Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 9:27 am

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 led, 2025 10:16 am

Tempotaxi píše: ...
Takhle nakreslený plánek nikdo nedokázal udělat do 50sátých
let.

Ale dokázal. Jenže místo žádosti o takový plánek zde jen ukazuješ kam jsi jaké návěstidlo umístil a co jsi objevil ve starých předpisech a publikacích. Máš pravdu, že předpis je jedna věc a místní poměry věc druhá. Také proto v historii existovaly mraky zajímavých výjimek. Ale vždy platila určitá pravidla, důvody a logika. Takže takový plánek z 50. let by se ti nelíbil protože, by se ti tam těch návěstidel zdálo málo. To usuzují z toho plánku ze 70.-80. let přeplácaného ranžírkami jak na reléovce, o kterou se evidentně nejedná a dalšími nesmysly.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod sidlo » čtv 16 led, 2025 11:07 am

Ten plánek vznikl po roce 2013. Evidentně to maloval někdo, kdo tomu vůbec nerozumí. Je to úplný nesmysl.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 1:58 pm

sidlo píše:Ten plánek vznikl po roce 2013. Evidentně to maloval někdo, kdo tomu vůbec nerozumí. Je to úplný nesmysl.


Tak to je zajímavé, že plánek stanice byl popsán v „Železničáři“ v roce 1990.
Obrázek
Spodní stanici jsem na modelu otočil a veškerá návěstidla ve stanici jsem udělal podle plánku. Podle dalších konzultací má vše sedět podle skutečnosti.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 2:07 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 2:15 pm

Časopis Květy 04.02.1954.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 2:25 pm

Kralupy nad Vltavou – pohled ze stavědla č. 5 v roce 1961 směrem do stanice.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 led, 2025 2:43 pm

Tempotaxi píše:... Spodní stanici jsem na modelu otočil a veškerá návěstidla ve stanici jsem udělal podle plánku....

No právě že ne. Ten plánek ze Železničáře je v pořádku - klasická reléovka. Jenže když si tam vymyslíš mechanická vjezdová návěstidla a stavědla, už to je elmech nebo v lepším případě nějaký TEST a v tom případě nebude trpaslík s modrou u každého křoví. Kromě toho lichá skupina neodpovídá předloze a tak je z ní paskvil - od nesmyslnosti stavědla pro nově vytvořené "střední zhlaví", přes uspořádání skupiny manipulačních kolejí s ústředně stavěnými výhybkami a počtem ranžírek, po vložené návěstidlo u 5. koleje. Označení návěstidel ponechám stranou, to není na modelu podstatné - snad jen že to "S11" není návěstidlo seřaďovací, ale cestové. :wink:

PS: Ty značky do situačních schémat jsme se učili ve třeťáku na průmce před čtyřiceti lety! 8)
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod sidlo » čtv 16 led, 2025 2:59 pm

Tempotaxi píše:
sidlo píše:Ten plánek vznikl po roce 2013. Evidentně to maloval někdo, kdo tomu vůbec nerozumí. Je to úplný nesmysl.

Tak to je zajímavé, že plánek stanice byl popsán v „Železničáři“ v roce 1990.

Stanice správně osazena návěstidly byla "vylepšena lidovou tvořivostí":
  • vlevo vlečka dosazeno mechanické návěstidlo
  • vpravo vedlejší trať odstraněno světelné návěstidlo a nahrazeno mechanickým
  • uprostřed vloženo cestové návěstidlo s modrou
  • vpravo u 7. koleje chybí horní žlutá na odjezdovém návěstidle
  • vpravo na záhlaví chybí seřaďovací návěstidlo mezi první výhybkou a vjezdovým návěstidlem
  • ...
a ve výsledku je z toho paskvil.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 led, 2025 3:21 pm

sidlo píše:... [*] uprostřed vloženo cestové návěstidlo s modrou...

To je vložené návěstidlo. :wink:
(což ovšem na paskvilu nic nemění)
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 8:31 pm

Vlečka a mechanické návěstidlo.
Bohužel není vlečka, jako vlečka.
Ze stanice Semerink, dříve Kladno – Prádlo do stanice Kladno bylo na vlečce bývalé dráhy KND před stanicí Kladno (triangl Troják) vjezdové mechanické návěstidlo.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod JiriKTT » čtv 16 led, 2025 9:14 pm

Nejsem odborník na 50. léta, ale to množství seřaďovacích návěstidel odpovídá spíš reléovému zabezpečovacímu zařízení, než elektromechanice. A vzhledem k použití mechanických návěstidel to reléovka nemůže být.
K připomínkám od Sidla bych ještě dodal, že seřaďovací návěstidlo Se23 dovoluje posun přes přejezd na zhlaví k vlečce, ale jak by se ten posun dostal přes ten přejezd zpět? Nebo to je jen pro vytažení dlouhého posunového dílu, který nepřejede přes přejezd celý a zpět se mu dovolí posun od Se22? Odjezdová návěstidla na pravém zhlaví jsou předvěstí čeho, že mají horní žlutou?
Vlečka může být zaústěná jako trať, tedy jezdí se na ni s vlaky nebo jako manipulační místo, tedy jezdí se na ni s posunem. Tady je navržena jako trať, tedy odjezd na vlečku je možný jen z 5. koleje.
A jestli v nějaké stanici bylo jen jedno vložené návěstidlo nevím, ale je to zbytečná komplikace. Při jeho výskytu ve stanici se totiž nesmí používat na návěstidlech přivolávací návěst, protože jak dovolení jízdy vlaku vloženým návěstidlem, tak přivolávácí návěst jsou dávány pomalu přerušovaným bílým světlem. Takže pokud je ve stanici vložené návěstidlo, tak u vjezdového návěstidla je bílá cedule s černým orámováním a v ní černý vykřičník, která informuje strojvedoucího o výskytu vložených návěstidel.
Nevím, odkud jsou ty vzory, ale evidentně vzor stanice Malá je pro elektromechaniku a vzor Velká je pro reléové zařízení.
Naposledy upravil JiriKTT dne čtv 16 led, 2025 10:08 pm, celkově upraveno 1
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod JiriKTT » čtv 16 led, 2025 10:04 pm

A ještě se snažím najít důvod, proč jsou tam 2 mechanická návěstidla a nějak mi to nejde. Pokud se to zabezpečovací zařízení stavělo v 50. letech nově, tak by dostalo všechna návěstidla světelná. A pokud by to bylo staré zařízení u kterého by došlo k výměně některých mechanických návěstidel za světelná, tak by tam zase nedali tolik seřaďovacích návěstidel, protože to vyžaduje kompletní rozebrání stavědlových přístrojů a pak by zvolili spíš nové zařízení, a tedy by platila varianta se všemi návěstidly světelnými. Prostě jak píše Sídlo: tohle je nevěrohodný paskvil.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod sidlo » pát 17 led, 2025 6:29 am

tomkanka píše:
sidlo píše:... [*] uprostřed vloženo cestové návěstidlo s modrou...

To je vložené návěstidlo. :wink:
(což ovšem na paskvilu nic nemění)

Asi jo. Důvod proč jsem to za vložené návěstidlo nepovažoval:
D1 - C. VLOŽENÁ NÁVĚSTIDLA
4227. Stanice s vloženými návěstidly nemohou být považovány za stanice s rychlostní návěstní soustavou.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 17 led, 2025 9:58 am

Tak zaprvé – moje první kolejiště bylo postavené na ploché desce.

Za druhé – další kolejiště bylo postaveno v několika patech a zde byla právě tato stanice, kde byla dvojkolejná trať, vedlejší trať a místní trať. Do stanice se pak vedla ještě vlečka, která vedla do velkého podniku, který měl vlastní kolejovou dopravu. Jen připomenu, že stavba byla na začátku 90 let, když nebyl ještě žádný internet, málo informací a modelářství bylo tenkráte ve stádiu, kdy bylo potřeba vše ručně vyrobit. Dále rodinné důvody nepřály v dalším rozvoji kolejiště a muselo být zbouráno.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Za třetí – další kolejiště je už stanice Stará a Nová Ves, které je stavěno podle dnešních trendů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků