zase patina

Práce s modely, povrchová úprava, patinování modelů, použití barev apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod MirekTT » pát 20 úno, 2009 4:50 pm

Nikoliv hotové, ale stavebnice z leptu. Pořídit lze na www.trminek.cz . Smyšlená je pouze stropní lampa pod přístřeškem. Poněkud obtížně vypadající stavba byla nakonec docela jednoduchá a nezáludná. Ponořil jsem se do ní natolik, že jsem nefotil průběch. Ano, také jsem nefotil trojí koupání v odbarvovači kvůli nezdařené povrchovce. Ač se patině všeho druhu bráním zuby nechty, některé věci zkrátka nevypadají čisté moc hezky, natož věrohodně. Výtečný postup stavby a povrchovky má na svých stránkách Houmr. Ikdyž v H0, ale zde jsem čerpal nejvíc.
MirekTT
 
Příspěvky: 2582
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » ned 22 úno, 2009 12:45 pm

Pánové, díky za pochvaly - potěší, ale ty fotky sem dávám spíše pro inspiraci... Určitě je i spousta dalších co se jim nechce zveřejńovat fotky a mají hezčí mašiny. U patiny je vše o pocitu co mám z modelu - buď se mi osobně líbí nebo jaksi cítím že to není ono!

Jinak k Mirkovi - předpokládám že máš na fotkách TT - nevím co se ti na tom nelíbí. Když vezmu že udělat detailní fotku modelu HO natož menších je docela problém, tudíž je tam na fotce určité zkreslení proti reálu, tak se mi nezdá že na svých modelech máš něco špatně. Naopak - máš to decentní, jinými slovy vždy to ještě můžeš víc zašpinit až budeš mít dojem že je to třeba! A to zjistíš až budeš mít víc modelů u sebe, na kolejišti budovy, stromky, cesty a hlavně jasné roční období co modeluješ. Ono super vypadá špinavá až tmavá mašina na sněhu, a zas působí hnusně ve tmavé zeleni lesní krajiny (třeba tmavý les ze stromků od Dana Buchtely, super stromky, ale když jsou těsně u sebe, je tam tma jak v pravém lese!)

Zaprášená mašina je v létě matnější, v zimě zas na "teplé" mašině taje sníh a kondenzuje voda - čili mašina se leskne! To vše se dá na tvých mašinách i tom naftovém zbrojení v pohodě dodělat dodatečně! Takže pokračuj - hlavně se nebát. Jak se psalo výš - chce to tréning. Já dělám patinu už od r. 1987 (křídy, pak olej. barvy, pak pigmenty a dnes kombinace všeho i airbrushe - když bude zájem, rád to i někde předvedu...) a furt se učím! Patina letadla se dělá jinak než na tanku, na parní mašině zas jinak než na dieselu - hlavně to chce natrénovat cit pro kombinace barev a odhadnout jak které patinovací barvy změní vzhled barvy pod nima! A vooo tooom to je!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Tomáš » pon 23 úno, 2009 9:44 pm

tak jsem zkusil použít pigment na jednom vagonu.Celkem dobře se nanáší,ale moc se nechytá asi budu muset nanést víc vrstev.Zatím jsem s pigmenty nepracoval budu si muset koupit různé odstíny

http://tauvec.rajce.idnes.cz/vagon/#album
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod MirekTT » úte 24 úno, 2009 8:28 am

Petr Zatrepalek píše:Zaprášená mašina je v létě matnější, v zimě zas na "teplé" mašině taje sníh a kondenzuje voda - čili mašina se leskne! To vše se dá na tvých mašinách i tom naftovém zbrojení v pohodě dodělat dodatečně! Takže pokračuj - hlavně se nebát. Jak se psalo výš - chce to tréning. Já dělám patinu už od r. 1987 (křídy, pak olej. barvy, pak pigmenty a dnes kombinace všeho i airbrushe - když bude zájem, rád to i někde předvedu...) a furt se učím! Patina letadla se dělá jinak než na tanku, na parní mašině zas jinak než na dieselu - hlavně to chce natrénovat cit pro kombinace barev a odhadnout jak které patinovací barvy změní vzhled barvy pod nima! A vooo tooom to je!


Pakliže děláš patinu přes dvacet let a musím říct, že úspěšně, bylo by možná dobré začít tento "vědní" obor vyučovat. Ať už formou fotonávodů v internetových magazínech, nebo v komerčním tisku. Od modelářů vystavujících na webu se dá naučit, jak udělat realistickou povrchovku na konkrétním modelu. Ale jaké jsou postupy, možnosti, techniky celkově, neznám ani teď. A to studuji internet i tisk nejen vláčkařů, ale hlavně kitařů a diorámníků už nějaký ten rok.
No jsem rád, že moje V36 i nafta (v TT) nedopadly v tvém hodnocení špatně, nicméně můj cíl byl udělat model zcela nových předloh, které by nevypadaly tak hrozně uměle po nalakování. Zkrátka jsem chtěl pouze metodou stínování zvýraznit detaily a vyšla mi z toho taková špína. Samozřejmě nepočítám podlahu nafty, kde je dobré to trochu pocákat mastnotou.
No rozhodně bych začal asi rozlišovat pojmy nový lak (vozidlo z obchodu), realistický povrch (zvýraznění detailů, pouze mírné znečištění související z provozem) a patina (znečištění, rez, ale i tvarové změny). Všechny tři jsou na samostatné obsáhlé kapitoly, které se navíc mohou vzájemně prolínat. Jen teď najít někoho, kdo to dá do kupy jako ucelený studijní materiál a zveřejní. Jako v mnoha místech na tomto fóru, i zde říkám, budu první, kdo si takový návodný materiál rád koupí.
MirekTT
 
Příspěvky: 2582
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 úno, 2009 9:20 am

To Tomáš - ten pigment ti bude držet hned jen na MATNÉM povrchu, na všem ostatním "klouže" - tedy jako skutečný prach. Máš dvě možnosti - buď aplikovat více vrstev pigmentu po sobě (tak to dělám já, mám větší kontrolu nad množstvím toho pigmentu) nebo model stříkat matným lakem dokud není uplně matný. To ale zas ne uplně realistické - čistě matné jsou jen hodně staré a zašlé a oprýskané vagony, a to ještě tak na 80%!

Čili, když nanáším pigmenty, tak jen ve finále - na model se zvýrazněnými detaily - wash (olejová vodička) a drybrush (vystouplé hrany zvýrazněné suchým štětcem bílou nebo sv. šedou nebo neapol. žlutí) dělám vždy před pigmenty! Pigment nanáším štětcem tak velikosti 0-1 lokálně (rez, zákoutí aj), na větší plochy pak plochým štětcem lehkými tahy. Když ho chci zafixovat, použiji MiG fixátor na pigmenty (je sice "drahý" ale pigment pak drží a hlavně neztrácí barevnost! Tu fixaci můžeš dělat tak že fixátor lehce nastříkáš na povrch nebo zvlhčíš povrch s pigmentem štětcem namočeným v tom fixátoru. Kdo nechce používat MIG fixátor, může použít i obyčejný fixativ - ten ale mírně zmatňuje povrch a mírně potlačuje efekt pigmentu. Pozor - i při použití fixativu lze pigmentysetřít´= daktylky!!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 úno, 2009 9:43 am

To Mirek - u toho vyučování je spíš problém časový... Taky mi přijde amorální dělat zas za prachy workshop jako to dělají někteří zahraniční modeláři... Další problém je u způsobu prezentace - tištěný text je ne vždy všem srozumitelný, fotky zas popisují jen část postupů. Nejlepší je asi instruktážní video - a to je zas náročné na čas a taky peníze...

Nicméně když bude zájem, nějaké prostory a samozřejmě čas, rád workshop udělám - ale tema patiny co by pokryla celý rozsah tematu o mašinkách není na hodinu!

Teď ke konkrétnímu problému jak udělat "novou" mašinu. Postup jednoduchý - lesklý nebo polomatný model z krámu vem, odstroj si kastli případně drobné detaily, vem olej barvu vhodného odstínu (umbra přírodní nebo paynova šeď či kaselský hněď - tmavé barvy co ti ztmaví ta zákoutí modelu, musí ti ladit s barvou modelu, čili nesmí moc "řvát"! Je-li potřeba, ty olej. barvy si zesvětli bílou nebo neapol. žlutí na tobě se hodící odstín). Pak si vem kobaltový sikativ, ten nalej do čisté nádobky a do něj rozmíchej tebou vybranou olej barvu, tak, aby ti vzniklo špinavá vodička - pak vem jemný špičatý štětec, namoč ho v té vodičce a neh to zatékat po spárách a do koutů. Nešmrdlej přes celý model, jen to nech téci do těch zákoutí. Když se to občas rozteče jinam, nech to tak. Po pár minutách (10-30 min) celý model otři zlehka ubrouskem. Když v těch zákoutích je málo té "ztmavující" barvy, nanes další vrstvu té vodičky a tak dál a tak dál.

Až ti to vše zaschne, tak na modelu můžeš metodou suchého štětce zvýraznit detaily - u "nových" mašin bacha, chce to spíš namíchat světlejší odstín té původní barvy modelu než použít bílou nebo tu neapol. žluť (čili v případě třeba sergeje světlejší červenou nebo hnědou namíchanou přidáním bílé případně žluté barvy). Pro fixaci těch olejů můžeš, chceš-li, model přestříkat polomatnýcm lakem (Mr. Gunze ve spreji ti udělá nádherný pololesk, stříkej ho zlehka ze vzdálenosti 20-30 cm cik cak přes model, když ti náhodou "zaplaví" při stříkání detaily, nelekni se, on má tu vlastnost že po 10-20 minutách zaschne do tenké vrstvy). Pak můžeš chceš-li ještě model "dotáhnout" lokálním nástřikem matného nebo lesklého laku na vhodná místa - lesklý lak na vyleštěná místa, matným o něco zmatnt pololesklou střechu atp....
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod MirekTT » úte 24 úno, 2009 10:38 am

Petře dík. Na sergeje se v budoucnu chystám a určitě to prubnu nejprve na kastli, tak jak je z výroby. A i když se to povede, půjde do odbarvovače a zkusím předělat ty čelní okna pomocí Hekttorova leptu. Pak to zkusím celé znovu. A možná znovu a znovu a znovu a .....

Komerční ukázky práce se neboj a za honorář se nestyď. Je vidět, že i dvacet let po revoluci je v lidech ještě pořád silně zakořeněná nechuť ocenit lidskou práci a to nejen fyzickou, ale hlavně duševní. Když dělá workshop Michal Dalecký a možná zdarma, patrně u toho používá produkty, které sám prodává. Je to jistý druh reklamy a pro něj jistý druh komerce a je to O.K. a neslyšel jsem, že by to někomu vadilo. Pokud ty nic neprodáváš, ani nevyrábíš, proč to chceš dělat pro nějakého MirkaTT a jemu podobným zdarma? Jestli sebe a svou rodinu nasytíš poplácáním po rameni, budiš, máš ho mít. Ale jak sám píšeš, co investovaný čas, prostory, úsilí? Myslím si, že ty a tobě podobní jste příliž cenní na to, aby vaše práce zůstala neoceněna. Je to škoda. Komerce podporuje rozvoj a já si rád koupím ucelené a přesné informace, nežli věčným vysedáváním u netu ztahovat útržkovité návody. Dyť mně to sakra přijde dráž, než si za tisíc jednou ročně koupit nějakou naditou bichli od autora, jako jsi ty.
Neber to nijak ve zlém, je to jen povzdech k zamyšlení, hlavně pro ty, kteří se klepou o korunu, kterou si někdo účtuje za práci.
MirekTT
 
Příspěvky: 2582
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 úno, 2009 10:55 am

Mirku, mě to živí na komerční bázi - viz www.goffymodel.wbs.cz - takže ten workshop je pro mě de facto taky spíš jen propagace...
Rád ale lidem pomůžu - přiznám se že mne právě dost mrzí když vidím na výstavách a webu kolejiště co stojej spousty peněz a času, a jezdí na tom špatným barvením zmršený modely (v horším případě) nebo těm kolejištím chybí "šmrnc" - málo a navíc hnusných stromků, travnaté koberce místo foliáží, molitanová křoví a hroudy, odfláklé stavby, hračkové figurky a auta atd atd. Ta patina (tedy patinou nemyslím znázornění opotřebení provozem) ale hlavně zvýraznění detailů modelu spolu s kvalitními materiály to zvednou hned o 250%!

To zvýraznění detailů lze použít nejen u mašin - i figurky tím dostanou hned jiný šmrnc a glanc!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Tomáš » stř 25 úno, 2009 2:37 pm

tak jsem včera zkusil "vyrobit ohořelý vagon "...no fotka to trochu zhrubila no posuďte sami

http://tauvec.rajce.idnes.cz/shorelej/#album
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 25 úno, 2009 3:13 pm

Není to zlé, ale kdyby v reálu měl být vagon takhle ohořelý, neměl by mít i prohořelá místa a částečně zkroucenou konstrukci? Možná by bylo lepší ohořet jen kousek - jako že to chytlo od něčeho vedle vagonu a podařilo se vagon včas uhasit. Jinak to naznačení ohoření není špatné!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Pavel Dryml » stř 25 úno, 2009 10:25 pm

přimlouvám se taky za menší ohoření, podle fotek úplně nepoznávám co je to za vůz, ale naše Gbgkks a jim podobné mají stěny z překližky a ta by takhle vcelku rozhodně nevydržela
a pak ještě jedna maličkost, rozsochy, loziskové skříně , listové pružnice a brzdové zdrže jsou ohněm absolutně netknuté, je třeba si uvědomit, že takovým požárem by se z nich oloupala bazva a pak by rezivěli až moc
P.S. jestli to máš v plánu a tohle jsou jenom fotky z průběhu, tak jsem nic nenepsal
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod alf » čtv 26 úno, 2009 8:22 am

Moc pěkný vůz,i když se přiznám,spíše mě napadlo že je focený při -15 a je na něm jinovatka :) opravdu nic ve zlém..
alf
 
Příspěvky: 222
Registrován: úte 01 led, 2008 11:43 pm
Bydliště: Letohrad

Příspěvekod Tomáš » čtv 26 úno, 2009 9:10 am

díky všem za názory a za vysvětlení jak by to bylo v reálů.Zkusím s tím ještě něco udělat.
Už kdysi dávno jsem v Brně na jedné výstavě viděl vyhořelej vagon ČSD,klasicej osobák,jak si tak stál opuštěnej na odstavné koleji a pomalu zarůstal křovím.Byl ohořelej do půlky,víc si toho nepamatuju je to fakt moooc dlouho.Vím ale zcela jistě že mě to moc učarovalo a žem jsem si z celé výstavy zapamatoval právě ten vagon

Jinak na ukázku sem dám fotky z loňského roku kdy nám sfajroval citibus.Fotky jsou pořízeny druhý den na garáži.

http://tauvec.rajce.idnes.cz/Citibus_7612_vyhorelej/
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod drlo » čtv 26 úno, 2009 10:08 am

ešte by som sa zameral na ohnisko, je to miesto začiatku požiaru a najväčšieho vyhoretia, dá sa to znázorniť silným prehoretím časti strechy, skrivením konštrukcie, alebo iného miesta, zbytok je už len očadenie stien, toť môj názor k požiarom
Uživatelský avatar
drlo
 
Příspěvky: 133
Registrován: stř 09 led, 2008 10:26 am
Bydliště: Piešťany

Příspěvekod vvitty » čtv 26 úno, 2009 1:58 pm

chtelo by to trosku promyslet, jak vubec ten pozar vzniknul, kde, a jak se mohl sirit a co vlastne horelo, a podle toho potom postupovat dal.
pokud totiz vzniknul uvnitr, bude mnohem vic patrna destrukce v okoli vetracich otvoru, kudy mohl plamen primo ven a dal na strechu, a samozrejme v okoli ohniska. Pri takovemhle rozsahu uz zrejme bude dochazet k tvarovym deformacim a nebal bych se tvrdit, ze strecha uz by tam temer nezbyla.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelářské techniky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník