Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 22 úno, 2024 6:51 am

Ještě jedna otázka?
Jak ošetřit tuhle odbočku. Je to vlastně spojení vratné smyčky přes celé Horní nádraží. Leva kolej( u zdi) vede do tunelu,přes skrytou vyhybnu ,ven z tunelu okolo rybníka na pravé zhlavi. Práva vede na levé zhlavi.

Návěstidlo blíže ke mě(do prava)by mohlo být vjezdové do stanice.
Navestidlo dál ( u zdi) ( do leva)nevím.- další vjezdové? Když jedno už by bylo cca u rybníka před pravým zhlavim.
A jak ošetřit opačný směr?
Z levého zhlavi by to mohli řídit odjezdove z levého zhlavi.
A pravou u zdi nevím?
Díky Jirka
Přílohy
IMG-20230918-WA0009.jpeg
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Zlámalík » čtv 22 úno, 2024 8:18 am

Miloš_P: Tři světelná nebo třísvětelná? Bacha na češtin :-)

Dobře shrnuto zde: https://copybara.cz/2021/01/05/copytaha ... -bez-chyb/
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2673
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 22 úno, 2024 8:40 am

Mě o češtinu nejde. Z ní se měl pořád za 4. Jen při maturitě výjimečně za 3.
Já se ptal na umístění navestidel. Jestli jsou tři světelná nebo trisvetelna mi je jedno. Hlavně že si rozumíme:))
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Miloš_P » čtv 22 úno, 2024 9:34 am

Zlámalík píše:Miloš_P: Tři světelná nebo třísvětelná? Bacha na češtin :-)

Dobře shrnuto zde: https://copybara.cz/2021/01/05/copytaha ... -bez-chyb/


Díky. Lepší použít termín 3-znaková 8) .
Vlastně správně by to mělo být 3znaková...nebo 3 znaková... :?
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 674
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod MichalM » čtv 22 úno, 2024 10:13 am

Záleží, jak se chceš vyřádit ve světýlkách. Pokud se ti líbí a chceš to osadit komplet, tak potom: Ta odbočka by mohla být v obvodu stanice, na vjezdu bude před odbočkou vjezdové návěstidlo a před první výhybkou ve stanici bych dal posunového trpaslíka. Na odjezdu budou ve stanici klasicky odjezdová návěstidla (4/5 znaků) a před odbočkou ještě jedno kryjící odbočku (které bude současně omezovat staniční posun, na výhybku odbočky se už posunovat nebude, 3 nebo 4 znaky, podle toho jestli předvěstí něco dál). Potom bude potřeba myslet na to, že mezi odjezdovými návěstidly a odbočkou je krátká vzdálenost a bude potřeba návěstit opakovanou výstrahu (a případně výstrahu na vjezdu, pokud bude cesta postavená skrz stanici). U manipulačních kolejí a před první výhybkou na obou zhlavích trpaslík pro posun.

Pokud to řešit nechceš, tak to můžeš udělat podobně, ale jednodušeji. Odbočka je stále v obvodu stanice, před odbočkou je vjezdové návěstidlo do stanice. Ve stanici skupinová odjezdová. Na odbočce návěst pouze z boční větve, ze stanice je krytá odjezdy. Ve směru ze stanice je konec posunu označen modrým kolíkem někde před odbočkou. Ale potom nevím, jestli bude možné posunovat na zhlaví a současně projíždět tu odbočku. Posunová cesta končí tím kolíkem, takže do odbočky nezasahuje, ale nejsem si jistý, jestli tam nejsou ještě nějaké další předpisy. V tomhle případě bych možná přemýšlel, jestli to neosadit alespoň částečně mechanickými návěstidly jako pozůstatek dob minulých. Posun je řízen lokálně proti stůj, žádná posunová návěstidla se v tomto jednoduchém provedení neosazují.
MichalM
 
Příspěvky: 184
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Miloš_P » čtv 22 úno, 2024 10:17 am

Pokud tam chceš mít ta vjezdová návěstidla, tak bych asi volil variantu viz. obrázky.
Vjezdová č.1 a č.2.
Vjezdové č.1 a odjezdové č.4 zároveň kryje odbočku. Návěstidlo kryjící odbočku ze směru od tunelu (ze smyčky) bude někde až na druhé straně tunelu, takže ho nevidíme...
Odjezdová budou skupinová. Stačí se dvěma světly :wink: , všechno je to v oblouku, takže max rychlost 40km/h.
Předvěsti nejsou potřeba, jsou někde daleko před tunely. Myslím, že by to tak mohlo být ok, doufám, že se vyjádří zkušenější.

Doplnění varianty: Předvěst k vjezdovému č.1 by mohla být mezi mostem a tunelem. Návěstidlo kryjící druhý směr odbočky by taky mohlo být mezi výhybkou a tunelem, pokud to není moc natěsno.

01.jpg

02.jpg

04-05.jpg
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 674
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 22 úno, 2024 10:47 am

Michale radši jednodušší než složitější:) zároveň je míň cílů na případné poškození.
Líbí se mi varianta od Miloše. Tou se budu řídit.
Ono bude stačit až jednou přijde řada na spodní Hlavní nádraží- z toho mě klepne pepka. Tam je 9koleji plus spousta slepých.
U mě nejde ani o to jestli mít dvouznaka nebo petiznaka návěstidla, ale jde o zapojení a programování.
Proto radši to nejjednodušší co jde. Já jako neznalec jsem spokojený jen s červenou a zelenou:)
Ještě jednou díky.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Miloš_P » čtv 22 úno, 2024 11:02 am

To spodní nádraží bude náročnější, ale je to výzva. Ta část lokálková může mít opět pouze skupinová odjezdová. Ta část hlavní tratě bude trochu složitější 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 674
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod lajblt » čtv 22 úno, 2024 11:14 am

Ahoj, za mne bych umístění návěstidel řešil velmi jednoduše:
Odbočka má jediné viditelné návěstidlo, které Miloš označil č. 1. Jen by nestálo u výhybky odbočky, ale až před portálem tunelu (tedy mezi mostem a levým tunelovým portálem). Buďto mechanické dvouramenné (vjezd do stanice = "Volno", tedy zdvižené horní rameno; průjezd odbočkou = obě ramena) nebo světelné pětisvětlové ŽZČBŽ (průjezd stanicí = "Volno", zelené světlo; vjezd se zastavením = "Výstraha", žluté horní světlo; průjezd odbočkou = "Rychlost 40 km/h a volno", zelené a pod ním žluté světlo).
Ve směru ze stanice kryje odbočku odjezdové návěstidlo stanice, tedy č. 4. Buďto mechanické jednoramenné nebo světelné (možno dvousvětlové ZČ - bez řízení posunu; ZČB - řízení posunu). Osobně si myslím, že nejhezčí by byla ta mechanika ve stanici a světelný vjezd. Označník pro ohraničení posunovacího obvodu koncové stanice by stál nejdále ještě před výhybkou odbočky, aby posun neohrožoval případný provoz přes odbočku. Před krajními výhybkami stanice rychlostník "40", odjezd č. 5 ve stejném provedení jako č. 4. Pak není nutné řešit komplikované závislosti mezi návěstidly rychlostní soustavy.
Vjezdové návěstidlo č. 2 by ve skutečnosti stálo "až za tunelem", je ho tedy možné vypustit.
Takhle by to vypadalo v epochách III-V. Pokud by stanici (a s ní i odbočku) postihla modernizace, bylo by tam těch návěstidel daleko více a všechno by bylo daleko složitější. Pokud mi pošleš aktuální plánek, dokreslím to do něj, abys měl jasnější představu co a jak.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod lajblt » čtv 22 úno, 2024 11:18 am

I tu odbočnou stanici lze pořešit velice jednoduše, srozumitelně a přitom efektně. Dnes, v VI. epoše, je na skutečné železnici snaha "vynávěstit každej prd", jak to hezky napsal kdosi na K-reportu. Ale v epochách dřívějších, pokud nechceš řešit složité závislosti bez znalosti předpisů, vystačíš si opravdu s málem.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod MichalM » čtv 22 úno, 2024 1:21 pm

Potom to nekomplikuj. Dej do té malé stanice na každou stranu jedno jednoramenné odjezdové. Vjezdové ze strany od sýpky umísti hned k tunelu, ať tam zbyde kousek místa na posun. Z druhé strany dej vjezdové tak do poloviny mezi tunel a výhybku odbočky (dvouramenné) a před tunel k němu dej předvěst. Potom dej ještě jedno jednoramenné pro vjezd z odbočky a máš hotovo.
MichalM
 
Příspěvky: 184
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 22 úno, 2024 1:30 pm

Pánové vyuziju tu variantu od Miloše. Návěstidla která svítí se mi líbí víc než ty zvedací.
Snad se na mě nebudete zlobit:)
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod lajblt » čtv 22 úno, 2024 1:47 pm

Pravé zhlaví té větší stanice by mohlo vypadat takhle:

varianta 1: 2 skupinová odjezdová světelná návěstidla, pro každou skupinu kolejí ("horní" a "spodní") je jedno. Návěstidla rozlišují jízdu přímo ("Volno") a z odbočky ("40 a volno"). Lze řídit posun.
varianta 2: Odjezdová návěstidla u každé dopravní koleje. Manipulační koleje návěstidla nepotřebují. Odpovídá to SZZ II. kategorie (elektromechanika), věžové stavědlo ve zhlaví obsluhuje signalista podle pokynů výpravčího z dopravní kanceláře.
varianta 3: Odjezdová návěstidla u každé dopravní koleje, seřaďovací návěstidla u kolejí manipulačních. Seřaďovací návěstidla směrem do stanice za DKS být mohou a nemusejí (pokud je ve stanici elektromechanika, většinou tam nejsou).

Pokud máš rád hodně světýlek na návěstidlech, bude seti líbit spíše var. 2 nebo 3. Pokud osadíš i vjezdová návěstidla, budou ale závislosti na odjezdech a sled návěstních znaků už hodně složité.
Přílohy
drawing3.png
drawing3.png (6.15 KiB) Zobrazeno 913 krát
drawing3b.png
drawing3b.png (7.55 KiB) Zobrazeno 913 krát
drawing3c.png
drawing3c.png (8.63 KiB) Zobrazeno 913 krát
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod lajblt » čtv 22 úno, 2024 2:47 pm

A celá stanice by mohla vypadat třeba takhle. Nic složitého. :)
Přílohy
drawing4.png
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod MichalM » čtv 22 úno, 2024 3:03 pm

Jirka1984 píše:Pánové vyuziju tu variantu od Miloše. Návěstidla která svítí se mi líbí víc než ty zvedací.
Snad se na mě nebudete zlobit:)
Jirka


Vyber, co se ti bude líbit. Je to tvoje dílo, pouze ti navrhujeme varianty. Akorát u těch světelných návěstidel bude závislost mezi vjezdovým a odjezdovým, kde vjezdové předvěstí znak na odjezdovém (volno, výstraha, očekávej 40). U těch mechanických bys to měl podle mě o trochu jednodušší, proto jsem je navrhoval jako tu nejjednodušší variantu.
MichalM
 
Příspěvky: 184
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník