Těžké téma tyto barvy rakví. Něco málo bylo popsáno na OstraMo
http://ostramo.parostroj.net/vozidla/ba ... _NV_3.htmlDo roku 1974, tedy vzniku CEVA (Praha a Trenčín) to mělo být lehké, protože vozy ČSD (pouze typ 495) - červenohnědé a zbytek [P] - zelené, tomu odpovídá přípis z roku 1970. Zde pozor, vozy 451 byly dodávány i do cementáren jako [P] . No ale v korespondenci z počátku 70.let (před vznikem CEVA) je např. uvedeno, že dojíždí do opravy vozy typu 451 z červenohnědou rakví, takže asi to z výroby pro každého dělali jinak. No a potom? Objevují se fotky vozů CEVA se zelenou i červenohnědou rakví, klidně na jednom vlaku. Názorně třeba zde
http://www.strojprach.cz/historie a nebo zde
https://www.youtube.com/watch?v=zZFsG8XIYR0Jestli to bylo v rámci CEVA Praha rozděleno, že hnědé byly na cement a zelené na vápno, klidně může být. K zamíchání mohlo dojít vzhledem k tomu, že vozy přecházely mezi závody a nátěr se obnovoval co druhou revizi, tedy při Ng. Z opravárenských karet v ŽOS Krnov je viditelné, že některé vozy za těch cca 15-20 let za ČSD změnily působiště 4x, protože se vždy změnilo číslo. Ono totiž byly jednotlivé závody stále intervalově rozděleny, ať už v letech 70. nebo 80. To by bylo krásné, kdyby se někde takový papír s upřesněním tohoto číslování objevil.
Z ústního podání, kterému nepřikládám velkou váhu mám info, že vozy v Mokré u Brna byly všechny s červenohnědou rakví a potom nezávisle od dvou vrcholových lidí z CEVA Trenčín, že vozy CEVA Trenčín měly rakev černou
Mám oškrábány 2 vozy RajWagon (nástupci CEVA Trenčín jsou Wagonservis a RajWagon), které pod dnešní barvou mají na rakvi barvy od nejstarší - zelená (asi výrobní), černá a pak dnešní zelená. No a teď babo raď, zda to tak bylo
... U vozů mimo CEVA bych řekl, že ta zelená byla dodržena, ale mohu se plést. Vozy s modrou rakví, tak jak dělal Bramos, mi nikdo nikdy nepotvrdil. Takže kdo ví....
Jestliže tedy máte jakékoliv fotky, ta šup sem s nimi... doplníme článek na OstraMo.