Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod jipol57 » úte 17 čer, 2025 9:31 pm

Zdravím všechny. Udělal jsem si výlet k baťovu Výklopníku v Sudoměřicích. Od roku 1939, se tam překládal lignit z vagonů do lodí. Z dolu v Ratíškovicích do Otrokovic. Výklopník fungoval tak, že se náklad celého vagonu, čelem překlopil do lodě. Je o tom něco popsané, ale všechno kolem překlápění a lodní dopravě. Nenašel jsem žádnou zmínku o železniční dopravě. Do výklopníku se jednotlivě tahaly vagony lanovodem. Ale muselo tam být nějaké seřadiště vagonů. Dnes už z toho nezbylo ani památky. Jen kousek náspu, těsně u výklopníku, a uvnitř asi metr koleje. Dnes kolem vede trať. Zajímalo by mě, jestli k výklopníku byla odbočka z této tratě, nebo měl Baťa svou vlastní trať? Dnes z částečně dochované tratě z Ratíškovic, by vlaky musely jezdit přes Rohatec úvratí.

Udělal jsem body na mapě: 1 - důl, 2 - Rohatec, 3 - Výklopník.
https://mapy.com/cs/zakladni?vlastni-bo ... 34803&z=13

Ví někdo, jaký byl původní provoz, na této trati? Jak vypadalo seřadiště vagonů u Výklopníku? Nějaké staré mapy.
Zkoušel jsem hledat na fotomapách z padesátých let, ale už tam asi nic nezbylo ani v té době.
Možná by to byla pro někoho inspirace na vytvoření modulu.

Nějaké odkazy:
https://web.archive.org/web/20130331020 ... vyklopniku
https://www.ahojnavode.cz/pristaviste-s ... -vyklopnik
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod hank » úte 17 čer, 2025 11:13 pm

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod jipol57 » stř 18 čer, 2025 10:54 am

Díky za zajímavý odkaz. Prostudoval jsem ho. Ale (zatím) jsem tam nenašel vlečku k výklopmíku, a provoz těsně u něj. Ale z uvedeného jsem pochopil, že nějaká přímá baťovská trať nebyla.
Začalo to tratí z dolu Tomáš do Rohatce, a z Rohatce k výklopníku byla až další Baťova akce.
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod hank » stř 18 čer, 2025 1:07 pm

Zmínka o vlečce k výklopníku je tady:
https://www.railtrains.sk/modules/AMS/a ... oryid=1445
(Autorem článku je odborník na dějiny železnic jihovýchodní Moravy Leoš Tomančák aka lajos.)
Z uvedeného vyplývá, že:
- vlečka k výklopníku byla v provozu pouze v letech 1938-45;
- po vyhození mostu přes Moravu u Rohatce do vzduchu na jaře 1945 se doprava uhlí k výklopníku a dále po Baťově kanále už nikdy neobnovila;
- v době psaní článku (2015) nebyly autorovi známy žádné archivní podklady k tomu, jak vlečka vypadala.

Něco málo napoví tento obrázek.
fotov17.jpg
fotov17.jpg (44.19 KiB) Zobrazeno 613 krát

(Zdroj K-report 2006)
Kolej k výklopníku tedy musela být vedena tak, aby na břehu Baťáku byla kolmo ke korytu kanálu.
Pohledy na prostor, kudy byla vlečka vedena, jsou na fotkách u citovaného lajosova článku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod VašekPI » stř 18 čer, 2025 1:34 pm

Asi nejuplnejsi podklady jsou na webu
lignitove-drahy.estranky.cz
VašekPI
 
Příspěvky: 23
Registrován: úte 06 lis, 2012 9:36 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod hank » stř 18 čer, 2025 3:32 pm

VašekPI píše:Asi nejuplnejsi podklady jsou na webu
lignitove-drahy.estranky.cz


No však tento odkaz jsem dal hned do svého prvního postu, jenže tam o výklopníku a vlečce k němu není nic.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod jipol57 » stř 18 čer, 2025 5:12 pm

Jsem já ale trouba. Hledám podrobnosti na netu, a přitom je mám v mobilu. Mám ve zvyku si naučné panely vyfotit a pak v klidu doma přečíst. Zrovna tak obrázky vyvěšené ve výklopníku. Ale prvně, než jsem si prohlédl svoje fotky, jsem hledal jinde. A ejhle, ona tam mapka seřadiště byla, a vyfotil jsem si ji.
20250617_133741a.jpg

Stačily k tomu 2 koleje a jedna odvratná.
Vypadá to, že na jednu kolej přijel vlak s lignitem, lokomotiva najela těsně k výklopníku, aby po druhé koleji soupravu objela, k druhému konci vlaku, a přibližovala vlak k dosahu lana. Jeden vůz vždycky lanem natáhli k vyklopení. Prázdný se zpět vrátil na druhou kolej.
Ještě mě zaujalo, že vjezd do výklopníku je na vyvýšeném náspu, a od něj se terén svažuje. Asi byl výjezd na druhou kolej samospádem.

Asi proto, že provoz trval jen 7 let, a ještě to bylo ve válce, tak se nedochovaly, žádné dobové snímky. Aspoň ten náčrtek jo, jak to asi vypadalo. Doprava z dolu jen vlakem, trvala déle, tak fotky nějaké jsou.

Tak jsem se aspoň podělil o zajímavý železniční provoz z dávných dob.
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod fulda » čtv 19 čer, 2025 7:07 am

Asi nošení dříví do lesa, ale na Mapách má výklopník celkem hezkou fotogalerii:
https://mapy.com/cs/zakladni?source=bas ... 57568&z=17
(a ty cedule tam jsou nafocené snad všechny)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5152
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod tomkanka » čtv 19 čer, 2025 8:24 am

jipol57 píše:... Vypadá to, že na jednu kolej přijel vlak s lignitem, lokomotiva najela těsně k výklopníku, aby po druhé koleji soupravu objela, k druhému konci vlaku, a přibližovala vlak k dosahu lana...

A nebo byl vlak na vlečku sunut, lokomotiva odstavila ložené vozy na 1. koleji, přestavila se na druhou kolej, kde dobrala vozy prázdné, a s těmi dojela pryč
tomkanka
 
Příspěvky: 271
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Železniční provoz k Výklopníku v Sudoměřicích

Příspěvekod jipol57 » čtv 19 čer, 2025 12:39 pm

tomkanka: to už se dnes asi nedozvíme, jak to v reálu provozovali. Ale z Rohatce je to 3,8 km. Tak daleko by asi nesunuli, si myslím.

fulda: na mapách takové obrázky, které jsem si vyfotil nejsou. Jsou tam ze spodního prostoru vyklápění, ale z prostoru zvedacího zařízení nahoře, tam nejsou. A jeden obrázek znázorňuje úpravu, kterou tam udělali až v současnosti. Původně byl jen široký prostor na obracení velkých lodí, a teď tam udělali ostrov. Je tam znázorněná i ta vlečka.
Celý obrázek:
20250617_133741b.jpg

Ale ty obrázky jsou malované až v dnešních dobách, popsáno jakou udělali změnu teď, s tím ostrovem. Odkud autor čerpal podobu vlečky, je otázkou. Dobový návrh asi neexistuje.
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků