Úvraťovka v HO

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod diego.dan » čtv 09 dub, 2009 10:17 am

To Myšpulín:jj máš pravdu,zase jsem tu stanici otočil.Mám ji obšlehnutou ze staré publikace "Malé železnice" ale je tam obráceně.Já to zase zvoral.Zkusím to napravit i s vyřešením skrytého nádraží.Jinak se mi ten nápad udělat skryté nádraží pod úvraťovou stanicí moc nelíbí z důvodu toho,že s koncovou stanicí bych se dostal asi dost nahoru.Pokud bych tedy chtěl zachovat zdání trati v pahorkatině a nutnost úvratě z důvodu stoupání a terénních podmínek.No a druhá věc je,proč vést, při úmístění skrytého nádraží pod úvraťovou stanicí, cca polovinu trati neviditelnou? :( I když by se možná v přední části panelu mohl kousek ukázat.
To Michal:nevím,to řešení "přes výhybku mi nějak nesedlo.Nicméně ve skutečnosti jsem se byl podívat jen v Dubí(pro mě nejblíž) a proto jsem to bral jako "typické".Pokud je to tak jak píšeš tak stejně vedu 4:3 :D.
Jinak tu skrytou zkusím také zatočit a přivést na kraj panelu.možná to bude dobré.
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 09 dub, 2009 11:27 am

diego.dan píše:Jinak se mi ten nápad udělat skryté nádraží pod úvraťovou stanicí moc nelíbí z důvodu toho,že s koncovou stanicí bych se dostal asi dost nahoru.
Tomu nerozumín, proč? Naopak, kvůli přístupu do SN pod kocovou stanicí, budeš muset koncovou stanici zvednout, tak že sklon na trati bude připomínat spíš zubačku.
diego.dan píše:Pokud bych tedy chtěl zachovat zdání trati v pahorkatině a nutnost úvratě z důvodu stoupání a terénních podmínek.No a druhá věc je,proč vést, při úmístění skrytého nádraží pod úvraťovou stanicí, cca polovinu trati neviditelnou? I když by se možná v přední části panelu mohl kousek ukázat.

1. Získáš délku k rozumnému vystoupání (max.3cm/m)
2. Při vhodném zhlaví z obloukových výhybek získáš dlouhé staniční koleje
3. Delší doba projetí mezistaničního úseku - Bude to líp vypadat v grafikonu a nestane se, že motorák zmizí v tunelu a za půl minuty se odtud lokomotiva.
Jestliže Ti to prostor dovolí tak aby to nevypadalo příliš násilně, klidně trať odkryj.
diego.dan píše:To Michal:nevím,to řešení "přes výhybku mi nějak nesedlo.Nicméně ve skutečnosti jsem se byl podívat jen v Dubí(pro mě nejblíž) a proto jsem to bral jako "typické".Pokud je to tak jak píšeš tak stejně vedu 4:3 :D.

Bohužel prohráváš na celé čáře :D, protože i když nebudu počítat Jindřichův Hradec, je stav 3:3:1 (vyhybka:DKS:jednoduchá spojka), Tvé řešení je použito pouze v Zásmukách.
V Dubí je (nebo aspoň bývala), dvojitá kolejová spojka, (stejně jako v Tachově a Stupně) nikoliv jednoduchá, kterou máš Ty na plánku.
U Dubí, Zásmuk a Klobouků, kde jsem ještě nebyl, jsem čerpal jsem z plánků stanic a ortofotomapy na mapy.cz. Plánky jsou třeba na: http://koleje.kx.cz/abc.htm
diego.dan píše:Jinak tu skrytou zkusím také zatočit a přivést na kraj panelu.možná to bude dobré
.
Ještě jednou upozorňuju na potřebnou výšku pro případnou "manipulaci rukou" to je cca 10cm. V menším prostoru se nehneš.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod diego.dan » čtv 09 dub, 2009 12:50 pm

tak varianta 3

Obrázek

Michale zareaguji večer,musím také trochu pracovat :oops:
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Příspěvekod petrh » čtv 09 dub, 2009 12:55 pm

diego ta sikma stanice je super, vidim to na krasne ZZn, kde se budou rozdavat na nakladaky krmiva:)
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod caruso82 » čtv 09 dub, 2009 1:34 pm

takto to uz vyzera ovela lepsie...:)
caruso82
 
Příspěvky: 93
Registrován: pon 07 črc, 2008 9:45 am

Příspěvekod Jarda H. » čtv 09 dub, 2009 3:33 pm

Vypadá to líp než tvoje předchozí varianta, přesto si dovolím poznamenat :

1) pouze 2 průjezdné koleje v úvraťové stanici mi připadá málo :wink: Mrkni se třeba na původní Michalův návrh na inspiraci !
2) v koncové stanici bych posunul první výhybku do oblouku - oblouk.výhybka o pár centimetrů natáhne délku staničních kolejí
3) jen návrh, postřeh - jako SN bych bral spíše vratnou smyčku s možností odstavení vlaků (2 průjezdné koleje, jedna kusá na motorák) ... otázka je, zda se to tam vejde ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod diego.dan » čtv 09 dub, 2009 9:12 pm

takže varianta 4 se skrytou stanicí podél panelu.Kupodivu vychází k úvraťové stanici největší stoupání (cca 3,6).Upravena případná kolej do ZZN.Koncová stanice bezezměny.

Obrázek


Nyní komentáře-
Michal:
Naopak, kvůli přístupu do SN pod kocovou stanicí, budeš muset koncovou stanici zvednout, tak že sklon na trati bude připomínat spíš zubačku

Je to trať v pahorkatině,Stoupání je jesli si dobře pamatuji asi 3,2 což je možná dost ale zase ne příliš.Naopak ve variantě 4 mi vyšlo největší stoupání.

Ad 1. ne
2. asi ano
3.určitě ano
4.nevím ale asi ne.Zkouška ve 3D vypadala jako Vysoký Tatry


Ještě jednou upozorňuju na potřebnou výšku pro případnou "manipulaci rukou" to je cca 10cm. V menším prostoru se nehneš.


Dodrženo u var.4 100%, u var.3 částečně - možnost řešit případný karambol buď spodem nebo odnímací částí terénu.

Petrh a caruso 82: hoši děkujem :)

Jarda H.:Vzhledem k frekvenci spojú a nákladní dopravy ,jak jsem uvedl v prvním postu to považuji za dostačující. I když...pokud přijde další Kyrill a pila pojede naplno :(

Nějak mi tam ta vyhybka nešla napasovat.
Asi by to bylo pohodlnější,zatím jsem nezkoušel.


Závěr:zatím se nejvíce přikláním ke 3+ úprava koleje do ZZN podle 4.
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Příspěvekod Myšpulín » pát 10 dub, 2009 5:31 am

Dovolím si zase trochu reagovat, Bohužel nevidím návrh 4, tak zatím jen na 3.

Úvraťová stanice. Situace: Z koncové stanice odvézt Mn se dřevem, do koncové osobák. a)Staniční budova vpravo, osobák sólo motor - bez problémů vykřižuješ s tím, že kusá je dopravní. b) Budova vlevo, osobák sólo motor - neproveditelné, neb lidi by ti přelejzali to dřevo. c) osobák je motor nebo loko + vůz - je jedno, kde je staniční budova, neb oba vlaky reálně nevykřižuješ. Je nutné si uvědomit, že udělat přepřah loko není jen ji z jedné strany odpojit, přejet na druhou, připojit a odjet, ale taktéž udělat novou zkoušku brzdy, což není otázka pár sekund (znalí doplní). Takže minimálně musíš tu kusou kolej dole zaústit do zhlaví.

Skrytá stanice. Pokud její kusé zhlaví (pravé) se má dostat pod trať vedoucí do koncové stanice při zachování rozumných stoupání (sorry, ale ty tebou navržené se mi zdají moc), pak musí být v klesání, čímž nemůžeš ve stanici odpojit a objet vozy, neb by ti ujely. Proto jsem navrhoval vést trať do SN pod tratí vedoucí do koncového nádraží, čímž by mezi nimi byl neustále stejný výškový rozdíl, a SN by pak bylo na rovině pod úvraťovou stanicí. Zde k němu bude i lepší přístup, než se prodírat 90 cm pod kolejištěm.

Snad jsi pochopil, co tím chtěl Myšpulín říci :lol: . Ale určitě se to dotáhne do toho nejhezčího konce. Držím palce.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod diego.dan » pát 10 dub, 2009 6:18 am

nový odkaz na variantu 4.

Obrázek

Omlouvám se večer to fungovalo.
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Příspěvekod petrh » pát 10 dub, 2009 6:34 am

co zkusit do ty uvratovky pridat mezi vlecku a stanicni koleje jeste jednu pripadne? prijde mi, ze v tomhle Myspulin ma 100% pravdu, kdyz ti bude postavat na 1 koleji motorak, ktery ceka na spesak ze SN (byt treba jen kocur + 010 + 010) tak pokud by prijelo neco mimoradneho a stalo to na 2 koleji, tak se ten spesak nema kam pichnout...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 10 dub, 2009 7:58 am

Ta stanice je opravdu zbytečně jednoduchá. I když na kolejišti nebudou jezdit spěšňáky, dá se ve stanici předpokládat existence nějaké manipulační koleje s volnou skládkou, rampou a skladištěm. Ve chvíli, kdy v navržené stanici odstavíš od manipulačního vlaku jeden vůz k vykládce, už nemáš kudy objet zbytek vlaku do horní stanice. Nebo pojede motorák s přívěsným vozem, který v úvraťové stanici nechá a do koncové stanice pojede sólo. Do úvraťové stanice přijede manipulák a nemá jak posunovat.
Koukni na plánek těch Zásmuk, tam je stanice řešena podobně jak máš Ty, ale je tam o dost víc kolejí. I v Kloboukách u Brna, což je asi nejjednodušší úvraťová stanice je aspoň jedna kusá kolej.
Nevím jakou epochu modeluješ, ale pokud přidáš jednu kolej, můžeš výrazně ušetřit místo použitím trojcestné výhybky na jednoum nebo obou zhlaví.
Další věc, která mě zarazila je umístění vlečky k (tipuji) přednímu okraji kolejiště. Pokud plánuješ nějaké vyšší budovy (třeba silo v případě zmíněného ZZN) bude se Ti přes ně hůř dostávat ke staničním kolejím. Nehledě k tomu, že se připravíš o možnost znázornit pokračování průmyslového nebo zemědělského areálu na kulise.
Aby se pak objekt vlečky nescvrknul na jeden pidisklad, tam se nedá předpokládat denní obrat vozů. Čím větší podnik, tím víc toho budeš moct vozit a tvoje železniční společnost bude vesele vydělávat :D :D
Kvůli tomu, že se jedná o místní trať třeba nezvládneš odvézt celou zátěž naráz a budeš muset jezdit i dvěma nebo třemi manipuláky denně.
Pokud přidáš výše zmíněnou skládkovou kolej i do stanice, hned tam můžeš vozit třeba uhlí na topení pro domácnosti (každý dům na zimu 20-30 metráků a i víska s padesáti domy spotřebuje 150t což je 6 vozů a nádraží slouží pro víc vsí v okolí...)
V době sklizně se nakládají a odvážejí třeba jablka nebo brambory. Protože se tahle mimořádná zátěž už ani do pravidelné zátěže Mn vlaků nevejde, nezbude než zavádět "kampaňové" nebo uhelné vlaky podle potřeby..
To pak bude grafikon jedna radost . Do běžného křižování motoráků v úvraťové stanici (jeden musí ještě objíždět přívěsný vůz) se přimotá takovýhle vlak a výpravčí nebo dispečer se řádně opotí.
To je něco jiného než nejen pět sólo motoráků tam a zpátky během celého dne :D
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod petrh » pát 10 dub, 2009 8:04 am

nebo mozna prohodit rozlozeni te stancie dle osy zrcadlove, cimz by se vlecka dostala "ke stene" a je mozne kus arealu mit jen jako plastickou kulisu? a pod.

edit: pokud nahodou ma nekdo dalsi pocit, ze zde jen plkam texty kategorie gaychat, tak se mu omlouvam, pokud nekdo pripadne chce diskutovat, muze hodit SZ, abych jine neurazel plky o picovinach...
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod diego.dan » pát 10 dub, 2009 11:17 am

kucí vy mě dáváte :) Nic ve zlým samozřejmě.Nečekal jsem takovou diskusi a hlavně Vaše postřehy a návrhy,které hovoří z Vašich zkušeností.
Takže varianta 5.

Obrázek

Vlečka u zdi,ÚS má 3 koleje,stoupání od skryté 2,77 do koncové 3,64(!).ještě jsem upravil vlečku k pile.Ještě k té třícestné výhybce - je také Tillig ale ne Elite.Je to kompaktibilní?Není s tím problém?Je fakt,že hodně pomohla Michale.Tak snad už ty brambory odvezem :D
HO ZATÍM PLÁNUJI,OD 28.8.2009 ZÁČÍNÁM STAVĚT
diegovaho.blog.cz
GOTHIC FOREVER
Uživatelský avatar
diego.dan
 
Příspěvky: 242
Registrován: stř 08 dub, 2009 9:32 am
Bydliště: Děčín

Příspěvekod petrh » pát 10 dub, 2009 11:41 am

diego, dle meho vice nez dobry, zalezi, co reknou jeste ostatni, ale urcite by to takto slo.
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Příspěvekod chameleon » pát 10 dub, 2009 12:11 pm

Líbí se mi to, ale kdyby měla být ještě varianta 6 :-) tak bych zvážil:
- za použití obloukové výhybky by se v koncové stanici natáhly koleje
- a v úvraťové stanici co vyměnit obloukovou + první levou za křižovatkovou výhybku?? Vím, že nedávno se tu diskutovalo, že používat křiž. na hlavní koleji by se moc nemělo...ale zde by to při vhodném umístění mohlo opět pomoci k výraznému prodloužení kolejí v úvrati..
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: KuroSV a 1 návštěvník