Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » pon 20 říj, 2025 8:22 pm

Zakládám téma, kde postupně budu ukazovat, jak se potýkám se slovenskou strelou M290.0. Impulzem pro stavbu "modelu" (uvozovky budou vysvětleny dále) bylo zakoupení 3D dat od Michala Brože k tisku Strely v 1:25. Postupně jí skládám a čím déle jsem na ní koukal, tím víc mě bylo líto, že ji nemám i v 1:120... Rozhodl jsem se to napravit, i když bylo jasné, že to bude plné kompromisů...
Jde o "kulatý" stroj, tedy materiálem bude 3D tisk. První problém je namodelovat správně tvar, v modelování složitějších organických tvarů nejsem moc dobrý, ale vizuálním porovnáváním 3D modelu s velkých výtiskem na poličce jsem se dopracoval ke tvaru, který mne neuráží. Skuteční mistři 3D modelování by to jistě zvládly lépe, ale s ohledem na níže popsané, mne to takto stačí. Aby nebyla mýlka - zakoupená data jsem při modelování v 1:120 krom vizuální inspirace nijak nevyužil, neb se snažím dbát na legálnost své tvorby.
Hlavní problém u Strely je ale jinde než v tvaru. Vůz chci provozovat na svém domácím kolejišti, kde mám oblouky R310 a to absolutně nejde dohromady s modelovými podvozky dle skutečného vozu. Rozvor podvozků a jejich umístění u čela úzké karoserie by umožňoval provoz tak na poloměru R1000, tudy tedy cesta nevede. Na model v provozu koukám spíš z dálky a z nadhledu - nechtěl jsem tedy nějak rozšiřovat karosérii a ono by to stejně nestačilo. Stejně, tak jsem nechtěl dělat část karoserie jako součást podvozků - při provozu v četných obloucích by to vypadalo fakt divně. Jediná pro mě použitelná cesta je tedy v brutálním zkrácená podvozků a zároveň i v posunutí vzdálenosti otočných čepů. Rozhodl jsem se dodržet polohu vnitřních dvojkolí a zkracoval rozvor do té doby, než vůz byl schopen se poskládat do oblouku R310, při zachování aspoň náznaků zaoblení skříně vedle podvozků. Vyšlo mi to na 20mm rozvor. Modelový rozvor podvozku by byl 34,5mm. Otázkou je, zda se tomu stále dá říkat model... Nicméně rozměry karosérie jsou správně, tedy lze jí použít i ke stavbě modelového kusu s nezkrácenými podvozky. Když už mi vyšlo 20mm rozvor, tak jsem pokusně sáhl po coreless podvozcích od Hallinga - Strela jezdí zásadně sama, takže to musí stačit. Při testech jsem zjistil, že by stačilo i na kratší soupravu, ale to se Strelou nesouvisí.

Následují fotky z vývoje "modelu". Skříň je tištěná z resinu po polovinách. Rám je z PLA, ještě do něj budu přímo integrovat interiér oddílů. Elektronika bude pod podlahou, přikrytá vytištěným "břichem" skříně - na fotkách zatím nepasující z PLA, ve finále to bude s resinu. Model bude doplněn o pár leptaných drobností, jinak to bude vcelku jednoduchá skládanka. Původně jsem předpokládal, že budu do rámu vkládat zátěž, ale i přes minimální hmotnost celku se to zatím nejeví, jako nutné...

Toť prozatím vše. Zda se to přes popsané kompromisy vyplatí je na každém modeláři. Já jsem si rozhodl, že chci Strelu a chci jí provozovat na R310 a toto je jedna z cest. Na fotkách ty podvozky bijí do očí daleko víc než ve skutečnosti.

M290_01.jpg

M290_07.jpg

M290_08.jpg
Naposledy upravil michal_d dne pon 20 říj, 2025 8:25 pm, celkově upraveno 1
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » pon 20 říj, 2025 8:24 pm

M290_04.jpg

M290_03.jpg

M290_05.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Zlámalík » pon 20 říj, 2025 9:36 pm

Ty jsi drak! K těm podvozkům - právě kvuli jejich typickému vzhledu by mě lákalo mít je reálnější, s tím kolem vysunutým až dopředu. Chápu, že otočný kus po vzoru Krese nechceš, ale nešlo by to udělat jen výklopné, podobně jak to mají myslím osmidveřáky od Igry?
Já ale nejsem cílovka a jsem počítač nýtů, tak mlčím 8)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2814
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 5:12 am

Je to otázka priorit... U mě je v podstatě vše v oblouku, takže otočené nebo vysunuté by to bylo v podstatě pořád. Což by mě osobně vadilo víc než zprzněné podvozky. Jestli budu jednou stavět větší kolejiště, kde to bude jinak a budu mít pořád zálusk na strelu, tak jí klidně udělám znova a jinak. Ono je problém, že modelová poloha krajních náprav nevyjde ani v přímé koleji, pro použití kol dle NEM by bylo třeba je posunout o 1÷2mm vzad, nemluvě o oblouku... První myšlenka byla nechat krajní dvojkolí a podvozek zkracovat odzadu, ale už byl problém se vzdáleností otočných čepů - zvedal se potřebný úhel natočení podvozku a zase se to nevešlo. Strelu tu před časem řešil kolega a polohu podvozku má pěkně ukázanou, ale jak si s tím nakonec poradil už neukázal...

Jako výhodu zvoleného řešení vidím i to, že skříň je kromě šířky vlastního otvoru pro podvozky správně a lze použít s jiným pojezdem pro stavbu modelovějšího provedení.

A poznámka bokem - delší dobu než rozhodování jestli se na to úplně nevykašlat, kvůli kompromisům, mě zabralo rozhodování jestli to tu ukázat, protože je mi jasné, že se asi vzedme vlna kritiky. Ale na druhou stranu kolejiště jsou plná kompromisů, tak proč neukázat i co je nutné obětovat, když chci na těch kolejištích provozovat nějaký konkrétní vůz.

A k těm nýtům - skutečná střela má nýtovanou střechu, jak lze vidět, já jsem nýty na střeše vynechal, takže jejich počítači nemají co počítat :D. Ale udělal jsem to kvůli tomu, že i ve skutečnosti jsou velmi jemné a při opracování střechy by přišly k úhoně - hlavně kolem středu, kde je spoj a skříň se po slepení musí přebrousit, protože tam jsou deformace z tisku na každé polovině lehce jiné... Ale možná je ještě zkusím doplnit...
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Ivan » úte 21 říj, 2025 6:07 am

.Strela je vůz, kde jsou podvozky skutečně atypické a když nemáme na kolejišti poloměry jako reálu, tak to prostě nejde jinak.

Ještě mne napadlo, co udělat vůz jen jako dvounápravový na dvou vnitřních nápravách a vnější by byly jen jako maketa? Asi by to ale vypadalo ještě hůře, než jsi navrhnul ty. :mrgreen:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2166
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Zlámalík » úte 21 říj, 2025 7:32 am

Michale, já probůh nechci vzdovat "vlnu kritiky", počin je to super a v Tvém podání dvojnásob. Já jen vždycky hledám a zkouším, jestli by nějaké řešení neexistovalo. Kolega czhunter to má hezky namodelované a tam je vidět, že kdyby se použil ten výsuvný bok skříně, tal by asi bylo zajímavé posunout osu otáčení naopak dopředu. Tím bych omezil výkyv přední nápravy podvozku a i rušivé vysunutí kusu kastle směrem k čelu, kde je to nejvíc vidět, zatímco na té vnitřní straně by to nemuselo tolik vadit.
Případně vyhlodat díru okolo podvozku na maximum a oželet zaoblení spodní hrany (počítám, že při typickém pozorovacím úhlu šikmo shora by mohla kastle končit svisle vlastně v místě tečny toho zaoblení).

Ivan: Dvojnápravový pojezd by byl problém v oblouku, to by se na té délce "šprajclo".
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2814
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 8:02 am

Zlámalík píše:Michale, já probůh nechci vzdovat "vlnu kritiky"...

Však já to taky tak neberu. Ale jsou zde jiní, kteří umí zkritizovat úplně cokoliv, ale to je riziko veřejné prezentace. Asi by se dalo odsunout přední nápravu o těch 1÷2mm a střed otáčení podvozku udělav v její ose. Pak by možná výklopná část vyšla někam před dveře. Nápad je to zajímavý, ale uvidím, zda se i bude chtít s tím laborovat. A nevím teď z paměti jestli by vybočení středu v oblouku už nebylo přes normu... Každopádně podvozek s osou otáčení v místě nápravy by byl docela výzva.
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Zlámalík » úte 21 říj, 2025 8:23 am

To bych asi úplně blbě neviděl, spíš to bude chtít nějakou pružnou planžetu na zadní straně, která se opře o rám a přenese část hmotnosti stroje i na zadní (vnitřní) nápravu.
Omluvte značně netechnickou črtu...
Podvozek Strela.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2814
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 21 říj, 2025 10:33 am

To michal_d: Nechci být kverulant, ale je škoda, že jsi na takové kompromisy přistoupil.
Kdo strelu má v oku tak ho to tluče do oka, promiň.
Minimálně první náprava by podle mého názoru měla být výrazně blíž čelu vozu.
Nemohu Ti nijak bránit ve tvém díle, které Tě určitě těší, ale jak jsi psal, jdeš zde s kůží na trh a tak určitě čekáš i kritické názory ke své práci.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3207
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 21 říj, 2025 10:36 am

Zlámalík píše:To bych asi úplně blbě neviděl, spíš to bude chtít nějakou pružnou planžetu na zadní straně, která se opře o rám a přenese část hmotnosti stroje i na zadní (vnitřní) nápravu.
Omluvte značně netechnickou črtu...
Podvozek Strela.jpg

Zajímavá myšlenka, ovšem chlapci strela je jen jeden vůz a tak i jako ve skutečnosti nemusí mít na podvozku obě nápravy hnané.
Pak by podle mne neměl být problém samotný podvozek i natáhnout.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3207
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 11:06 am

Zdenek Valter píše:Zajímavá myšlenka, ovšem chlapci strela je jen jeden vůz a tak i jako ve skutečnosti nemusí mít na podvozku obě nápravy hnané.
Pak by podle mne neměl být problém samotný podvozek i natáhnout.


Však taky není problém natáhnout podvozek bez ohledu na počet hnaných náprav, problém je aby se podvozek správné délky vytočil v karosérii na nemodelových poloměrech. Tedy je to můj specifický problém požadavku provozu vozu pokud možno na první pohled odpovídajícího na nemodelových obloucích... S tím, že v oblouku bude trávit naprostou většinu času, takže nechci aby řešení byla nějaká šílenost, která bude pořád na očích...
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 2:49 pm

Jenom pro představu, jak by to bylo, když bych se pokusil posunout první dvojkolí co nejvíc dopředu - oproti skutečnosti by bylo posunuté o 1,5mm, o stejnou hodnotu by byl zkrácen i rozvor podvozku, osa otáčení je 5mm za přední nápravou. otočný čep přímo nad nápravou by zapříčiňoval posun kola vpřed v oblouku. Tohle jedna z kombinací, u které je krajní náprava co nejvíc u čela, při zachování neporušených bočnic v místě čela. Lze si udělat představu kolik podvozek vylézá ze skříně v oblouku R310 a kolik by musela být vyhnutá ta pohyblivá část. Není to řešení, které by se mi líbilo víc, nehledě na konstrukční úskalí.

podvozek_cad.JPG
Naposledy upravil michal_d dne úte 21 říj, 2025 4:04 pm, celkově upraveno 1
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod Vítek57 » úte 21 říj, 2025 2:51 pm

Mě teda ještě napadlo udělat něco takovéhleho, ale nejsem schopen vyhodnotit, zda by to fungovalo nebo ne. Mám pocit jakoby to hned vykolejilo, ale vlastně nevím proč. I kdyby jo, tak vyrábět takový pojezd by byl ale skutečně oříšek.
Přílohy
slovenskastrela.JPG
Vítek57
 
Příspěvky: 84
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod _MirekTT_ » úte 21 říj, 2025 6:29 pm

Vítek57 píše:.... napadlo udělat něco takovéhleho......

Nad tímhle jsem přemýšlel u dlouhého podvozku M262. Oříšek by to rozhodně byl, o tom žádná.
Z tvého obrázku sice vyplývá princip, ale už méně patrná je tam jiná věc. V případě takto prolamovaného podvozku by se otočný čep a tím i střed skříně mohl v oblouku dostat mimo osu koleje. Možná ano, možná ne. Možná jen mírně a nemuselo by to vadit. Každopádně lze ale takto nahnat potřebný prostor k nedoteku podvozku o okraje skříně. Zdali u strely by šlo dosáhnout průjezdu r310, by se muselo zkusit. Výpočtem, nebo geometricky. Ke zlepšení by určitě došlo, ovšem aby zisk vyrovnal námahu. :roll:
Ukradli mi původní profil MirekTT, tak jsem tu na novo takhle
www.ModulyBrno.cz
_MirekTT_
 
Příspěvky: 7
Registrován: pát 07 bře, 2025 3:10 pm

Re: Slovenska strela M290.0 v TT - Nic pro "počítače nýtů"

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 6:58 pm

Přiznávám se, že nerozumím tomu jak by to mělo pomoct. Jasně zlomený podvozek se lépe poskládá pod skříň, jenže při nepoměru vzdálenosti otočných čepů a rozvoru podvozku to podle mě fungovat nebude a akorát se zvětší úhel náběhu dvojkolí na kolejnici v oblouku. Podle mě akorát dojde k tomu, že se v oblouku silami mezi kolejnicí a kolem přibližně vyrovná úhel náběhu mezi vnitřní a vnější nápravou v podvozku a tento se celý bude mít potřebu natočil o to víc... Umím si představit, že by to pomohlo kdyby rozvor podvozku byl podobný, jako vzdálenost čepů a zároveň obojí dostatečně velké. Ale třeba si to představuji blbě.

Nemohu říct, že by mě ty nápady nebavily, ale stejně zůstanu u nějakého jednoduchého řešení. Ona strela zas není model, jehož vývoji bych chtěl věnovat nějak přehnané úsilí...
michal_d
 
Příspěvky: 387
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník