od tomkanka » stř 06 lis, 2024 9:53 pm
Původní světelná Uzávěra koleje tohoto typu, tedy obdélníková deska se skosenými rohy měla vlevo červené světlo, vpravo modré a uprostřed pod nimi bílé, ale bylo pouze dvouznaková. Návěstila tedy pouze "Stůj! Kolej je uzavřena" - červené a modré světlo a "Uzávěra koleje zrušena" - klidné bílé světlo.
Opatřením ústředního ředitelství č. 791.1/5-51-634 ze dne 20.1.1951 a rozkazem oblastního ředitelství v Praze č. 791/4-51-551 ze dne 8.2.1951 bylo schváleno nové trojznakové návěstidlo pro uzávěru koleje, kde ale již byla světla v řadě pod sebou. Návěsti byly "Stůj! Kolej je uzavřena" - červené světlo, pod ním modré, "Uzávěra koleje je zrušena pro jízdu vlaku. Zákaz posunu" - kmitavé bílé světlo, "Uzávěra koleje je zrušena pro posun. Zákaz jízdy vlaku" - pouze bílé klidné světlo (Změnou předpisu D1 z roku 1946 platnou od 18.5.1952 byl název posledních dvou návěsti změněn na"Zákaz posunu - volno pro vlak" a "Zákaz jízdy vlaku, volno pro posun"). Zároveň bylo nařízeno, aby nejpozději do konce roku 1953 byla všechna dvouznaková světelná návěstidla pro uzávěru koleje změněna na trojznaková s tím, že u těchto návěstidel může červené a modré světlo zůstat vedle sebe.
Předpisem D1 z roku 1954 byly světelné uzávěry koleje přejmenovány na "Vložená návěstidla", a návěstní znaky byly přejmenovány tak, jak je známe dodnes. Zároveň byly zavedeny i další návěsti na těchto návěstidlech - pouze červené světlo, pouze modré světlo a bílé zároveň s červeným.
Tabulka z vykřičníkem byla zavedena mnohem později až změnou předpisu D1 platného od 29.8.1962, podle kterého bylo u PN klidné bílé světlo nahrazeno světlem kmitajícím (nebo třemi bílými světly ve tvaru trojúhelníku postaveného na základně) a používat kmitající bílou jako PN bylo ve stanicích s vloženými návěstidly povoleno jen na vjezdových návěstidlech.