Nedávno jsem se tu trapně zmýlil, když jsem odkázal na jednu fotku z Irska, kterou jsem špatně časově zařadil. Téma mě nicméně zaujalo a nasměrovalo mě do oblasti, o které toho vím ještě méně než o staré dobré Anglii - do Irska. A našel jsem desetiminutové video, které na tu fotku navazuje. Takže si užijte atmosféry pravděpodobně poslední irské lokálky s dopravou smíšených vlaků, která byla zrušena až v r. 1975, totiž 8 mil (cca 14 km) dlouhého traťového úseku Loughrea Branch. Záběry byly natočeny v letech 1968 - 75.
https://www.youtube.com/watch?v=v2r5LZ7DFwU&t=3sMinimalistické
vlaky vedou lokomotivy irských státních drah řady C, které bych přirovnal nejspíš k designově dost ošklivému kříženci mezi karkulou (výkonově - cca 550 k, tj. cca 400 kW) a hektorem (koncepcí elektrického přenosu výkonu); sedí i rozměry a váha (cca 12,5 m, 61,5 t), akorát to vypadá, jako by na hektorův podvozek posadili nevzhlednou skříňovou nástavbu se dvěma stanovišti strojvedoucího. Výsledný vzhled křížence ještě podtrhuje použití britského (= zúženého) průjezdného profilu na pojezdu irského širokého rozchodu 1600 mm, který je sám o sobě světovým unikátem.
34 ks lokomotiv řady C bylo objednáno a vyrobeno ve 2. polovině 50. let přesně pro tento účel, totiž pro dopravu na irských
branchlines, nicméně v momentě, kdy byla série vydodána, začaly irské dráhy lokálky rušit.
(Co mi to jenom připomíná...?) Zánovních, avšak notoricky nespolehlivých a poruchových lokomotiv, které byly koncepčně na úrovni odpovídající své době, ale trpěly četnými technickými neduhy, se naštěstí odpovědným šéfíkům zželelo a všech 34 lokomotiv bylo zásadně rekonstruováno. Britské diesely Metropolitan Vickers byly nahrazeny americkými General Electrics, čímž se výkon lokomotiv zvýšil až na 1100 k (cca 810 kW), a s max. rychlostí 80 mph (128 km/h) se začaly používat mj. pro dopravu vratných souprav v předměstské dopravě na hlavních tratích. Šest jich bylo odprodáno do Severního Irska a zbytek byl stažen z dopravy na irských železnicích v polovně 80. let, zatímco ty ulsterské vydržely ještě o 10 let déle.
Na tom videu mě kromě záběrů pozoruhodných lokomotiv a ospalé lokálkové atmosféry zaujaly ještě rázovité postavy závorářů a závorářek. Kdyby mi někdo bez dalšího komentáře ukázal fotky vrásčitého dědka v klobouku nebo venkovské maminy v šátku a zástěře, ani náhodou bych neuhodl, že se jedná o irské železniční zaměstnance ve službě... Ale jak se říká - jiný kraj, jiný mrav.
O vlastní trati více viz tady:
https://www.geograph.org.uk/snippet/3948A reportáž ze současnosti irských železnic viz např. zde:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ ... sko-1-dil/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.