Kolegové modeláři, po letech jsem se dostal ke stavbě vlastního kolejiště, v některých částech mé znalosti reality zdaleka nestačí.
Co bych chtěl? Dvojkolejku VI. epochy s nostalgickou lokálkou, vše TT.
V údolí se po moderní dvojkolejce prohání rychlíky a nákladní vlaky, pravidelní cestující se těší na průjezd malou odbočnou staničkou Pavlov (tato stanice byla původně klasickou odbočkou, při rekonstrukci tratě došlo k osazení štíhlých výhybek, doplnění jejich druhého páru a hlavně položení krátké dopravní koleje). Zde jsou pravidelně k vidění čekající historické vlaky s parní lokomotivou v čele. Lokálka odsud šplhá do kopců, do stanic Rohová a Vrchová. Ta byla domovskou stanicí pro strojový park celé lokálky, trať pokračovala kopci a údolími dál a dál. To je ale historie, ve stanici nyní vlaky končí, z její slávy zůstalo jen pár kolejí a chátrající depo. V minulosti byla plánována kompletní likvidace i tohoto zbytku, naštěstí celou provozovanou trať získala Společnost historické železnice. Ta zrekonstruovala zapomenuté depo a částečně změnila dispozici stanice, vytvořila zde zázemí pro svoji sbírku parních lokomotiv, vozů a další historické železniční techniky. Aktuálně vlastní několik provozuschopných parních lokomotiv, všichni se pak nemohou dočkat příjezdu budoucích perel sbírky, před veřejností utajených, které právě procházejí časově náročnou rekonstrukcí. Další rozšiřování sbírky je tak více než jisté. V depu a na nádraží se také pořádají setkání železničních vozidel, naposledy zde byl k vidění duální Vectron, Bardotky, Brejlovci, … Celá trať se tak stala turistickým lákadlem. Pro návštěvníky si jezdí historické soupravy do Pavlova, kde lidé přestupují z příměstských souprav. Samozřejmě jsou vypravovány historické vlaky, které po hlavní trati odjíždějí do světa a opět se vrací domů. Společnost navíc zajišťuje příležitostný odvoz kamene/dřeva/… z vlečky stanice Rohová. Do Pavlova příležitostně zajíždí také moderní vlakové soupravy z hlavní tratě.
Jak to má vypadat? Velkou inspirací mi jsou návrhy Milana Fedriána – např. Menhartice a odb. Dolní Rybník – Jirkov. Toto jsem chtěl modifikovat s použitím podoby stanice Rudoltice v Čechách. Udělal jsem si rám a hned zjistil, že z přístupné hrany opravdu dosáhnu tak do poloviny plochy. Kromě toho to bylo moc přeplácané. Střed jsem zúžil z původních 130 cm na 80 cm, je z toho nudle s rozšířeními na koncích, na obsluhu už mnohem lepší. Dalším omezením pak je výška. Celé to je v patře u stěny pod šikmým stropem. Kdybych při stavbě domu udělal o šár víc, bylo by to teď bez problému. Výsledkem je výška v zadní části 35 cm při zachování přístupu zdola.
Použitá technika – samozřejmě DCC, Z21. Kolejivo profilové Tillig, mám rád flexi. Výhybky všechny stavebnice EW2 flexi (udělám si, co potřebuji), k nim mám z minulosti 4x EW3 (spojky v Pavlově). Přestavníky se servy, doplněné o dva mikrospínače (přepínání srdcovky a napájený pouze přilehlý jazyk).
O zúžení rámu jsem se zmínil před chvílí. Nyní je z celé dvojkolejky pro prohánění moderních souprav jen pár metrů tratě s Pavlovem, to mi pro radost z dlouhých souprav stačí. Budou se střídat ve skrytém nádraží, kde je část kolejí o délce 140 cm a část o délce 80 cm. Vlastní odbočka, následující tunel do Rohové a podoba této stanice se mi líbí, možná ještě trochu změním trasování lokálky mezi Rohovou a Vrchovou nad tunelem dvojkolejky, aby to bylo dál od pravého zhlaví Rohové. Má fantazie a znalosti ale končí s první výhybkou Vrchové. Pro stanici mám docela velkou plochu bez většího omezení pod stanicí, problém je s obsahem. Chtěl bych stanici s alespoň jednou kolejí 80 cm (dlouhá pára + 3x historický osobní vůz), odstavnými kolejemi pro staré vozy a depo, kde obsloužím cca 10 lokomotiv. Zauhlování, pískování, popelová jáma, voda. Na tak malou stanici mi přijde klasická točna moc (ale zároveň se mi líbí + jinak páru neotočím), líbí se mi taky segmentová točna (upravit existující pro H0 nebo postavit svoji). Na to pak navazuje vlastní depo – rotunda pro několik stání a nekryté koleje, dvojkolejná výtopna (Hodolany?), kombinace historická stavba (opět Hodolany) a k tomu novostavba. Možností je řada. Nechci za každou cenu udělat nesmysl. Zatím jsem rozmyslel dva návrhy.
S točnou – pára přijede v čele vlaku do stanice, zpět objede soupravu, do depa vjede mimo točnu, na koleji je pískování (a popelová jáma?), přes angličana projede k zauhlování a vodě. Následně nacouvá na točnu a na stání. Při vyjetí z točny odjede přímo na zhlaví (cestou doplní vodu?), připojí se k soupravě a odjede. Schéma se mi líbí, jednoduché, jako laikovi mi přijde i provozně trochu logické a účelné. Na soupravy jsou ve stanici dvě dlouhé odstavné koleje, to musí stačit.
Odstavné koleje – přijde mi to jako spousta výhybek a nic moc z toho…
Každý Váš nápad, rada, zkušenost jsou vítány, já jsem v koncích.
Předem díky, Zdeněk