od JiriKTT » pon 19 zář, 2022 9:28 pm
Tříznaký autoblok má návěstidla umístěna na zábrzdnou vzdálenost 1000m a na návěstidlech jsou žlutá, zelená a červená svítilna. Obsazený oddíl je kryt návěstí stůj (červená), na dalším návěstidle je výstraha (žlutá) a na dalších návěstidlech volno (zelená).
Čtyřznaký autoblok má návěstidla umístěna na polovinu zábrzdné vzdálenosti (500m) a na návěstidlech je ještě bílá svítilna. Obsazený oddíl je kryt návěstí stůj, na dalším návěstidle je opakování návěsti výstraha (žluté a bílé světlo), na dalším je výstraha a na dalších volno.
Pokud vím, tak snad už žádný čtyřznaký autoblok v provozu není.
Dříve se na dvoukolejkách stavělo jednosměrné traťové zabezpečovací zařízení, tedy na (většinou) pravé koleji ve směru jízdy byla trať rozdělena na traťové oddíly. Na jejich hranicích se nacházela oddílová návěstidla. Ten příklad Radotín - Beroun je příkladem jednosměrného TZZ, ale nesedí to, že tam není autoblok. Takže zcela zkopírovat se to nedá (jsou tam předvěsti, která u autobloku nejsou). Pokud třeba z důvodu výluky se musí jezdit obousměrně po jedné koleji, tak podle okolností se jezdí buď mezistaničně nebo na oddílová návěstidla u správné koleje (provizorní hlásky).
Novější TZZ se konstruují jako obousměrná i na vícekolejné trati. Takže u každé traťové koleje jsou návěstidla pro oba směry jízdy.
TT, DR5000