od hank » pát 20 říj, 2023 5:21 pm
Střelec: No to je paráda. A má to i vzor ve skutečném životě, sice v Německu, ale to nevadí. Přesně takhle vypadalo těžce zredukované kolejové uspořádání úvraťové stanice St. Katharinen na kdysi (do r. 1931) ozubnicové části trati Kasbachtalbahn ve Westerwaldu před definitivním zrušením tohoto úseku v r. 1966. Vlaky jezdily po ozubnici i později adhezně s lokomotivami na dolním konci, takže do kopce se sunulo a v úvrati se nemuselo objíždět. Koncem války byla trať ustupující německou armádou těžce poškozena a některé úseky se zničenými mosty a tunely se už neobnovovaly. Po válce se v zájmu úspor přešlo na zjednodušenou dopravu, takže to tam pak vypadalo jako na lokálce, přestože to původně byla kompletně vybavená trať. Bývala tam i dost čilá nákladní doprava. V oblasti se dodnes těží čedič a uvádí se, že až 40% tratí bývalých západoněmeckých DB mělo štěrkové lože zdejšího původu. Nákladní vlaky v parní trakci měly na stoupání 57‰ normu 120 - 150 t, takže i krátké vlaky se dvěma nebo třemi sypáky loženými šutrem by v modelu odpovídaly skutečnosti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.