Lok. však ještě opravili a vrátila se do provozu.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.