Po delší době se ještě vrátím k nově používaným motorkům Roco. Sháněl jsem ještě nějaké informace a podklady a vyšla mi z toho následující úvaha :
Hledal jsem motory podle označení, které poskytl Pawlik, a trochu mě překvapilo, že motory s podobným označením ( velmi podobným provedením, rozměry i konstrukcí ) zdaleka nevyrábí jen jeden výrobce. A ani ne dva výrobci. Spíš to vypadá tak, že výrobců takových motorů, jejichž společným "jmenovatelem" je označení 280, je celá řada. Od - řekněme - značkových výrobců jako je Mabuchi nebo Motraxx až po čínské NoName výrobce. Nabízí se ovšem vcelku jasné vysvětlení , že právě takovéto motorky typové řady 280 se zjevně používají v automobilovém průmyslu pro pohon elektrických zámků dveří, zámků nádrží, naklápění světlometů ..... K tomu přikládám pár snímků pro ilustraci :
Motory tohoto typu nejsou konstrukčně žádný zázrak. Komutátor nemá na čelní straně většinou žádný kroužek, který by ho držel pevně pohromadě, kartáče jsou z tenkých plíšků, které se při větším tepelném namáhání mohou vyhřát a ztratit část pružnosti, přítlak může být při nedbalé montáži příliš malý, velký, nebo na každém kartáči jiný .... Na druhou stranu - aspoň že jsou osazeny uhlíky, které by přece jen měly mít větší životnost, než kartáče z pohých plíšků (protože i takové řešení se používá). Působí to na mě dojmem, že Roco prostě hledalo typ motoru, který se vyrábí ve velkém a nebylo by odkázáno jen na jediného výrobce. To se dá z obchodního hlediska a udržitelnosti výroby vcelku pochopit. Má to ale řadu háčků. Tím nejpodstatnějším je, že nahrazovat téměř dokonalý pětipólový motor se šikmou kotvou a vyměnitelnými uhlíky s pružinami tímto univerzálním, podstatně jednodušším a evidentě kvalitativně horším motorem ( a ještě tvrdit zákazníkům pravý opak ) je nehoráznost. Dalším problémem je fakt, že tyto motorky používané v automobilovém průmyslu tam mají primárně úplně jinou funkci. Určitě je požadována vcelku dlouhá životnost a spolehlivost, možná i špičkové zatížení, ALE JEN VELMI KRÁTKODOBĚ. Žádný zámek dveří nebo naklápění světlometů se nepoužívá dlouhodobě, ale jen "mžikově". Takže použité motorky mohou být v podstatě poddimenzované. Než se stačí příliš zahřát, jejich činnost ve většině případů skončí. V železničním modelu je tomu často právě naopak. Zřejmě není motor namáhán na hranici svých možností, ale jeho zatížení je mnohem dlouhodobější. Pak je otázkou, z jakých ( jak kvalitních ) materiálů je motor vyroben a jestli se vznikajícím teplem nezačne např. tavit plast pod plíšky komutátoru nebo se při delším soustavném zatěžování neopotřebují nadměrně uhlíky nebo plíšky komutátoru. To by ale potřebovalo provést důkladné testy a porovnání motorů různých výrobců, což možná Roco vůbec neřešilo
Na dalším obrázku je motorek od firmy Mabuchi ( který se - i podle mých dřívějších zkušeností ) vyznačuje plechy rotoru zalitými zeleným lakem ( jestli má rotory podobně upravené i výrobce Motraxx nerozporuju, nemám s tím žádnou osobní zkušenost ).
Na posledním obrázku je další zástupce řady motorů 280 od výrobce Motraxx :
Ve spodní části obrázku jsou náhodně nalezené snímky "havarovaných" motorů řady 280 od amatérských opravářů aut ( a nemyslím tím nic hanlivého, v servisu by se s rozebíráním motorků zcela jistě nezabývali ). Je zde dobře vidět, jak se může hezky roztavit a rozpadnout komutátor takového motorku, případně jak může příjít o uhlíky vložené do plechových kartáčů - třeba jejich "odbroušením ( opotřebováním) " nebo špatným uchycením v plíšku .... Jak potom dopadne takový motor, je vcelku nasnadě.
Co říct závěrem ? Asi tolik, že nás s těmito motory nečeká nic dobrého a je vůbec otázkou, jestli ROCO a výrobci modelů všeobecně, kupují levné motorky tohoto typu alespoň od těch značkovějších výrobců, nebo sáhnou po čemkoliv, co je zrovna ke koupi, hlavně za co nejnižší cenu ( a jak se můžete přesvědčit na nabídce z Aliexpresu, cena může být opravdu směšná ! Ovšem kvalita možná právě tak ......