Je to hákem, nemám trpělivost to dělat tak, aby nevznikaly chyby (teda mám, ale mohl bych se na to vy...)
Technika je strašně snadná a zvládne to každý. Má to krásně popsané kolega Mnitka na svém webu v sekci
techniky, on je větší puntičkář a detailista! Používám akrylové barvy LifeColor od začátku, osvědčily se mi. Vše je vodouředitelné, nic nesmrdí, dobře se čistí. Drobná nevýhoda je horší přilnavost na lesklé povrchy, ale to se dá obejít.
Používám sadu barev CS21 RAIL WEATHERING, washe TSC02 TENSOCROM ACTIVE SURFACE AGENTS SET2 a pigmenty ze sady LIQUID LIGMENTS LP05 TRAINS & TRACKS plus dále popsané čiré laky.
1) Napřed rozebraný vůz (lakoval jsem to s nasazenými podvozky a jen si překryl maskou z papíru kinematiku) nalakuju čirým lakem (LC77 satin matt clear nebo LC 17 matt clear). Lak celkem lepí a lepí se i na plast. Pozor, nesmí to být při stříkání souvisle mokré, jakmile se na plastu udělají kapky, jde to do... Je potřeba barvu jen lehce prášit, aby se jednotlivé kapičky stihly přilepit na povrch. Ředím asi 1/3 laku, 2/3 ředidla. Tím to vezmu 2x (po částečném zaschnutí) po sobě, abych udělal souvislou vrstvu laku (ona bude tím prášením trochu mikroskopicky hrbatá, to potřebujeme). To samé na dvojkolí - mám na ně kus kartonu s dírkou, zezadu prostrčím kolo, nastříkám z čela, otočím... Nezapatlají se mi tak jízdní plochy (tedy ne moc). Nechám jeden den zaschnout a vytvrdit!
2) Podle potřeby a uvážení celý vůz zesvětlím (vyšisuju) washem TSC212 White Oxide, aby barva nebyla tak sytá. Wash naředím a stříkám. Stejně jsem dělal i svoji 742.701, viz
https://tt120.zlamal.cz/lokomotiva-742- ... ptu-kuber/, porovnej fotky skoro na konci článku.
3) Pak barvou UA722 Roof Dirt (střešní špína) vezmu zase prášením celý vůz, opatrně! Následně dělám pistolí pruhy napříč v místě prověšených plachet, napřed nahoře, pak na boku a jemně dostříknu prohlubně, kde má plachta záhyby. Opravdové vozy mají o hodně víc zašpiněné krajové segmenty, které se neshrnují. Tou samou barvou vezmu čela, ale spíše jen vrchy s přechodem do vytracena. Cedule s označením překryju maskovací páskou a pak v průběhu lakování odkryju, abych znázornil, že jsou špinavé jen trochu. Některé vozy mají staré cedule a novou plachtu, takže vyšisovat ceduli a trochu víc ji přišpinit, pak až dělat zbytek.
4) Rám a podvozky stříknu barvou UA719 Frame Dirt (rámová špína), opět podle fotek. Tou samou barvou udělám spodní části čel vozů, spodek bočnic a víc toho vytáhnu na bočnicích okolo konců vozů, kde kolejová špína víří. Vezmu i dvojkolí, případně o něco tmavějším odstínem. Nechám zaschnout.
5) Pomocí odstraňovače smáznu špičatým uchošťourem barvu z míst, která mají být čistá, resp. otřená - kotvičky, některé popisy co někdo otřel hadrou, osahaná madla atd. Naopak dotřu barvu, kde potřebuju (ložisková víka, madla).
5) Celý vůz přelakuju matným lakem, abych si dalším postupem nerozdrbal to, co jsem vytvořil. Mnitka doporučuje polyuretanový lak Vallejo Matt Varnish, zkusil jsem jej, ale ještě zkusím Ultra Matt, furt se mi zdá, že se to pod světlem moc leskne. Lak je taky na vodní bázi a dá se ředit i vodou nebo lépe originálním ředidlem. Nechám zase den vytvrdit.
6) Graffiti vzniklo pomocí toho, co bylo doma. Lakové fixy edding, fixy na keramiku, černé lihovky... A inspirace z fotek vozů.
7) Teď je čas na špinění:
- washem TSC212 Burnt Brown a nechám nasáknout kouty v rámu, mezi profily čel apod. - ono to krásně vyvzlíná.
- washem TSC208 Smoke opětovně začerním části na podvozku, černá zvýrazní tvary pružin a ložisek. Tyto vozy nejezdí mastné, takže jen tak pro plasticitu. Dtto nárazníky, na ně pak šedočernou barvou UA723 naplácám imitaci maziva.
- pomocí tekutých pigmentů (barvy zasr... hnědé apod.) - dobře protřepat, fakt je to "prášek v nálevu" !!! - a tenkého štětce napustím místa se záhyby okolo zamykacích háků, místa na rámu atd. Nechám trochu přischnout a odstraňovačem smáznu, co přeteklo. Pozor! Nervu na to, mám na voze sice ten PU lak, ale spíš lehce nanesu aby pigment změknul a pak jej setřu. Když moc tlačím, utrhnu barvu i z podkladu. Proto je dobře PU lak nechat vytvrdit.
A je hotovo. Většinou není potřeba znova lakovat, ale dalo by se, kde by hrozilo opotřebení, to přejet tím Ultra Matem od Vallejo.
Pěkná prácička na pár večerů, stejně je už o půl páté tma
Graffiti je současně takovým poděkováním autorům fotek předloh, ze kterých jsem vycházel - Andy Juppe (
https://gingespotting.smugmug.com/), Anton Kendall (
https://www.tosh-railways.com/) a webu Dybas (
https://dybas.de/).