Petr Zatrepalek píše:Zaprášená mašina je v létě matnější, v zimě zas na "teplé" mašině taje sníh a kondenzuje voda - čili mašina se leskne! To vše se dá na tvých mašinách i tom naftovém zbrojení v pohodě dodělat dodatečně! Takže pokračuj - hlavně se nebát. Jak se psalo výš - chce to tréning. Já dělám patinu už od r. 1987 (křídy, pak olej. barvy, pak pigmenty a dnes kombinace všeho i airbrushe - když bude zájem, rád to i někde předvedu...) a furt se učím! Patina letadla se dělá jinak než na tanku, na parní mašině zas jinak než na dieselu - hlavně to chce natrénovat cit pro kombinace barev a odhadnout jak které patinovací barvy změní vzhled barvy pod nima! A vooo tooom to je!
Pakliže děláš patinu přes dvacet let a musím říct, že úspěšně, bylo by možná dobré začít tento "vědní" obor vyučovat. Ať už formou fotonávodů v internetových magazínech, nebo v komerčním tisku. Od modelářů vystavujících na webu se dá naučit, jak udělat realistickou povrchovku na konkrétním modelu. Ale jaké jsou postupy, možnosti, techniky celkově, neznám ani teď. A to studuji internet i tisk nejen vláčkařů, ale hlavně kitařů a diorámníků už nějaký ten rok.
No jsem rád, že moje V36 i nafta (v TT) nedopadly v tvém hodnocení špatně, nicméně můj cíl byl udělat model zcela nových předloh, které by nevypadaly tak hrozně uměle po nalakování. Zkrátka jsem chtěl pouze metodou stínování zvýraznit detaily a vyšla mi z toho taková špína. Samozřejmě nepočítám podlahu nafty, kde je dobré to trochu pocákat mastnotou.
No rozhodně bych začal asi rozlišovat pojmy nový lak (vozidlo z obchodu), realistický povrch (zvýraznění detailů, pouze mírné znečištění související z provozem) a patina (znečištění, rez, ale i tvarové změny). Všechny tři jsou na samostatné obsáhlé kapitoly, které se navíc mohou vzájemně prolínat. Jen teď najít někoho, kdo to dá do kupy jako ucelený studijní materiál a zveřejní. Jako v mnoha místech na tomto fóru, i zde říkám, budu první, kdo si takový návodný materiál rád koupí.