M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » úte 13 srp, 2024 8:23 am

Libor Petr píše:Ahoj, nádherné modely! Opravdová esence lokálkové romantiky.
Je nějaká šance na zvetšení leptů a 3D tisků do měřítka H0?
Díky!

Děkuji, bohužel H0 je úplně mimo můj zájem. Ono prosté zvětšení leptu není nejlepší cesta. H0 už vyžaduje jinou úroveň detailnosti a to by znamenalo lept v podstatě překreslit. Na to nemám volný čas, bylo by to na úkor mých modelů...
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod Libor Petr » úte 13 srp, 2024 9:00 am

Škoda, důvody zcela chápu
Libor Petr
 
Příspěvky: 30
Registrován: stř 04 led, 2023 12:42 pm

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod TTmili » úte 13 srp, 2024 9:21 am

Je to roztomile malé, ale ta předělávka na klasický dvounárazníkový je zajímavější (nebo spíš se mi víč líbí). Podle toho co jsem pochopil, knihu o jednonárazníkových vozech nemaje, tak vozy co významněji zasáhly do provozu po válce patřili už mezi rekonstruované, a poplatný tomu byl i červený nátěr? Celozelený (až na zmíněnou vyjímku) byl doménou pouze dožívajících jednonárazníkových?
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod hank » úte 13 srp, 2024 12:53 pm

TTmili píše:Je to roztomile malé, ale ta předělávka na klasický dvounárazníkový je zajímavější (nebo spíš se mi víč líbí). Podle toho co jsem pochopil, knihu o jednonárazníkových vozech nemaje, tak vozy co významněji zasáhly do provozu po válce patřili už mezi rekonstruované, a poplatný tomu byl i červený nátěr? Celozelený (až na zmíněnou vyjímku) byl doménou pouze dožívajících jednonárazníkových?


Právě naopak. Všechny M 120.2 a M 120.3, které dojezdily jako motoráky, až na zmíněnou výjimku dojezdily celé zelené, a ani se jich netýkaly předválečné změny nátěrů na rosničkové a polomáčené. (Nepočítám ty vrácené od DR.) Zelené dojezdily i ty přestavěné na dvounárazníkové se šroubovkami. Červený nátěr dostaly jenom vozy přestavěné na přívěsné, a to proto, že většina těch přestaveb proběhla za války, kdy už se jiné než červené nátěry pro přívěsy k motorákům nepoužívaly. Já vůbec považuju za zázrak, že se některé dožily jako provozuschopné ještě i poválečných let; válečná a poválečná nouze jim prodloužila život nejméně o 10 let. (Koneckonců i seznam tratí, kde byly po r. 1945 v provozu, mluví sám za sebe. Vesměs šlo o ty nejchcíplejší lokálky, kde v podstatě zachraňovaly mizivou osobní dopravu a kde by alternativou bylo její úplné zastavení. V roce 1948 pak přišly nové M 131.1 a to byl pro M 120.2 a M 120.3 definitivní konec.) Slabá konstrukce jistě s 20letou životností nepočítala a už od 2. poloviny 30. let (o válečných letech nemluvě) musely dílny a správkárny řešit nebetyčné potíže s ND a dalším materiálem pro jejich opravy a údržbu všeho druhu; v pořadí důležitosti zajišťování válečných úkolů byly kolejové autobusy až úplně na samém konci.

Nechce se mi to tady tapetovat skeny z monografie. (Nemluvě o autorských právech.) Jestli máš hlubší zájem, určitě si ji opatříš nebo vypůjčíš. Kdyby tě zajímal konkrétní vůz, napiš, dal bych sem jeho CV.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6684
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod PaMi » úte 13 srp, 2024 3:20 pm

Dobrý den,
mohl by mi prosím někdo dát odkaz na jednonárazníková vs. dvojnárazníková lokomotiva?
Google mi nepomohl, třeba jsem špatně hledal.
Děkuji předem.
Jestli toto sem nepatří tak ať admin smaže.
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 507
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » úte 13 srp, 2024 3:41 pm

Označení jednonárazníkový vůz se zde používá pro kolejové autobusy vybavené 1 centrálním nárazníkem sloužícím i ke spřahování. Jde o řady M120.1, 2 a 3 a přívěsné vozy CDv. Fotografie jsou třeba na stránce PSHŽD o rekonstrukci vozu M120.206. Absence klasického spřahovacího a narážecího ústrojí zlevnila a zjednodušila stavbu prvních kolejových autobusů. V provozu se to však příliš neosvědčilo a tak další řady již byly konstruovány s klasickou šroubovkou a 2 nárazníky, byť v lehkém provedení. Část z vozů s centrálním nárazníkem byla rekonstruována na provedení s klasickou šroubovkou a 2 nárazníky (oboje ve vylehčeném provedení). Z motorových vozů se to týkalo pouze M120.3. Dále byly rekonstruovány M120.2 na přípojné vozy Clm a přípojné vozy CDv na CDlm. Termín jednonárazníkový, resp. dvounárazníkový není žádným oficiálním označením.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod TTmili » úte 13 srp, 2024 6:24 pm

Hanku děkuji za upřesnění, takhle to pro můj zájem o tyhle vozy naprosto stačí. Šlo mi primárně o rekonstrukce na dvounárazníkové provedení a jestli má smysl se o Michalovu stavebnici zajímat při zasazení provozu na úplný kraj padesátých let.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » úte 13 srp, 2024 6:48 pm

Při zaměření na počátek padesátých let, to smysl nemá.
V roce 1950 už jsou jenom M120.311 a 309, oba jednonárazníkové, ve výtopně Spišská Nová Ves.
Jinak přestavbu na 2n prošlo 5 vozů M120.3, dále pak 17x 1n CDv > 2n CDlm, 3x M120.3 > 2n Zlm, 5x M120.2 > 2n Clm. První z těchto přestaveb započaly již v roce 1934, tedy po 5÷6 letech provozu. Vše info z knihy.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » pát 20 zář, 2024 8:23 pm

Posílám pár fotek dalšího dokončeného vozu (až na zasklení světel). Pro tentokrát s plnostěnným rámem, v dvounárazníkovém provedení. Jde o vůz M120.302 jehož fotka je v knize. Na fotce je vůz po zabrání říšskými drahami. Je zjevně celozelený a má provizorně doplněné německé nápisy. Já jsem vyšel z fotky, ale vůz jsem postavil tak, jak pravděpodobně mohl vypadat u ČSD před tím než byl zkonfiskován.
M120_3_13.jpg

M120_3_15.jpg

M120_3_14.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod Ivan » pát 20 zář, 2024 10:00 pm

Krása, doufám, že lept bude k dispozici ?

Kdybys přidal i pro mne lamu nástin, jasná pojezd, budu vděčný.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2073
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod Zlámalík » pát 20 zář, 2024 10:29 pm

Ta poslední fotka krásně ukazuje, jak je to vlastně malinké. Boží, precizně vyrobeno.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » sob 21 zář, 2024 8:20 am

Ivan píše:Krása, doufám, že lept bude k dispozici ?

Kdybys přidal i pro mne lamu nástin, jasná pojezd, budu vděčný.


3ks leptu mám aktuálně volné, nemám obtisky, ale budu nechám je vytisknout příští týden.

Pojezd je ve všech kolejových autobusech TATRA stejný. Základem je 3D tištěné chassis a převody od ALS. Více viz návod. Návod je psaný v době, kdy jsem chassis tisk z PETG na FDM tiskárně. Momentálně je dělám z Resinu na SLA, princip je ale shodný. Pro představu fotky z M120.2.
TATRA_Pojezd_01.jpg

TATRA_Pojezd_02.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod michal_d » sob 21 zář, 2024 8:42 am

Zlámalík píše:Ta poslední fotka krásně ukazuje, jak je to vlastně malinké. Boží, precizně vyrobeno.

Díky. Ano je to malinké a tím to člověk vnímá úplně jinak, než běžné modely. Např. souprava 4 vozů je kratší než 2 Tilligovi G1, tedy má cca 30cm a přitom už dělá dojem pořádného vlaku. Obdobně to funguje i v oblouku, když tento vlak postavím na R310, tak to vůbec nevypadá nepatřičně. Je z toho vizuálně skoro stejný dojem, jako z Ylonek někde na modulovce. Myslím dojem ze zalomení soupravy do oblouku, a ono to vlastně přibližně odpovídá i matematicky - délka vozů i poloměr oblouku jsou přibližně 3 násobné...
M120_3_17.jpg

M120_3_18.jpg
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod Zlámalík » sob 21 zář, 2024 9:55 am

Krása. Takže se dá postavit i minikolejiště, které bude vypadat maxi. K tomu k rampě odstavit krátké nákladní vozejky od PMT a je to (teď mě někdo zdrbe, že je to jiná epocha, čekám :lol: )
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: M130.001, M120.2, M120.3, CDv TT

Příspěvekod Ivan » sob 21 zář, 2024 11:06 am

Díky, promyslim a ozvu se. Ta souprava je krásná a přesně tohle je ideál na mini.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2073
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků