pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Ivan » stř 04 zář, 2024 3:04 pm

Vítek57 píše:Jó máš pravdu, tak já mám jiné pojetí o čase, než vy, když je mi 16 let. Ale samozřejmě jestli budu mit pojezd do Vánoc, tak to bude super.


To je skvělé, že někdo mladší má zájem o zabotlam.

trochu odbocim. Já měl kolejiště BTTB do cca 15ti let, pak šlo pryč a ke koníčku jsem se pomalu vrátil v necelých 30. Teď mi táhne na 40 a myslím, že stále patřím k těm mladším tady :D
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2073
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod jipol57 » stř 04 zář, 2024 5:00 pm

Vítek57: 16??? :shock: :shock: :shock: Já jsem myslel, že to číslo je rok narození, jako u mě.
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » sob 02 lis, 2024 9:33 pm

Ahoj, tak tyden zpatky mi dosel ten pojezd. Tak jsem na to zatím nasadil kastli z PLA a spojil magnety. Meli jste pravdu, je to fakt trosku hlucnejsi. Ted teda nevim co s tim, jestli se s tim smirit, nebo jestli to mam zkouset nejak predelat. V nejakem vlaknu nekdo psal, ze ten hluk hlavne delaji ty mosazny prevody a ze, kdyby se to vymenilo za plastovy tak by to bylo tissi, jestli jsem to spravne pochopil.
Kdyztak se muzete podivat sami tady na videu: https://youtu.be/iW5J5kBce8w
Fotku pojezdu prikladam tady: https://imgur.com/a/JKdgHAa
Co si o tom myslíte?
Díky, Vítek
Vítek57
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod JuraHT » sob 02 lis, 2024 10:11 pm

Vítek57 píše:Meli jste pravdu, je to fakt trosku hlucnejsi. Ted teda nevim co s tim, jestli se s tim smirit, nebo jestli to mam zkouset nejak predelat. V nejakem vlaknu nekdo psal, ze ten hluk hlavne delaji ty mosazny prevody a ze, kdyby se to vymenilo za plastovy tak by to bylo tissi, jestli jsem to spravne pochopil.
Díky, Vítek

Plastové převody částečně model ztišit mohou. Jsou tady ale další dvě příčiny hlučnosti:
- mosazná konstrukce výborně vede zvuky, (proto se vyrábějí z mosazi hudební nástroje), takže se vibrace od převodů a motoru pak přenáší přes kola na kolejnice a dál na desku kolejiště a stejně tak do vnitřku skříně, která funguje jako ozvučnice
- druhá vychází ze samotné konstrukce převodu, kde je šnek na posledním stupni převodu, takže na každém podvozku je poměrně rychle rotující (a vibrující) osa (těch šneků), v tomto případě se dokonce její otáčky rovnají otáčkám motoru. Lepší řešení je šnek hned na ose motoru, kdy se otáčky podle šnekového kola srazí ihned třeba na 1/10 - 1/15 a dál se pohon vede ozubenými koly.
JuraHT
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 03 lis, 2024 12:45 pm

Ahoj, díky za odpověď. Jen mi není úplně jasné co myslíš touto větou:
Lepší řešení je šnek hned na ose motoru, kdy se otáčky podle šnekového kola srazí ihned třeba na 1/10 - 1/15 a dál se pohon vede ozubenými koly.
. Pokud by byl pojezd stejné koncepce jako je tento (motor uprostřed), tak by se stejně musely použít i kromě ozubených kol i kardany, nebo ne?
Pokud by byl ale každý podvozek poháněn zvlášť,(každý by měl vlastní motor) tak to chápu, tam se to bez kardanu obejde.
Vítek57
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod JuraHT » ned 03 lis, 2024 1:23 pm

Nepřesně jsem vyjádřil svoje myšlenky. Ono tohle řešení vlastně šneky na ose motoru má.
Jde o tohle - motor má nějaké otáčky, typicky 15 000. Ve tvém pojezdu jde těch 15 000 přímo na poměrně dlouhou osu šneků. Každá delší osa je zdrojem vibrací, ty se samozřejmě zvyšují otáčkami. Ostatně, i ty dlouhé kovové kardany tomu přidají. Až za šneky se rychlost otáček snižuje třeba (na 15z šnekových kolech) na 1 000.

V principu na obrázku:
Obrázek
řešení 1 - dlouhé rychle rotující osy, zdroj vibrací (+ ve tvém případě ty kardany)
řešení 2 - žádná dlouhá rychle rotující osa (vyjma osky motoru)

Ono se řešení 1 používá s tím, že před osou šneků je ještě první stupen převodu, který třeba sníží otáčky osy šneků na polovinu. Pan Pleticha celou věc maximálně zjednodušil. Podle mě to musí být na 12V Šinkanzen.

Musíš to vzít tak, že obchodní filosofií pana Pletichy je produkovat výrobek, který vyrobí s minimálními náklady a minimální výrobní náročností. Výhodou je jeho (relativně) nízká prodejní cena. Tím ale dle mého osobního úsudku výhody takového řešení končí.
JuraHT
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 03 lis, 2024 3:21 pm

JuraHT píše:Nepřesně jsem vyjádřil svoje myšlenky. Ono tohle řešení vlastně šneky na ose motoru má.
Jde o tohle - motor má nějaké otáčky, typicky 15 000. Ve tvém pojezdu jde těch 15 000 přímo na poměrně dlouhou osu šneků. Každá delší osa je zdrojem vibrací, ty se samozřejmě zvyšují otáčkami. Ostatně, i ty dlouhé kovové kardany tomu přidají. Až za šneky se rychlost otáček snižuje třeba (na 15z šnekových kolech) na 1 000.

V principu na obrázku:
Obrázek
řešení 1 - dlouhé rychle rotující osy, zdroj vibrací (+ ve tvém případě ty kardany)
řešení 2 - žádná dlouhá rychle rotující osa (vyjma osky motoru)

Ono se řešení 1 používá s tím, že před osou šneků je ještě první stupen převodu, který třeba sníží otáčky osy šneků na polovinu. Pan Pleticha celou věc maximálně zjednodušil. Podle mě to musí být na 12V Šinkanzen.

Musíš to vzít tak, že obchodní filosofií pana Pletichy je produkovat výrobek, který vyrobí s minimálními náklady a minimální výrobní náročností. Výhodou je jeho (relativně) nízká prodejní cena. Tím ale dle mého osobního úsudku výhody takového řešení končí.

Promiň , ale v případě náhonu obou podvozků jedním motorem si protiřečíš!
2 má ještě delší kardan než jednička!
S těmi kardany se určitě dá něco dělat nicméně myslím si, že zásadním zdrojem hluku je mosazný převod, protože třeba H0 ICE od Pika je udělané podobně ale hlučné není.
Na rozdíl od podvozku Pleticha, má ale hnanou jen jednu nápravu na podvozku. Ke vnitřní nápravě jde rozhodně delší kardan než v případě TT pojezdu. Šnek i šikmé ozubené kolo jsou plastové.
Co se týče poměru převodů tak souhlasím s tím, že je to hodně do rychla, to i u toho H0 ICE.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod JuraHT » ned 03 lis, 2024 4:47 pm

Zdeno, největší kravál udělá dlouhá osa nepřesně uložená v "ložiscích", pouzdrech. Nehledě k tomu, že pravděpodobně nebude dokonale válcová. Tedy ta se šneky, která rotuje stejnou rychlostí, jako motor. Já to nakonec řešil oskami z wolframu. O tom byla řeč.
V ničem si neprotiřečím.
A ano,kovové kardany v kovových pouzdrech, pokud mají hlavici také z kovu, jak trochu tuším z obrázku, ne zcela závisle na délce, udělají co? Přenesou vibrace z motoru na podvozek a dál.
Ano, to jsem psal na počátku, plastové převody, ideálně se šnekovými koly se šikmými zuby, něco dají, stejně tako úprava kardanů - plastový kardan, nastavený trubičkou a nakonec ten motor, zřejmě přilepený lepidlem, uložit na něco, co ho trochu utlumí.
Pak si řekneš, že by to chtělo i klidnější motor, dáš tam něco lepšího, a nakonec po tom všem upgrade zjistíš, že sis mohl totéž vyrobit za čtvrtinovou cenu sám.
JuraHT
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 03 lis, 2024 4:58 pm

JuraHT píše:Zdeno, největší kravál udělá dlouhá osa nepřesně uložená v "ložiscích", pouzdrech. Nehledě k tomu, že pravděpodobně nebude dokonale válcová. Tedy ta se šneky, která rotuje stejnou rychlostí, jako motor. Já to nakonec řešil oskami z wolframu. O tom byla řeč.
V ničem si neprotiřečím.
A ano,kovové kardany v kovových pouzdrech, pokud mají hlavici také z kovu, jak trochu tuším z obrázku, ne zcela závisle na délce, udělají co? Přenesou vibrace z motoru na podvozek a dál.

Promiň ale slušný motor moc nevibruje ;-)
To spíš udělá kravál právě to kovové pouzdro a vibrace nevyvážených kardanů s kovovými hlavicemi, nemluvě o nepřesně sesazených kovových převodech s nevhodným velkým modulem zubů.
JuraHT píše: Ano, to jsem psal na počátku, plastové převody, ideálně se šnekovými koly se šikmými zuby, něco dají, stejně tako úprava kardanů - plastový kardan, nastavený trubičkou a nakonec ten motor, zřejmě přilepený lepidlem, uložit na něco, co ho trochu utlumí.
Pak si řekneš, že by to chtělo i klidnější motor, dáš tam něco lepšího, a nakonec po tom všem upgrade zjistíš, že sis mohl totéž vyrobit za čtvrtinovou cenu sám.

No jenže Vítek57 si to asi sám neudělá. :-(
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod jipol57 » ned 03 lis, 2024 5:38 pm

O řešení tichého převodu se šnekem na ose motorku, nejsem přesvědčen. Jako příklad bych uvedl Rosničku "VACEK". Žádný kardan, šnek na motorku, a další rozvody ozubenými kolečky. A jede jak žentour. A to i když jsem vyměnil motor za Mashimu 5ti pólovou.
Sluchově takový standard, jaký býval u DDR PIKO.
Přikláním se k řešení jen plastovými převody.

EDIT: Spletl jsem si to s jiným modelem. Rosnička má šneky až u náprav.
Naposledy upravil jipol57 dne ned 03 lis, 2024 7:51 pm, celkově upraveno 1
jipol57
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 03 lis, 2024 5:57 pm

Jo jenom, ty šneky u toho ICE 3 jsou kovové, asi taky mosaz?
Je to videt zde:
https://imgur.com/a/OvdKgZl
Vítek57
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 03 lis, 2024 6:47 pm

Vítek57 píše:Jo jenom, ty šneky u toho ICE 3 jsou kovové, asi taky mosaz?
Je to videt zde:
https://imgur.com/a/OvdKgZl

No ale ozubené kolo je z plastu takže styk mosaz - plast taky nehlučí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 03 lis, 2024 6:50 pm

jipol57 píše:O řešení tichého převodu se šnekem na ose motorku, nejsem přesvědčen. Jako příklad bych uvedl Rosničku "VACEK". Žádný kardan, šnek na motorku, a další rozvody ozubenými kolečky. A jede jak žentour. A to i když jsem vyměnil motor za Mashimu 5ti pólovou.
Sluchově takový standard, jaký býval u DDR PIKO.
Přikláním se k řešení jen plastovými převody.

Ale rosnička Vacek měla ozubené převody mezi šnekovou hřídelí a motorem, ne šnek na motoru alespoň tedy v H0.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Vítek57 » ned 03 lis, 2024 7:49 pm

No, nějak jsem se v tom ztratil, co s tím teda dělat? Kolečka teda vyměnit za plastová, no jo, ale já ani nevím jak podvozek rozebrat. Taky mi neni jasné, jak je tam přesně nasadit. Jestli to Pleticha sesazuje nepřesně, jak na tom asi budu já? :D
Pak bych teda vyměnil ty šneky. Jen jsem nenašel, jestli někde ty plastový prodávaj. Pak teda vymenit kardany a jejich ucyceni. No jo, ale stejne to pak asi bude porad vibrovat. Ma teda cenu nejak pojezd predelavat? Nebude uz lepsi postavit nejaky vlastni, novy? Problem je, ze s tim nemam zadne zkušenosti. Zatim bych tak umel vymodelovat ve 3d pozdro na kolecka a to je tak vsechno asi. Ale zase chtel bych se naucit vyrabet si vlastni pojezd, urcite by se to hodilo i u dalsich projektu.
Vítek57
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 24 pro, 2023 11:04 pm

Re: pojezd pro žabotlam tentokrát v tt

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 03 lis, 2024 8:03 pm

Vítek57 píše:No, nějak jsem se v tom ztratil, co s tím teda dělat? Kolečka teda vyměnit za plastová, no jo, ale já ani nevím jak podvozek rozebrat. Taky mi neni jasné, jak je tam přesně nasadit. Jestli to Pleticha sesazuje nepřesně, jak na tom asi budu já? :D
Pak bych teda vyměnil ty šneky. Jen jsem nenašel, jestli někde ty plastový prodávaj. Pak teda vymenit kardany a jejich ucyceni. No jo, ale stejne to pak asi bude porad vibrovat. Ma teda cenu nejak pojezd predelavat? Nebude uz lepsi postavit nejaky vlastni, novy? Problem je, ze s tim nemam zadne zkušenosti. Zatim bych tak umel vymodelovat ve 3d pozdro na kolecka a to je tak vsechno asi. Ale zase chtel bych se naucit vyrabet si vlastni pojezd, urcite by se to hodilo i u dalsich projektu.

Předělat ten pojezd by podle mne bylo komplikované - nicméně neviděl jsem ho na vlastní oči takže tady to necháme až se sejdem v KŽM.
Jinak výměna kol ať již vozových či ozubených vyžaduje přípravky pro opakovatelnost a přesnost nalisování a pokud je nemáš tak můžeš ta lisovaná kola zničit.
Pokud bys totiž měnil ozubená kola na dvojkolí budeš muset slisovat alespoň jeden disk.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník