Inspirován příspěvky a fotkami kolegy 
JaroHo odhodlal jsem se a pevně rozhodl k pořízení a k příjezdu krásné "šumpersko-olomoucké" Bardotky 
749.257-2 ČD  
		
			
 
			
			- Berta_749.257-2_ČD_s_manipulačním_vlakem_(Valšov_14.9.2005_foto_Jakub_Sigmund).jpg (31.85 KiB) Zobrazeno 11772 krát
 
		
		  Je to moje pátá Barča, a zároveň čtvrtá (a na dlouhou dobu asi i poslední) s tímto "zázračným motorkem Roco 145556". 
Mně tento dlouhý technický příspěvek už v ničem dalším asi nepomůže, ale věnoval jsem mu čas, protože může být užitečný dalším kolegům, kdyby se s něčím podobným setkali.  
Co se stalo? 
Objevily se nečekané komplikace. 
Nebo možná už spíš očekávané - teta Kateřina z Jirotkova Saturnina by řekla, že na každého jednou dojde, a že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.. :--) 
Nový dosud nejezděný model Roco 7300008, prvotní stav před záběhem: - model jel (na hranici jízdy a zastavení) už při napětí 
1,05 Voltu - při napětí 
2,0 Voltu byl proudový odběr 
0,13 až 
0,19 A- při napětí 
4,0 Voltu byl proudový odběr 
0,20 až 
0,29 A - při napětí 
6,0 Voltu byl proudový odběr 
0,30 až 
0,38 A V průběhu mého standardního 20minutového (5'+5'+5'+5') "šestivoltového" záběhu modelu docházelo k občasným skokovým a krátkodobým (mžikovým - na zlomek sekundy) nárůstům proudu (cca dvojnásobným, na hodnoty 
0,5 až 
0,6 A). Bylo to spojeno (spíš zvukově než vizuálně) s poklesem rychlosti a výrazným snížením "výšky tónu" vydávaného lokomotivou. 
Dělalo to dojem, jako kdyby na zlomek sekundy byl zkratován motorek (nebo téměř zkratován) - ložiska podvozků a převody pojezdu bych totiž jako příčinu chování modelu vyloučil; jevily se v pořádku, tiché, bez jakýchkoliv pazvuků, navíc stejně rovnoměrná jízda i spotřeby proudu oběma směry.
Probíjející izolace u závitů kotvy asi taky ne, tak snad jedině něco s komutátorem? 
Třeba zanášení jeho spár mezi póly nějakými vodivými nečistotami z výroby nebo obrusem a prachem? 
Nevím. Jsou to spekulace, byť možná (částečně) technicky podložené "zvláštními vlastnostmi" tohoto pro nás neotevíratelného blekboxu a jeho chováním za různých podmínek. Ale stále jsou to jen spekulace, a toto (by) měl řešit primárně výrobce těch motorků, v nejhorším případě pak vstupní kontrola finálního výrobce (Roco). 
__
Po tomto 20minutovém záběhu byly kontrolně naměřeny tyto překvapivé hodnoty:- při napětí 
6,0 Voltu byl proudový odběr 
0,29 až 
0,35 A- při napětí 
4,0 Voltu byl proudový odběr 
0,34 až 
0,40 A (ZHORŠENÍ)
- při napětí 
2,0 Voltu byl proudový odběr 
0,18 až 
0,23 A (ZHORŠENÍ)
- model jel na hranici jízdy a zastavení při napětí 
1,3 Voltu (ZHORŠENÍ)
Takže co s tím? 
I přes ty občasné mžikové "zkratové proudy" a zakolísání modelu jsem to nechtěl řešit jeho vrácením. 
Některý obchodník se na vrácený model podívá a zjistí, že "je v pořádku". Není viditelně poškozen - má střechu, okna, kastli i všechna kola. A taky je to celý pěkně barevný a hlavně hejbá se to oběma směry, tak vocogou? 
Na ty výpadky pouhým popojetím 3/4 metru tam a zpátky (na zkušební koleji na pultě) nepřijde. 
A jakési podivné Ampéry a Volty, to si možná pamatuje ze základky, že to mělo něco společnýho s žabíma stehýnkama. A v návodu výrobce se o tom nic nepíše..  
Rozhodl jsem se proto věnovat se modelu podrobněji, a místo jeho vrácení: 
1)
Zvýšil jsem hranici sepnutí proudové ochrany z 
0,8 A na 
1,5 A2)
Poprosil jsem Barču za odpuštění, že ji teď, i když je mi to hodně proti srsti, asi trochu potrápím - ale že co ji nezabije, to ji posílí. 
A že to sice dělám nerad, avšak že za to nemohu já (jako zákazník, který to nakonec celé financuje), ale její rakousko-čínští stvořitelé, kteří na tom vydělávají... 
Průběh dalšího záběhu za různých (měnících se) podmínek:  
Při každém napětí jízdy oběma směry, a to vždy po dobu cca 1 až 3 (max. 4) minuty dle potřeby 
(u stabilních proudových odběrů kratší jízdní doby, jinak ty delší)- při napětí   
8,0 Voltu: proudový odběr 
0,29 až 
0,36 A                                              po chvíli 
0,30 až 
0,33 A- při napětí   
9,0 Voltu: proudový odběr 
0,31 až 
0,36 A                                              po chvíli 
0,29 až 
0,32 A- při napětí 
10,0 Voltu: proudový odběr 
0,35 A až mžikově přes 
1 A !!!
                                              následně 
0,26 až 
0,29 A- při napětí   
9,0 Voltu: proudový odběr 
0,25 až 
0,28 A                                              po chvíli 
0,23 až 
0,27 A- při napětí   
8,0 Voltu: proudový odběr 
0,23 až 
0,26 A- při napětí   
7,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí   
6,0 Voltu: proudový odběr 
0,25 až 
0,28 A- při napětí   
5,0 Voltu: proudový odběr 
0,24 až 
0,28 A- při napětí   
4,0 Voltu: proudový odběr 
0,25 až 
0,30 A !
- při napětí   
3,0 Voltu: proudový odběr 
0,26 až 
0,30 A !
- při napětí   
2,0 Voltu: proudový odběr 
0,23 až 
0,27 APoté další kolo variabilního záběhu:- při napětí   
6,0 Voltu: proudový odběr 
0,27 až 
0,32 A, mžikově přes 
0,7 A !!
                                              následně 
0,26 až 
0,31 A- při napětí 
10,0 Voltu: proudový odběr 
0,30 až 
0,33 A- při napětí 
11,0 Voltu: proudový odběr 
0,30 až 
0,32 A, mžikově přes 
1,3 A !!!
(od této doby již bez mžikových zkratových proudů)- při napětí 
12,0 Voltu: proudový odběr 
0,25 až 
0,31 A                                              po chvíli 
0,25 až 
0,27 A  - při napětí 
11,0 Voltu: proudový odběr 
0,23 až 
0,26 A- při napětí 
10,0 Voltu: proudový odběr 
0,22 až 
0,25 A- při napětí   
9,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí   
8,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí   
7,0 Voltu: proudový odběr 
0,21 až 
0,24 A- při napětí   
6,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí   
5,0 Voltu: proudový odběr 
0,22 až 
0,25 A !
- při napětí   
4,0 Voltu: proudový odběr 
0,23 až 
0,28 A !
- při napětí   
3,0 Voltu: proudový odběr 
0,25 až 
0,29 A !
- při napětí   
2,0 Voltu: proudový odběr 
0,22 až 
0,26 A - model jel na hranici jízdy a zastavení při napětí 
1,3 Voltu Po třetím kole variabilního záběhu:- při napětí 
6,0 Voltu: proudový odběr 
0,19 až 
0,22 A- při napětí 
5,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí 
4,0 Voltu: proudový odběr dtto
- při napětí 
3,0 Voltu: proudový odběr 
0,20 až 
0,23 A - při napětí 
2,0 Voltu: proudový odběr 
0,22 až 
0,24 A - model jede na hranici jízdy a zastavení při napětí 
1,05 Voltu                              (návrat k původní hodnotě před záběhem) 
		
			
 
			
			- Šťastný_konec_dlouhého_a_napínavého_záběhu_šumperské_Roco_Bardotky.jpg (15.76 KiB) Zobrazeno 11772 krát
 
		
		  Tímto celkovým postupným variabilním záběhem se u tohoto konkrétního kusu podařilo odstranit jeho mžikové "zkratové"(?) proudové odběry spojené s mžikovým zpomalením rychlosti jízdy modelu.
Jinak vše podstatné bylo (vizuálně - z vnějšku) v pořádku, a zatím tomu tak je i nadále.
Žádné zjištěné zahřívání modelu, zadýmení, zahoření nebo zmrtvení elektromotorku.
Výsledná klidná, zcela plynulá jízda. Model je při nižších a středních rychlostech poměrně tichý. 
Beru to tedy pozitivně, jako (taky) potřebnou zkušenost, a jsem rád, že tuto pěknou (s krásnou kvalitní povrchovou úpravou) a dobře jezdící Šumperačku mám. 
JaroHo, 
ještě jednou děkuji za inspiraci a nakopnutí 

Mimochodem, pryžokovové sloupky (závěsky) již byly na podvozcích modelu instalovány. 
Rovněž i rozchody dvojkolí (a hodnoty rozkolí) jsou v pořádku.  
		
			
 
			
			- Šumperská_H0_Roco_Barča_749.257-2_ČD_Bennyho_Hilla.jpg (31.58 KiB) Zobrazeno 11772 krát
 
		
		  Též díky a vzpomínku Benny Hillovi, měl jsem ho moc rád: 
https://www.youtube.com/watch?v=l8TXesafZws https://www.youtube.com/watch?v=xadYjvIEXiM