Ano, jak píše Bohouš. RailCom není náhrada programovací koleje, RailCom je rozšíření komunikace z jednosměrné na obousměrnou. Existuje celá řada aplikací, které RailCom nutně vyžadují. Patří mez ně například automatická registrace vozidel (postavím novou loko na kolejiště, system rozezná, že tuto lokomotivu nikdy neviděl podle výrobního čísla, zjistí, jestli adresa dekodéru je nebo není v kolizi a tak dále). Z uživatelského hlediska je velmi populární používání telemetrie. Tedy dekodér dokáže posílat například informace o teplotě dekodéru a teplotě motoru a tak podobně. To se celkem dost řeší na velkých kolejištích, jako je třeba Hamburg, kde běhají lokomotivy "bez dozoru" a třeba podle teploty se dá identifikovat, že je potřeba lokomotivu vyčistit a namazat.
Uživatelé, kteří si potrpí na modelování reálného provozu si velmi chválí sledování spotřeby paliva. Tedy jakési počítání, kolik lokomotiva ujela a kolik za tu dobu spotřebovala dieselu, nebo uhlí, nebo vody a tím pádem sledování například že je potřeba lokomotivu doplnit a není možné pendlovat sem/tam bez ničeho.
Asi první projekt, se kterým jsem se tady setkal bylo kolejiště v Meziříčí. Už je to opravdu dávno. Tam se používal jednoduchý
RailCom display na vjezdu každé stanice, takže obsluha vidí, která lokomotiva přijíždí. Ten projekt je velmi starý, ale stále relativně funkční. Jen je to z dnešního pohledu takový solitér.
Dnes se rozvoji RailCom věnuje hodně Wolfgang Kufer z Mnichova.
Takže znovu upozorním na to, že je velmi nebezpečné si myslet, že někteří lidé mají relevantní informace.