H0 Výprodeje, slevy

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 9:57 am

Jen na vysvětlenou - mluvím o tom co jde do kolejí.
CANbus je sběrnice ovladačů jak jsi fuldo zminil ve svém příspěvku.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod fulda » pon 21 říj, 2024 10:39 am

Zdenek Valter píše:Myslím si že to jsou protokoly Motorola & Selectrix Systems a to DCC není ;-)

Myslet je na nic, lepší je si přečíst návod:
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/60226 píše:Digital multiple protocol controller (mfx, mfx+, DCC, Motorola).

https://streaming.maerklin.de/public-media/anleitungen/CS3_Manual_EN_final-lo.pdf píše:The Central Station 3 is a digital controller for operating model railroads with Märklin Digital, Märklin Systems, Märklin MM, or DCC (more about the protocols can be found on page 41).
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 21 říj, 2024 10:40 am

Ono myslet je někdy málo. Do kolejí jde to, co nastavíte na zařízení...
Základní nastavení CS je pro všechny digitální systémy a to v pořadí mfx a poté DCC. To znamená, že pokud dekodér podporuje mfx a DCC automaticky se provede registrace pod mfx. Toto se dá v základním nastavení přepnout/vypnout a železnici provozovat například jen s DCC systémem.
https://www.digital-bahn.de/info_begriffe/protokoll.htm
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 239
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 11:16 am

Jindro a co používáš ty?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 21 říj, 2024 11:37 am

Snažil jsem se to popsat v sousedním vláknu Marklin. Mám stanice obě zatím jedu na CS+, má to přímé připojení S88, které používám pro kontrolní body na trati...Používám obě normy, jak mfx tak DCC souběžně - prostě není dost mašin ČSD pod mfx a na výměnu všech dekodérů prostě nemám :D
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 239
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 11:42 am

fulda píše:
Zdenek Valter píše:Myslím si že to jsou protokoly Motorola & Selectrix Systems a to DCC není ;-)

Myslet je na nic, lepší je si přečíst návod:
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/60226 píše:Digital multiple protocol controller (mfx, mfx+, DCC, Motorola).

https://streaming.maerklin.de/public-media/anleitungen/CS3_Manual_EN_final-lo.pdf píše:The Central Station 3 is a digital controller for operating model railroads with Märklin Digital, Märklin Systems, Märklin MM, or DCC (more about the protocols can be found on page 41).

Promiň fuldo, ale já reagoval na Tvůj obecný povzdech:
fulda píše:Jéé, to se hodí. Mezi tradiční žabomyší boj jestli XpressNet, nebo Loconet se nám v našem miniribníčku ojjevuje Märklínovský CAN.

Při tom jsem poznamenal, že pro tříkolejnicové systémy se používá jiný protokol než DCC.
Někteří výrobci centrál dělají své centrály multiprotokolové (pokud vím např. Uhlenbrock) nebo zde poukazovaná CS3 Märklin 60226 právě pro podporu minoritního 3 kolejnicového systému.
Studovat detaily z odkazů je vhodné pro toho kdo tento systém používá a to já nejsem a ani nebudu.
Jen jsem měl to štěstí, že jsem přišel k pár pěkným kouskům vozidel, které jsem s minimálními náklady předělal na dvoukolejnicový DCC a proto vím, že Ty systémy jsou jiné.
Většina nových dekodérů je multiprotokolárních, proto ta přestavba znamenala sejmutí lyžiny a výměnu dvojkolí.
Jde zda asi i o starší věci ale to je možná tak 20 let zpátky, kdy se dekodéry dělali jen pro konkrétní systémy MFX nebo DCC.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 11:47 am

Jindra Charvat píše:Snažil jsem se to popsat v sousedním vláknu Marklin. Mám stanice obě zatím jedu na CS+, má to přímé připojení S88, které používám pro kontrolní body na trati...Používám obě normy, jak mfx tak DCC souběžně - prostě není dost mašin ČSD pod mfx a na výměnu všech dekodérů prostě nemám :D

Jndro díky, jen mi není jasné jak to myslíš s tím souběžným používáním?
Podle mne by nemělo jít současné použití - DCC a MFX - buď posíláš do kolejí jeden nebo druhý protokol nebo je to opravdu jak píšeš?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod fulda » pon 21 říj, 2024 1:15 pm

a-ha, tady mám trochu jiný pohled na věc. Tříkolejný systém o kterém mluvíš je dvoudrátový. Ten je jen o tom, že kolečka bývají propojená na obě kolejnice. Já ještě pamatuji tříkolejný systém, který provozoval třeba merkur, kde v kolejích běžel normální třífázový proud a motor byl třífázový synchronní motor.
Dnes existují i varianty, kdy jsou kolejnice propojené a jako druhý pól máš sběrače. Nějakou dobu tohle třeba umožňoval Flaischmann u eNkových elektrik. S tím, že to bylo "jako v reálu". To je také tříkolejný, ale dvouvodičový systém.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 21 říj, 2024 2:19 pm

fulda píše: Já ještě pamatuji tříkolejný systém, který provozoval třeba merkur, kde v kolejích běžel normální třífázový proud a motor byl třífázový synchronní motor.

Ano přesně tak
1) to byl ten echt tříkolejný :D
2) pak jen tříkolejnicový ale dvoudrátový (střední"kolej"+ druhý drát obě kolejnice) ale v analogu - opravdu střídavý proud (16V) řízená rychlost napětím a směr jízdy obracen impulsem s cca 20V.
3) dnešní digitální tříkolejnicový dvoudrátový systém (střední"kolej"+ druhý drát obě kolejnice). Jde o naprosto stejný proud a napětí u CS jako používá jakákoli DCC centrála (Roco, Piko atd.- naprostá provozní/ne plně funkční/ zaměnitelnost)

Marklin Central Station opravdu používá souběžně všechny tři systémy mfx, DCC a MM. cca polovinu mašin mám na mfx a zbytek v DCC najednou v provozu. Výrobce doporučuje nepoužívaný systém vypnout, ale zatím jsem se k tomu nedostal :D
ps. preferovaný systém se dá nastavit jak v CS tak i v samotném dekodéru (samozdřejmě za podmínky, že dekodér ty systémy umí)
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 239
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 2:56 pm

fulda píše:a-ha, tady mám trochu jiný pohled na věc. Tříkolejný systém o kterém mluvíš je dvoudrátový. Ten je jen o tom, že kolečka bývají propojená na obě kolejnice. Já ještě pamatuji tříkolejný systém, který provozoval třeba merkur, kde v kolejích běžel normální třífázový proud a motor byl třífázový synchronní motor.
Dnes existují i varianty, kdy jsou kolejnice propojené a jako druhý pól máš sběrače. Nějakou dobu tohle třeba umožňoval Flaischmann u eNkových elektrik. S tím, že to bylo "jako v reálu". To je také tříkolejný, ale dvouvodičový systém.

No já jsem Merkur měl ale rozhodně v něm nebyl třífázový proud ;-)
Tříkolejnicový systém chápu tak, že jsou zde tři fyzické kolejnice nicméně dvě krajní jsou spojeny do jednoho pólu o druhý pól obstarává prostřední kolejnice - tím pádem je možné udělat kolejovou smyčku aniž by došlo ke zkratu.
To by v případě třífázového (každá kolejnice má vlastní fázi) nešlo.
Takže v lokomotivě nemohl být třífázový motor protože v koleji byla fáze jen jedna!
Nemluvě o tom, že třífázový synchronní motor by se sám nedokázal rozeběhnout - to lze jen s pomocí frekvenčního řízení. V té době a pro vláčky těžce realizovatelné.
V lokomotivě byl střídavý komutátorový motor s paralením vinutím buzení, kde se u paralelního obvodu buzení přepínala polarita, pomocí proudového pulsu dalším bistabilním relé a tím se měnil i směr lokomotivy.
Lokomotiva vzhledem k charakteru motoru jezdila i na stejnosměrný proud nicméně pak byl problém s přepínáním směru pomocí bistabilního relé.

Edit: Jindra byl rychlejší ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 21 říj, 2024 2:58 pm

JIndro díky za vysvětlení
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 21 říj, 2024 3:57 pm

Ještě jsem si vzpomněl, že ten tříkolejný systém, dávno tomu, se používal také pro jízdu dvou mašin na jedné koleji, systém 1+2 a 1+3 napájení... :lol: (když už tady pleníme to slevové vlákno)
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 239
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 22 říj, 2024 11:39 am

Zdenek Valter píše:
fulda píše:a-ha, tady mám trochu jiný pohled na věc. Tříkolejný systém o kterém mluvíš je dvoudrátový. Ten je jen o tom, že kolečka bývají propojená na obě kolejnice. Já ještě pamatuji tříkolejný systém, který provozoval třeba merkur, kde v kolejích běžel normální třífázový proud a motor byl třífázový synchronní motor.......

No já jsem Merkur měl ale rozhodně v něm nebyl třífázový proud ;-)
.......
Nemluvě o tom, že třífázový synchronní motor by se sám nedokázal rozeběhnout - to lze jen s pomocí frekvenčního řízení. V té době a pro vláčky těžce realizovatelné.


K tomu jeeště dovětek - střídavý synchronní motor se otáčí synchronně s frekvrrnci napájecího napětí, proto moje poznámka k frekvenčnímu řízení
- v takovém případě by se ani nedala jednoruše řídit rychlost otáčrní motoru (myšleno v 50. a 60. letech minulého století)
protože v té době se frekvenšní řízení se provádělo pomocí různých soustrojí - Komutátorový motor x synchronní alternátor (Ward Leonard).
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Hector » úte 22 říj, 2024 4:46 pm

Opat zaujimava akcia na Roco zeriav EDK750, za 550€

https://shop.modelovazeleznica.sk/roco- ... 19390.html

Roco-73039_resize.jpg
Hector
 
Příspěvky: 7
Registrován: pát 11 říj, 2024 11:07 am

Re: H0 Výprodeje, slevy

Příspěvekod Hector » pon 28 říj, 2024 8:31 pm

Akcia -40% na Roco METRANS, DCC so zvukom, za 237€

https://shop.modelovazeleznica.sk/roco- ... 3b034b4ed3

Roco-71981.jpg
Hector
 
Příspěvky: 7
Registrován: pát 11 říj, 2024 11:07 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník