Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Střelec » čtv 13 úno, 2025 12:29 pm

Tempotaxi:
Náklady pro epochy II/III vypadají excelentně a jsou hodně inspirativní. Sentinel je doslova rozkošný - v reálu sice působí mohutně, ale není extra velký. Kdysi jsem ho viděl v provozu na parostrojním festivalu v Holoubkově. Takže díky, do téhle stavebnice určitě půjdu. Zajímavostí bylo, že od 30. let Škodovka neudané Sentinely přestavovala na kolejová vozidla - pro doly v okolí Nýřan vznikla minimálně jedna posunovací "lokomotiva", ale docela dost se jich upravilo pro úzkorozchodné stavební drážky pod hlavičkou firmy Konstruktiva. Stroje měly náležitě upravený podvozek a několik variant kapotáže (pod kterou by Sentinel nikdo nehledal) a byly zachyceny mimo jiné i při výstavbě ETD Doudlevce. Kdysi jsem tu dával do placu dotaz (spolu s hrubým náčrtem vizáže), jestli o těch vozidlech nemá někdo bližší informace, ale nikdo je neznal.

Osobně mám jako náklad parní válec (zatím neosazený), zakoupený kdysi na BMŽ. Byl to dost polotovar a plastově modrý, takže jsem ho rozhodil, některé spoje přetmelil a přebrousil, doplnil pár detailů a celý přebarvil.
Jako další mám traktory od Woodland scenic (typově cca 20. léta). Jsou to stavebnice z bílého kovu s "polními" koly (v setu po dvou), práce je na nich jak na kostele (odlitky jsou dost příšerné) a vzhledově do našich končin moc nepasují. Takže pokud opravdu starý traktor, tak "Sloboďák" ze stavebnice od Haulera, nebo hotový Hanomag, které v licenci nějakou dobu stavěla Škodovka. Ten ale bude taky potřebovat přebarvit, protože vypadá dost plastově.
Co mě kdysi zaujalo - při pátrání po fotografiích obrněného automobilu PA-II Želva jsem narazil na fotku z přepravy, kdy bylo vozidlo i s několika barely PHM naloženo na klasickém uhláku s běžnou výškou stěn.

Co se týká nápisu "Vítkovice" na onom zařízení - ne všechny polotovary si Škodovka dělala sama, takže nápis mohl inzerovat původ základního odlitku. Druhou možností je prezentace materiálu - tedy původ oceli použité na výrobek.
Střelec
 
Příspěvky: 1861
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 1:09 pm

martin-tt píše: A pana Lorence mi připomíná svými příspěvky "Peter" a ne ty, tak nevím proč mně posíláš k šípku. Přeji ti hodně úspěchu při tvé modelářské práci.

Tak se omlouvá, ale jinak děkuji za pochvalu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 1:26 pm

Jinak se snažím dělat náklady podle dochovaných fotek.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 1:44 pm

Střelec píše:Co se týká nápisu "Vítkovice" na onom zařízení - ne všechny polotovary si Škodovka dělala sama, takže nápis mohl inzerovat původ základního odlitku. Druhou možností je prezentace materiálu - tedy původ oceli použité na výrobek.

Tady je předloha.
Nápis Technoexport jsem vynechal.
Obrázek
Je to podobný chemický výrobek, který mám já naložený a tenkráte v druhé polovině 50 let a první polovině 60 let se modernizuje a předělává chemický průmysl na Slovensku. Předložená fotka má naprosto odlišné datum vzniku, ale fotka posloužila opravdu jen jako předloha regenátoru s popisem.

Technoexport byl založen v roce 1953, jako exportní firma pro průmyslová zařízení.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 4:05 pm

Zajímavé je i logo podniku v roce 1959.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 4:49 pm

Ještě jsem dohledával to, co jsem před nějakým rokem nemohl sehnat.
Třeba jsem si nebyl jistý železnou paletou, od kdy se používala a zda má aspoň nějaké podobné tvary.
Obrázek
Obrázek
Podobně jsem si nebyl jistý dřevěnou paletou. Ano paletu jsem viděl ve 30 letech u Belgických a Nizozemských železnic, ale zda byla podobná nebo stejná paleta v ČSR jsem tenkráte nezjistil.
Obrázek
Obrázek
Docela souhlasí i vysokozdvižní vozík. Musím si uvědomit, že bylo hodně typů a také výrobců.
Obrázek
A zas se někdo najde, že to není přesně ono, ale ono to nikdy nebude ono.
Na tohle stačí jednoduchá matematika a rovnice / + / = / - /, což je docela jednoduché si odpovídat zda byl výrobek / ano / možná / ne / .
Fota rok 1960 - strojírenství.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 5:13 pm

Další co jsem dohledával láhve Propan – Butan – 10 kg.
Uvádí se, že v roce 1960 bylo 127 tisíc odběratelů a v témže roce bylo 99 distribučních skladů.
Ale od kdy se začalo prodávat, jsem zatím nezjistil.
Je mně jasný, že léty se měnil tvar láhve, ale tohle nechci nějak řešit.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 5:23 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Jarda H. » čtv 13 úno, 2025 5:55 pm

Tempotaxi píše:Další co jsem dohledával láhve Propan – Butan – 10 kg.
Uvádí se, že v roce 1960 bylo 127 tisíc odběratelů a v témže roce bylo 99 distribučních skladů.
Ale od kdy se začalo prodávat, jsem zatím nezjistil. .....


Přesný rok mi není znám, ale z materiálů o historii výroby ve Vítkovicích, kde je zmíněna i výroba tlakových lahví, lze vyvodit, že již v první polovině 50.let se mohly objevit tlakové lahve naplněné PB ! Výroba tlak.lahví běžela, mezi zmiňovanými produkty, kterými se plnily, je i právě propan butan. A protože jak uvádíš čísla z r. 1960 o počtu skladů atd., v polovině 50.letech, zejména po otevření nové lahvárny, se asi PB v lahvích mohl objevit.
Pro zajímavost, tlakové lahve vyráběly již před II.WW, kolem r. 1935 byly v prodeji tlakové lahve se svítiplynem.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Střelec » čtv 13 úno, 2025 6:21 pm

Dík za snímky. Lokomobila vedle mlátičky je evidentně parní (mám model velmi podobné od Haulera v TT). Co se týká palet a bednění na ně, kdysi na brigádě jsem je potkal - rohy byly z úhelníků s rozšířením dole, aby šlo nastavovat výšku výsledné "bedny", bočnice byly ze širokých prken. Některé verze šly složit na placato. Ty šedé bedýnky byly v originálu plechové a dost často je ve fabrikách používali na kovový odpad. Taky šly skládat na sebe. V první verzi slalomového kanálu ve Vrbném byly překážky z těchto bedýnek plněných kamením a ze starých pneumatik.
Dost často se ještě používaly jakési uzavřené dřevěné kontejnery v červenohnědé (vagónové) barvě, měly na jednom konci pár koleček v rozích, na druhém nožičky. Pro přepravu se pod konec s nožičkama zacvakla rukojeť s kolečkama vedle sebe, zapáčením se to přizvedlo a tahalo se to jako paleťák.
Co se týká mlíkařů, byla snaha přepravit co nejvíce a co nejrychleji - mlíko nesmělo při přepravě zkejsnout. Výsledný dojem by tedy umocnil závozník manipulující s konví na rampě, nebo na korbě. V záznamech o úrazech ČSAD Plzeň je případ, kdy se závozníkem spadla při nakládce mlíka celá rampa a došlo k vážnému zranění... JMPK dělá v H0 mimo jiné pěknou stavebnici mlíkařský ereny včetně konví cca na půl korby.
Střelec
 
Příspěvky: 1861
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 7:02 pm

Mám je také, ale zatím nevím, od kdy jsou v provozu.
Vím jen, že jsou ve 30 letech podobné přepravní bedny u Belgických a Nizozemských železnic.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 7:41 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 7:56 pm

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 8:08 pm

Podle technických výkresů má být nakladač VÚD3 z roku 1965.
Obrázek
Ale přesto Naše vojsko uvádí, že tento nakladač VÚD 3 je z let už 1962.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 13 úno, 2025 8:30 pm

V knize kontejnerová paletová doprava z roku 1959 je zase tohle.
Obrázek
Obrázek
Dále je tam zmínka i nakladači VÚD 2.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků