pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » úte 30 zář, 2025 12:15 pm

Zčásti zakryté podvozky neplánuju, prostě ta část, co by byla zapuštěná se uřízne, ať se podvozek může vytáčet i mimo kastli.Tak jsem to dělal i na pojezdu s Pletichou a vzhledově to nějak nevadí.

Samozřejmě umístění podvozků není pevné, pokud uvidím, že verze 1 hnaný podvozek na 1 čelní vůz nefunguje, tak holt zvolím variantu oba hnací.
Vítek57
 
Příspěvky: 83
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » pát 17 říj, 2025 3:36 pm

Přišly mi teď podvozky o Hallinga s corelless motorem ANT-ALX-197-H0M a ANT-ALX-210-H0M. delší jsem chtěl zkusit do M275.0, kratší do jednoho pokusu, který časem ukážu, ale to není podstatné. Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají. Mám 2 podvozky na hnací vůz a provoz s jedním vagonem je úplně bez problémů a nepozoruji žádné ohřívání ani při provozu na plné napětí FZ1, což je dost nad normu... Vlivem coreless motoru a jednostupňového převodu mají i slušnou setrvačnost, lepší než jejich další pojezdy s coreless motorem. Do 4, nebo 5 vozové soupravy bych dal po 2 podvozcích do každého čelního vozu, celkem tedy 8 hnaných náprav a musí to jezdit bez problémů...
michal_d
 
Příspěvky: 386
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » pát 17 říj, 2025 10:26 pm

michal_d píše:Přišly mi teď podvozky o Hallinga s corelless motorem ANT-ALX-197-H0M a ANT-ALX-210-H0M. delší jsem chtěl zkusit do M275.0, kratší do jednoho pokusu, který časem ukážu, ale to není podstatné. Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají. Mám 2 podvozky na hnací vůz a provoz s jedním vagonem je úplně bez problémů a nepozoruji žádné ohřívání ani při provozu na plné napětí FZ1, což je dost nad normu... Vlivem coreless motoru a jednostupňového převodu mají i slušnou setrvačnost, lepší než jejich další pojezdy s coreless motorem. Do 4, nebo 5 vozové soupravy bych dal po 2 podvozcích do každého čelního vozu, celkem tedy 8 hnaných náprav a musí to jezdit bez problémů...

Tak to zní dost zajímavě. Tak on ten rozdíl 0,6 mm což je i méně lokomotvy ČKD na pojezdu V100, takže by to ani snad nebylo poznat. Případně dát ten 19.7 mm do vložáků, tam to vychází o jen 0.3 mm kratší, ale nevím jak by to jezdilo.

Neměl bys prosím nějaké video nebo fotku? Docela by mě to zajímalo.
Vítek57
 
Příspěvky: 83
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » sob 18 říj, 2025 9:52 am

Vítek57 píše:...
Neměl bys prosím nějaké video nebo fotku? Docela by mě to zajímalo.


Video moc neumím, aby za něco stálo. Podvozek nafotím a dám to sem, ale neslibuji, že se k tomu dostanu teď přes víkend...
michal_d
 
Příspěvky: 386
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 18 říj, 2025 10:58 am

michal_d píše:Podstatné je, že bych se je vůbec nebál použít pro tvojí jednotku, akorát zrovna s rozvorem 22mm je nedělají.


Leda zkusit použít ten od MB modely
Vítek57
 
Příspěvky: 83
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » pon 20 říj, 2025 7:45 pm

Asi bych to klidně zkusil, jestli sám výrobce přiznává, že je to kopie, tak by to mohlo fungovat stejně... Níže jsou fotky jak vypadá podvozek 19,7mm. 21mm je stejný, akorát má delší chassis a rozvor. Standardně jsou osazena kola 8mm. Součástí podvozku je i patice s propojkou místo které teoreticky stačí zasunout dekodér s paticí NEM 651. V reálu se stejně budou propojovat oba podvozky a další elektronika, takže to spíš zůstane jako nevyužitá možnost... Co mě překvapilo (ale nemělo, protože to odpovídá fotografim u Halliga) je to, že podvozek nemá žádný spodní kryt dvojkolí. Dvojkolí drží pouze zacvaknutá v zúženém uložení, pro jejich vyjmutí je třeba vyvodit poměrně velkou sílu. Nevšiml jsem si ale, že to čemukoliv vadilo. Vůle mezi šnekem a nápravovým kolem je v pořádku. U klasických podvozků 19,7mm jsem musel upravit spodní kryt, aby se nepřeskakovaly zuby nápravového a vloženého kola. Zde je vše bezvadné... Podvozek není nijak sešroubovaný, nerozebíral jsem jej, ale předpokládám pouze spojení plastovými kolíky. Rozložení zamontovaného podvozku brání jeho uložení v rámu. Absence spodního krytu přináší komplikaci s instalací masek podvozku, protože není na co je uchytit. lze však zhotovit spodní kryt obdobného provedení jako na klasickém podvozku a na něj již připevnit cokoliv, nebo v případě výroby 3D tiskem masky rovnou integrovat ke krytu. Na čelech jsou západky jako na klasickém podvozku. Kryty z klasického podvozku nelze bez úpravy použít protože se liší nápravová ozubená kola. Zde jsou větší a navíc s osazením u hřídele, které slouží k vystředění dvojkolí v podvozku. Jízdu jsem zatím zkoušel jen v analogu, ale je krásně klidná a chybějící setrvačník ničemu nevadí, tu trochu potřebné setrvačnosti dodá sám miniaturní motor, který není brzděný komutátorem, pouze 1 stupňový převod tomu také pomáhá. Neobvyklá podívaná je na jezdící samotné podvozky. Mám od každého typu 2 kusy a každý má lehce jinou rychlost. Po montáži do společného rámu se to ale nijak negativně neprojevuje - ještě bude zajímavé, co s tím udělá 1 dekodér pro 2 motory, ale nepředpokládám problémy.
Podvozek_01.jpg
Kompletní podvozek

Podvozek_02.jpg
Spodek s vyjmutým dvojkolím
Přílohy
Podvozek_03.jpg
Levá náprava z klasického podvozku, pravá z popisovaného coreless
michal_d
 
Příspěvky: 386
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Ivan » úte 21 říj, 2025 5:41 am

Michale, není mi úplně jasné, za co drží podvozek v rámu?
Edit
Beru otázku zpět, už vidím fotky podvozků v rámu strely. Takže jen vsunuto do lože. Nevypadava to při zvednutí?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2164
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » úte 21 říj, 2025 6:13 am

Nevypadává, je tam osazení pod rámem i nad ním. Podvozek se nasouvá axiálně, je třeba využít pružnosti materiálu rámu (a trochu i podvozku), aby podvozek zacvakl do osazení. Rozměr mezi spodním a horním dorazem je 1,3mm, já dělám rámy v tomto místě 1mm silné, což dostačuje pro výkyv podvozků. Halling má takto řešené i klasické podvozky, obecně s tím není problém ani v mosazném rámu celkové tloušťky 2mm, což mám vyzkoušeno v M275. Případně by rám mohl být dělený a sešroubovaný z více vrstev, aby byla zajištěna pružnost.
michal_d
 
Příspěvky: 386
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], marian_r a 1 návštěvník