pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » stř 10 zář, 2025 7:55 pm

2025-09-10 21.43.12.jpg

Jestli chápu, kardan chceš spustit co nejníž na podlahu žabotlamu. Viz horní obrázek.
Takže podvozek musí držet v "půlobloučcích", obepínajících střed, ve kterých se bude moci natáčet.
Druhý obrázek je princip - výřez okolo středu, výřez na převodovku. Tak to má třeba ta V100. Plus variantně výřez na kardan.
Jenže, V100 má podvozek vyšší a plocha, kde je umístěný střed, je výš, než jsou kola. Tam je to snadné. U Tebe je to celé níž. Taky musíš dovolit naklápění podvozku.
Takže viz obrázek tři - udělal bych si rám s výřezy, uložený nad koly (s rezervou na výkyv podvozku) a pod něj bych podmontoval dva silné plechy, resp. plastová vodítka, držící podvozek a dělající ty "půlobloučky". Nesmí to být natuho, aby se to mohlo točit, ale ne na volno, aby to mohlo táhnout a nemělo vůli v tahu/tlaku či do stran. Šrouby v kraji, abys ten podvozek mohl povolením jedné strany vyjmout.
Zkus karton, vymodelovat (nebo vy si to vytisknete, já jsem stará škola) a vyzkoušet poměry a rozměry.
Mrkni taky k marianovi, dělal s podobným podvozkem M262.0 (Kredenc).
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2779
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 10 zář, 2025 8:21 pm

Zlámalíku - jo to ono, jen možná podle polohy motoru a kardanů bude uprostřed rámu díra:
Přílohy
Ram Zabaka.png
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3197
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » stř 10 zář, 2025 9:02 pm

Tak jasně, ale bacha, pak to chce pro tuhost někam vložit příčnou spojku, lépe dvě (třeba jako "most" přes kardan. Nebo rovnou rám složit z víc vrstev, někde vynechaných a bude sloužit i jako zátěž.
Viz moje vrstvení pro "Pertinax" - rozložené a spájené.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2779
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » pon 15 zář, 2025 6:24 pm

Tam jsem dnes obdržel objednávku z bižuterie :D
Přílohy
PXL_20250915_160024197.jpg
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 20 zář, 2025 10:28 pm

Ještě mě napadlo, zda by nebylo možné tu osku se šnekem a unašečem kardanu otočit 180 stupňů, tak aby pak byl unašeč na druhé straně, kde sklonu kardanu nic nebrání, nejsem si ale jistý zda by to šlo. Co se týče směru točení (zešikmení), ten by měl zůstat jasný resp. jestli byl předtím šnek levotočivý, tak když ho otočím o 180 stupňů, tak stále bude levotočivý a bude tak zapadat do kola, které je veprostřed dvojkolí, je to tak? Případně je ještě něco jiného, co by této úpravě vadilo? Díky.
Přílohy
unasec_leva (1).jpg
původní osa.
unasec_prava (1).jpg
otočená osa
abák_3_pojezd_TT_2025-Sep-20_09-43-51PM-000_CustomizedView3689671303_png.png
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 21 zář, 2025 6:02 am

Vítek57 píše:Ještě mě napadlo, zda by nebylo možné tu osku se šnekem a unašečem kardanu otočit 180 stupňů, tak aby pak byl unašeč na druhé straně, kde sklonu kardanu nic nebrání, nejsem si ale jistý zda by to šlo. Co se týče směru točení (zešikmení), ten by měl zůstat jasný resp. jestli byl předtím šnek levotočivý, tak když ho otočím o 180 stupňů, tak stále bude levotočivý a bude tak zapadat do kola, které je veprostřed dvojkolí, je to tak? Případně je ještě něco jiného, co by této úpravě vadilo? Díky.

Principiálně to lze, ale tím se kardanové pouzdro podvozku dostane mimo osu otáčení podvozku a tak je potřeba zajistit aby při krajních polohách natočení podvozku kardany nevypadly.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3197
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 21 zář, 2025 4:23 pm

Tak jsem vymodeloval první nástřel rámu podvozku. Udělal jsem dvě varianty. Varianta a je ta s tím otočeným podvozkem, nevýhodu zde vidím, v tom, že se kardan bude v zatáčkách hodně vytáčet, což mi nepřijde úplně šťastné, zas by se ale podvozek nemusel upravovat. Varianta b je to, o čem jsme se bavili předtím. Opravdu to ale bude chtít trochu zbrousit. Zadní podvozek je tam jen pro představu, zatím není vymyšleno ani jeho uchycení ani nemám vymodelované uchycení dvojkolí v maskách.
Také samozřejmě budu asi muset ten rám rozdělit na více kusů a ty pak smontovat šrouby, protože vyrobit to jako jeden kus by byla blbost.

Uvítám veškeré námitky a připomínky.
Přílohy
Snímek obrazovky (4).png
zabakpojezdab.png
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod JuraHT » ned 21 zář, 2025 6:26 pm

Ideálně je mít osu hlavy kardanu (dejme tomu tedy trny té kuličky) co nejblíže ose otáčení podvozku. Cokoli jiného vytváří problémy a taky zvyšuje odpor na kardanu.
JuraHT
 
Příspěvky: 90
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » ned 21 zář, 2025 6:55 pm

Jednoznačně verzi b, rám prodloužit dopředu pro uchycení skříně pod čelem a případné osazení kinematiky.
Mechanicky, pokud to nebude kolidovat, bych vzal dva mosazné hranoly a umístil je cca pod boční okna, délky od dveří ke dveřím (včetně). Zespodu bych pod ně připájel/přišrouboval mosazný plech (třeba 0,8 mm) dolní podlahy (pod motor). Přední část, co v ní drží podvozek, bych vyrobil ze stejného plechu, jen bych ji prodloužil až přes dveře a připevnil k těm hranolům shora. Tím se udělá tuhá konstrukce, která bude současně těžká.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2779
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » ned 21 zář, 2025 7:32 pm

Jednoznačně verzi s kardanovým pouzdrem v ose otáčení podvozku, jak píší předřečníci. Ale upozornil bych ještě na jinou věc - výše na fotce jsou pravděpodobně mikrokardany od ALS, jestli jsem je dobře identifikoval. Z mých zkušeností jsou v podstatě nepoužitelné pro pohon podvozků - uložení kuličky v pouzdře je moc mělké a při natočení podvozku bude kardan vypadávat, zvlášť u takto dlouhého vozidla. Podvozek při provozu neková jenom natáčení, ale při přechodu koleje do klesání (nebo na konci stoupání) se pouzdro oddálí od motoru a to je spolu s úhlovým natočením zaručeně smrtelná kombinace i u kratších strojů. Tyhle mikrokardany se hodí pro pohon jednonápravových odpružených převodovek ALS, kde jsou vzájemné pohyby téměř nulové. A taky bych se bál o torzní odolnost, jednoduše řečeno, že se kardan překroutí, opět hlavně v kombinaci s nějakým jeho prodlužováním, kdy se ani při nejlepší vůli nedodrží dokonalá souosost...

Zvolil bych něco odolnějšího, nevím co k tomu nabízí výrobce. Ale - budu se opakovat - vypadá to jako kopie Hallinga a tedy i jeho kardany by se mohly vejít... Odkazy vedou na pouzdra pro hřídel 1 a 1,5mm a na sadu kardanů. Sada je dobrá pro začátek, aby si člověk vybral pohledem co se hodí, jinak jdou samozřejmě koupit jednotlivě

https://shop.ferro-train.com/HallingShop/Article/ETH-KSH-010
https://shop.ferro-train.com/HallingShop/Article/ETH-KSH-015
https://shop.ferro-train.com/HallingShop/Article/ETH-KWE-SET

Nechci vypadat jako nějaký propagátor Hallinga, ale něco pojezdů mám postaveno a rozsáhlý sortiment rád využívám, výhodou je i to, že pro hodně dílů jsou na stránkách výkresy s rozměry...

A ještě poslední poznámka, neřeš to tolik teoreticky - poskládej si z něčeho provizorní rám a zkoušej, jak to bude jezdit... jen tak na stole, bez ničeho dalšího, jenom s kusem zátěže. Z vlastní zkušenosti vám, že teorie může být pěkná, ale v reálu to pak nefunguje. A obráceně, některá řešení, která mi přišla až moc divoká, nakonec fungují dobře...
michal_d
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 21 zář, 2025 7:44 pm

K tomu že to je kopie Hallinga se mi přiznal i sám autor, jen je to upravené aby to mělo přesně rozměr podvozku té tramvaje, ten halling totiž neseděl o 0.5 mm. To s těma mikrokardanama si mi neudělal moc velkou radost, ale mám i kdyžtak i ten od výrobce viz pár příspěvků výše. Problém je jenom, to že MB modely neprodává unašeč na 1 mm osu, proto jsem sáhl po tomhle.
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 21 zář, 2025 8:22 pm

Ještě bych se chtěl zeptat, z čeho vyrobit tu trubičku, kterou by se dal protáhnou kardan?
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zlámalík » ned 21 zář, 2025 8:35 pm

Koupit, už jsem myslím dával odkaz.
https://www.litomysky.cz/mat/index.html nebo třeba https://pojezdy.eu/cs/140-mosazne-trubicky
Jsou i plastové a jiné.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2779
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod michal_d » pon 22 zář, 2025 7:24 am

Plánuješ mít oba podvozky hnací, nebo jenom 1? Jestli jenom 1, tak bych nedával motor tak daleko od podvozku. Snažil bych se jej schovat hned za zlom rámu do nástupního prostoru. Nebudeš muset řešit dlouhý kardan, s kterým jsou nakonec vždycky potíže. Navíc si myslím, že motor v nástupním prostoru, byť zasahující i do salonu, bude méně rušivý, než, když bude uprostřed salonu - stejně bude do prostoru zasahovat motor i kardan. A jestli budeš uvnitř svítit, tak musíš mít vše něčím překryté, aby to nesvítilo skrz rám na koleje...

Objem motoru zasahují do salonu se nechá řešit jeho skloněním. Když není sklopení velké, tak to ničemu nevadí. V pouzdru na motoru je vyosení ve vertikální rovině a v pouzdru na podvozku v horizontální dle jeho natočení. Ber to jako nápad někoho kdo nemá rád dlouhé kardany.

motor_451.JPG
motor_451.JPG (19.21 KiB) Zobrazeno 299 krát
michal_d
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » pon 22 zář, 2025 2:50 pm

Ano, je to tak jak říkáš, poháněn bude jen přední podvozek u obou čelních vozů. Díky za tvůj nápad, určitě to vypadá funkčněji. Je pravda, že takhle ten motor je vidět asi o trošku víc, ale když se dá do dveří nějakej ten cestující, tak nikdo nic nepozná. Ještě jednou díky.
Přílohy
451pojeyd.png
Vítek57
 
Příspěvky: 80
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník