Modrý šíp M275.0 - TT

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » stř 18 zář, 2024 3:14 pm

Dnes jsem započal prototypovou stavbu Modrého šípu M275.0. Opět jak jinak než z vlastního leptu... Lept bude obsahovat díly pro stavbu M275.0 kratší varianty, nebo pro stavbu vozu BDalm vzniklého přestavbou z motorového vozu.
20240918_155025.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » čtv 19 zář, 2024 3:33 pm

Skříň motorového vozu již dostává charakteristické tvary. Zatím jsem spokojen. Bohužel jsem zapomněl na vstupy mazání hlavních čepů nad podvozky (tedy snad je to ono). Stejně to není finální verze leptu, takže to snadno doplním.
M275_0_03.jpg

M275_0_04.jpg

Pro pojezd použiji podvozky Halling 21mm H0m. Zatím mám oba hnací, ale možná udělám jenom 1. Většina mých modelů 4 nápravových motoráků to tak má a stačí to.
M275_0_02.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » sob 28 zář, 2024 7:56 pm

Ve stavbě jsem pokračoval podvozky. Blbě jsem vypočetl natáčení podvozků, takže jsem v návrhu leptu zkrátil podélníky v obavě, že v plné délce podélníků by model neprojel R310. Nicméně vlivem chyby to bylo zbytečné a v další verzi to opravím. Podvozek jde postavit buď kompletní pro běžná dvojkolí 8mm (pro variantu nehnané makety nebo modelu s pouze 1 hnaným podvozkem, případně pro vůz BDalm - viz další příspěvek). Nebo se z podvozek upraví pouze na masky pasující na hnací podvozky Halling.
M275_0_05.jpg

M275_0_06.jpg

M275_0_07.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » sob 28 zář, 2024 7:59 pm

Po odebrání hnacího ústrojí byly vozy používány jako přípojné řady BDalm - v této podobě se dožily i 12 místných čísel. Všechny fotky vozů BDalm, které jsem dohledal, ale měly namísto původních podvozků z motorového vozy dosazeny "pruské" podvozky. V leptu jsou tedy i tyto.
BDalm_01.jpg

BDalm_02.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod Zlámalík » sob 28 zář, 2024 8:27 pm

Nestíhám ani zírat!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod marian1311 » sob 28 zář, 2024 9:05 pm

moc pekne , po zdarrnom konci bude sa dat objednat stavebnica ?, aky konkretny Halling pojazd je pouzity ?
marian
marian1311
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 16 kvě, 2012 6:16 am

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » ned 29 zář, 2024 8:00 am

marian1311 píše:moc pekne , po zdarrnom konci bude sa dat objednat stavebnica ?, aky konkretny Halling pojazd je pouzity ?
marian

Předpokládám, že bude k dispozici podobným způsobem, jako ostatní lepty.
Podvozky jsou ETH-ADG-210-H0M. Místo kompletních podvozků, ale nakupuji zvlášť podvozek bez dvojkolí ETH-GET-210 a samostatně dvojkolí ETH-AXE-080-H0M a 1ks / stroj dvojkolí s bandáží ETH-AXH-080-H0M.
Rám, který je zatím vytištěný z PLA, bude po odladění z mosazných výpalků.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod TTmili » pon 30 zář, 2024 1:55 pm

Parádní, už když jsi začal s jejich přívěšáky, tak jsem hledal jak nejlíp na Modrý šíp jako takový. M275.0 se mi líbila nejvíc, i právě pro využitelnost jako BDalm s UIC číslem. Nezbývá než se těšit a vyčkávat, a následně si dva kousky ukořistit.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod PaTT » stř 02 říj, 2024 6:54 pm

Je to moc pěkné... (Calm 1935 a Gyor 1950 jsou skvělé, propracované stavebnice, tak se těším i na M275)

michal_d píše:Předpokládám, že bude k dispozici podobným způsobem, jako ostatní lepty.
Podvozky jsou ETH-ADG-210-H0M. Místo kompletních podvozků, ale nakupuji zvlášť podvozek bez dvojkolí ETH-GET-210 a samostatně dvojkolí ETH-AXE-080-H0M a 1ks / stroj dvojkolí s bandáží ETH-AXH-080-H0M.
Rám, který je zatím vytištěný z PLA, bude po odladění z mosazných výpalků.

Nezkoušel jste použít tento pojezd?
https://shop.ferro-train.com/HallingShop/Article/ANT-ALX-210-H0M
Přijde mi to na pohled jednodušší, ale nevím, kolik utáhne.
PaTT
 
Příspěvky: 30
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » stř 02 říj, 2024 7:13 pm

PaTT píše:...
Nezkoušel jste použít tento pojezd?
https://shop.ferro-train.com/HallingShop/Article/ANT-ALX-210-H0M
Přijde mi to na pohled jednodušší, ale nevím, kolik utáhne.


Dlouze jsem o něm přemýšlel (o 2 kusech na vůz), ale nakonec jsem vybral klasiku. Mám od nich ANT-MAX-08-H0M-BS (v nabídce už jej nemohu najít), je to coreless motor se 2 jednonápravovými převodovkami v chassis z 3D tisku a v podstatě nulová setrvačnost pojezdu při výpadku napájení mě moc nevyhovuje. Mám radši klasickou konstrukci se setrvačníkem, je to ale spíš otázka osobních preferencí. U podvozkových strojů nejsou výpadky tak časté jako u 2 nápravových, ale přesto jsou. Podle výkresů a fotek se zdá, že uložení v rámu je totožné, včetně jeho výšky. Tedy předpokládám, že půjde použít i tyto podvozky.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » ned 06 říj, 2024 9:09 am

Vůz M275.0 má drobnou pauzu, neb jsem se věnoval verzi BDalm. Složil jsem skříň - od motorového vozu se liší 1 oknem místo žaluzií v každé bočnici do služebního oddílu, zaslepením 2. žaluzií v pravé bočnici. Na čele nejsou reflektory a stříška na oknem strojvedoucího. Ve variantě BDalm má vůz pro mne již klasickou konstrukci, tedy rám + interiér z PLA. Trochu laboruji nad správným tvarem střechy.
BDalm_04.jpg

BDalm_05.jpg

BDalm_03.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » ned 06 říj, 2024 9:18 am

Při modelování tvaru střechy jsem vyšel z typáku BDalm v knize Osobní vozy ČSD II. Bohužel mi tvar přišel příliš plochý v porovnání s fotografiemi. Trochu jsem jej nafoukl, ale stále mi přijde, že je to málo. Bohužel fotky z nějakého rozumného úhlu nemám k dispozici...
BDalm_06.jpg

BDalm_07.jpg

Tvar střechy odladím nejprve pro BDalm a teprve poté budu tisknou M275 s chladiči. U chladičů jsem dospěl k tomuto řešení:
M275_08.jpg

Hodně mi pomohla tato fotka z aukra, kde je vidět, že chladiče jsou kruhového průřezu a každý článek je pouze jednoproudý. Zároveň je ale vidět, že střecha je asi klenutější...
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » čtv 10 říj, 2024 10:00 am

Nafouknutá varianta střechy. Na první pohled možná až příliš, ale když model natáčím různě dle fotografií které mám k dispozici, tak mi přijde, že to docela odpovídá. Problém většiny fotek je, že jsou foceny z podhledu a střecha tedy není vidět v celé výšce... Jeden ochotný modelář mi poslal pár kvalitních fotek, které jsem neznal a podle nich jsem upravil i dělení střechy, které nebylo pravidelné.
BDalm_09.jpg

BDalm_10.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod michal_d » čtv 10 říj, 2024 10:02 am

Ještě profily pro představu.
BDalm_11.jpg

BDalm_12.jpg

Když nikdo nenapíše, že to je takto blbě, tak to už předělávat nebudu.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modrý šíp M275.0 - TT

Příspěvekod TTmili » čtv 10 říj, 2024 8:07 pm

Vrámci zkoumání fotek (a to i dostupných M275.0 tak hlavně BDalm) si myslím že takhle klenutá střecha je velice dobře trefená. Jen co jsem si procházel těch pár odstavečků v knize věnovaných právě BDalm, tak mě právě zarazilo ono vyměnění podvozků kdy není doloženo proč (tam bych si dovolil spekulovat o lepších, možná měkčích, chodových vlastnostech kratších podvozků pro zamýšlené využití vozů) a zárovéň jsem to pochopil tak, že ani není ona výměna prokazatelná u všech vozů. Osobně by se mi pod BDalm víc líbil původní podvozek, ale asi se na tak tenký led až budou lepty i pro nás smrtelníky pouštět nebudu.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron