pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » úte 30 zář, 2025 12:15 pm

Zčásti zakryté podvozky neplánuju, prostě ta část, co by byla zapuštěná se uřízne, ať se podvozek může vytáčet i mimo kastli.Tak jsem to dělal i na pojezdu s Pletichou a vzhledově to nějak nevadí.

Samozřejmě umístění podvozků není pevné, pokud uvidím, že verze 1 hnaný podvozek na 1 čelní vůz nefunguje, tak holt zvolím variantu oba hnací.
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » pát 17 říj, 2025 3:36 pm

Přišly mi teď podvozky o Hallinga s corelless motorem ANT-ALX-197-H0M a ANT-ALX-210-H0M. delší jsem chtěl zkusit do M275.0, kratší do jednoho pokusu, který časem ukážu, ale to není podstatné. Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají. Mám 2 podvozky na hnací vůz a provoz s jedním vagonem je úplně bez problémů a nepozoruji žádné ohřívání ani při provozu na plné napětí FZ1, což je dost nad normu... Vlivem coreless motoru a jednostupňového převodu mají i slušnou setrvačnost, lepší než jejich další pojezdy s coreless motorem. Do 4, nebo 5 vozové soupravy bych dal po 2 podvozcích do každého čelního vozu, celkem tedy 8 hnaných náprav a musí to jezdit bez problémů...
michal_d
 
Příspěvky: 399
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » pát 17 říj, 2025 10:26 pm

michal_d píše:Přišly mi teď podvozky o Hallinga s corelless motorem ANT-ALX-197-H0M a ANT-ALX-210-H0M. delší jsem chtěl zkusit do M275.0, kratší do jednoho pokusu, který časem ukážu, ale to není podstatné. Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají. Mám 2 podvozky na hnací vůz a provoz s jedním vagonem je úplně bez problémů a nepozoruji žádné ohřívání ani při provozu na plné napětí FZ1, což je dost nad normu... Vlivem coreless motoru a jednostupňového převodu mají i slušnou setrvačnost, lepší než jejich další pojezdy s coreless motorem. Do 4, nebo 5 vozové soupravy bych dal po 2 podvozcích do každého čelního vozu, celkem tedy 8 hnaných náprav a musí to jezdit bez problémů...

Tak to zní dost zajímavě. Tak on ten rozdíl 0,6 mm což je i méně lokomotvy ČKD na pojezdu V100, takže by to ani snad nebylo poznat. Případně dát ten 19.7 mm do vložáků, tam to vychází o jen 0.3 mm kratší, ale nevím jak by to jezdilo.

Neměl bys prosím nějaké video nebo fotku? Docela by mě to zajímalo.
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » sob 18 říj, 2025 9:52 am

Vítek57 píše:...
Neměl bys prosím nějaké video nebo fotku? Docela by mě to zajímalo.


Video moc neumím, aby za něco stálo. Podvozek nafotím a dám to sem, ale neslibuji, že se k tomu dostanu teď přes víkend...
michal_d
 
Příspěvky: 399
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 18 říj, 2025 10:58 am

michal_d píše:Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají.


Leda zkusit použít ten od MB modely
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » pon 20 říj, 2025 7:45 pm

Asi bych to klidně zkusil, jestli sám výrobce přiznává, že je to kopie, tak by to mohlo fungovat stejně... Níže jsou fotky jak vypadá podvozek 19,7mm. 21mm je stejný, akorát má delší chassis a rozvor. Standardně jsou osazena kola 8mm. Součástí podvozku je i patice s propojkou místo které teoreticky stačí zasunout dekodér s paticí NEM 651. V reálu se stejně budou propojovat oba podvozky a další elektronika, takže to spíš zůstane jako nevyužitá možnost... Co mě překvapilo (ale nemělo, protože to odpovídá fotografim u Halliga) je to, že podvozek nemá žádný spodní kryt dvojkolí. Dvojkolí drží pouze zacvaknutá v zúženém uložení, pro jejich vyjmutí je třeba vyvodit poměrně velkou sílu. Nevšiml jsem si ale, že to čemukoliv vadilo. Vůle mezi šnekem a nápravovým kolem je v pořádku. U klasických podvozků 19,7mm jsem musel upravit spodní kryt, aby se nepřeskakovaly zuby nápravového a vloženého kola. Zde je vše bezvadné... Podvozek není nijak sešroubovaný, nerozebíral jsem jej, ale předpokládám pouze spojení plastovými kolíky. Rozložení zamontovaného podvozku brání jeho uložení v rámu. Absence spodního krytu přináší komplikaci s instalací masek podvozku, protože není na co je uchytit. lze však zhotovit spodní kryt obdobného provedení jako na klasickém podvozku a na něj již připevnit cokoliv, nebo v případě výroby 3D tiskem masky rovnou integrovat ke krytu. Na čelech jsou západky jako na klasickém podvozku. Kryty z klasického podvozku nelze bez úpravy použít protože se liší nápravová ozubená kola. Zde jsou větší a navíc s osazením u hřídele, které slouží k vystředění dvojkolí v podvozku. Jízdu jsem zatím zkoušel jen v analogu, ale je krásně klidná a chybějící setrvačník ničemu nevadí, tu trochu potřebné setrvačnosti dodá sám miniaturní motor, který není brzděný komutátorem, pouze 1 stupňový převod tomu také pomáhá. Neobvyklá podívaná je na jezdící samotné podvozky. Mám od každého typu 2 kusy a každý má lehce jinou rychlost. Po montáži do společného rámu se to ale nijak negativně neprojevuje - ještě bude zajímavé, co s tím udělá 1 dekodér pro 2 motory, ale nepředpokládám problémy.
Podvozek_01.jpg
Kompletní podvozek

Podvozek_02.jpg
Spodek s vyjmutým dvojkolím
Přílohy
Podvozek_03.jpg
Levá náprava z klasického podvozku, pravá z popisovaného coreless
michal_d
 
Příspěvky: 399
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Ivan » úte 21 říj, 2025 5:41 am

Michale, není mi úplně jasné, za co drží podvozek v rámu?
Edit
Beru otázku zpět, už vidím fotky podvozků v rámu strely. Takže jen vsunuto do lože. Nevypadava to při zvednutí?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2222
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 6:13 am

Nevypadává, je tam osazení pod rámem i nad ním. Podvozek se nasouvá axiálně, je třeba využít pružnosti materiálu rámu (a trochu i podvozku), aby podvozek zacvakl do osazení. Rozměr mezi spodním a horním dorazem je 1,3mm, já dělám rámy v tomto místě 1mm silné, což dostačuje pro výkyv podvozků. Halling má takto řešené i klasické podvozky, obecně s tím není problém ani v mosazném rámu celkové tloušťky 2mm, což mám vyzkoušeno v M275. Případně by rám mohl být dělený a sešroubovaný z více vrstev, aby byla zajištěna pružnost.
michal_d
 
Příspěvky: 399
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 01 lis, 2025 7:49 am

Ahoj, tak jsem si zkušebně vytiskl rám. Zadní podvozek je zatím ještě jen ten z Pletichy. Teď ještě čekám na trubičku na spojení kardanu a také na jeho unašeč - rozhodl jsem se nakonec použít ten klasický, když Michal_d psal že s mikrokardanem má špatné zkušenosti.

Také mi už došel stahovák za dvacku. Není mi ale jasné, jak ten setrvačník nalisovat. Tady je jen, jak to kolečko z hřídelky stáhnout, ale už ne jak ho nalisovat. Poradíte někdo? Díky
Přílohy
PXL_20251101_072148429.jpg
PXL_20251101_072203629.jpg
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 01 lis, 2025 1:32 pm

Vítek57 píše:Ahoj, tak jsem si zkušebně vytiskl rám. Zadní podvozek je zatím ještě jen ten z Pletichy. Teď ještě čekám na trubičku na spojení kardanu a také na jeho unašeč - rozhodl jsem se nakonec použít ten klasický, když Michal_d psal že s mikrokardanem má špatné zkušenosti.

Také mi už došel stahovák za dvacku. Není mi ale jasné, jak ten setrvačník nalisovat. Tady je jen, jak to kolečko z hřídelky stáhnout, ale už ne jak ho nalisovat. Poradíte někdo? Díky

No lisování může být problém.
Dá se to bohužel nalisovat blbě při nedodržení osy u obou.
Na to jsou nejlepší přípravky, které tu souosost zaručí.
V nouzi lze použít i svěrák ovšem takový, který má rovnoběžné čelisti nejlépe brusičský či alespoň slušný strojní.
Pokud chceš tak Ti ten setrvačník nalisuju.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3247
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 01 lis, 2025 2:01 pm

Takhle, ten hrot je magnetický, takže by to možná mohlo pomoct s tou souosostí, ale nevím.
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 01 lis, 2025 4:28 pm

Vítek57 píše:Takhle, ten hrot je magnetický, takže by to možná mohlo pomoct s tou souosostí, ale nevím.

Jenže stahovák co máš na fotce je krátký!
Tam nezatlačíš na osu - pro vlastní zalisování potřebuješ prostor pro osu motoru a setrvačník!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3247
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » úte 11 lis, 2025 3:23 pm

Pokud chceš tak Ti ten setrvačník nalisuju
.
Ahoj Zdeňku, díky za nabídku. Teď ale zvažuji, zda si sle nemám koupit nějaký pořádný stahovák(https://pojezdy.eu/cs/stahovaky/966-sta ... -kola.html)

S tím by to už nalisovat šlo ne? Nebo i zde potřebuju nějaké další vybavení?
Vítek57
 
Příspěvky: 87
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 11 lis, 2025 4:17 pm

Vítek57 píše:
Pokud chceš tak Ti ten setrvačník nalisuju
.
Ahoj Zdeňku, díky za nabídku. Teď ale zvažuji, zda si sle nemám koupit nějaký pořádný stahovák(https://pojezdy.eu/cs/stahovaky/966-sta ... -kola.html)

S tím by to už nalisovat šlo ne? Nebo i zde potřebuju nějaké další vybavení?

No jestli se tam vejde i motor s lisovaným setrvačníkem tak v nouzi ano.
Bohužel jako stahovák to vyhovuje ale jako lis to moc tuhé není bohužel.
To co máš v tom odkazu do vvitty je přípravek od Fohrmann.
Tady by se spíš hodilo tohle: https://www.fohrmann.com/en/press-tool- ... heels.html
;-)
To je dostatečně tuhé.
Nicméně docela drahé na začátečníka.
Já lisuji kola v lisu na náboje s pákou, nicméně pro přesnější lisování by byl spíš lis se šroubem.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3247
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » úte 11 lis, 2025 6:55 pm

S dovolením tip od konkurence.

Já už léta používám lis a stahovák pro RC auta. Výborný v tom, že má dlouhou pracovní dráhu a tedy se dá lisovat i kolo na dlouhou hřídel. Ta osmihranná věc se vloží dovnitř napříč (viz fotky u produktu) a má v sobě vždy na střídačku hrot pro vytlačování a otvor pro lisování, naproti nim vždy důlek pro opření lisovacího šroubu.

Mám jej hromadu let a funguje dobře. Nyní k němu mají i rozšiřovací sadu s dutými nástavci - použití je patrné z obrázku. Tu já ale nemám a kdysi jsem to vyřešil tak, že jsem si kdysi od kolegy Pohořelého koupil jen nástavec - 1,4 mm plný a s vybráním, abych mohl opřít i hrotová uložení.

Za mě super kombinace. Jediná vada je snad v tom, že při stahování je potřeba dostat opornou destičku se zářezem mezi motor a setrvačník, což je někdy problém kvůli místu. Ale to se dá snadno vyřešit, prostě se jako opora využije nějaký ocelový plíšek či profil, do kterého si udělám zářez. A cenově OK, i když dnes stojí dvojnásobek, co v roce 2012, koukám, a to ten můj je lakovaný v metalíze :shock:
Naposledy upravil Zlámalík dne úte 11 lis, 2025 9:21 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2888
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník