MGP a JMRI

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

MGP a JMRI

Příspěvekod sidlo » pon 05 zář, 2022 5:07 am

V době pravěku digitálu u nás platilo, že jediné správné řešení jsou komponenty LENZ kompatibilní, program TrainController a mikrokontroléry PIC. Naštěstí je mezi námi Honza Merhaut a jeho dlouhodobá osvětová činnost. A hlavně díky jemu se tato, dnes již zastaralá, paradigmata daří úspěšně bořit. Byl to on, kdo mezi naši modelářskou obec rozšířil povědomí o výborné centrále Digikeijs DR5000. A díky němu dnes víme i o výborných komponentách MGP.

Série článků o tom, co si můžeme dovolit když spojíme skvělé komponenty MGP se skvělým programem JMRI.

Síť LocoNet https://sites.google.com/site/sidloweb/mgp/loconet

CurrentSupply.png
CurrentSupply.png (91.45 KiB) Zobrazeno 5171 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod HonzaM » pon 05 zář, 2022 9:16 am

Jsem rád, že Petr Šídlo přišel s tématem, které modelářské komunitě přiblíží LocoNet a jeho přínos pro zjednodušení propojovací kabeláže. Obousměrnost LocoNetu umožňuje po jednom kablíku vést jak ovládací signál (místo DCC) i zpětné hlášení (místo S88), a je po něm možné přenášet i napájení (samozřejmě je nutné dbát na proudové zatížení). Je tedy například možné takto ke kolejišti připojit jedním kablikem ovládací panel, místo svazku vodičů mezi ovládacími tlačítky v panelu a dekodéry pro ovládání výhybek a návěstidel, umístěnými pod kolejištěm. Ovládací panel tak mohu snadno přemisťovat a pŕípadně si udělat i druhý a mít tak možnost třeba u kolejiště podél místnosti ovladat jednotlivé stanice. U domácího kolejiště to mám řešeno tak, že je celek ovládán TrainControllerem, ale u jednotlivých stanic jsou místní ovládací panely.
K Petrovu článku mám poznámku:
Při zapojení centrály do sítě LocoNet je centrála samostatným zdrojem napájení. Jak je v článku uvedeno, nesmí být použito více paralelních zdrojů. Při současném použití desky Electricity distribution card se proto musí postupovat tak, jak je uvedeno v kapitole “Použití více externích zdrojů”.Není proto možné zařízení sestavené z komponent MGP připojit k centrále DR5000, Digitrax nebo Uhlebrock ani k zásuvce LocoNet T. Je nutné použít napájecí desku MGP, odpojit na ni propojky LN1 a LN6 a pro připojení k centrále použit na napájeci desce samostatnou zásuvku LocoNet. Při nesprávném zapojení hrozí poškození centrály nebo MGP desky (už se mi takto “povedlo” poškodit centrálu Digitrax).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4249
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » pon 05 zář, 2022 9:48 am

HonzaM píše:Při nesprávném zapojení hrozí poškození centrály nebo MGP desky (už se mi takto “povedlo” poškodit centrálu Digitrax).

Nechtelo se mi pisat to same, ale spojeni Loconet T a Loconet B byva spojene s poskozenim jedne ze stran.
Osobne se dost divim tomu, proc se vubec Loconet B vubec pouzil. A pokud se pouzil, proc ma stejny konektor ??
---
Taky se mi moc nelibi platit za kazdu blbost samostatne. Obvody by mely byt rozdelene na energeticky nenarocne, detekce obsazeni a navestidla a ty ostatni, ktere potrebuji posilit extene.
A ty, ktere potrebuji posilit, tak by mely byt vybaveny silovym konektorem povinne.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod sidlo » pon 05 zář, 2022 9:57 am

zdeno píše:A ty, ktere potrebuji posilit, tak by mely byt vybaveny silovym konektorem povinne.

Aby nedošlo ke zmatení uživatele. MGP nepoužívá LocoNet na napájení komponent, až na zdůvodnitelné výjimky. Všechny běžné komponenty MGP mají vlastní šroubové svorky pro externí napájení.
Proto má také deska Electricity distribution card šroubové svorky pro rozvod napájecího napětí pro ostatní komponenty MGP.

ElectricityDistributionCard.jpg
ElectricityDistributionCard.jpg (49.95 KiB) Zobrazeno 5110 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod HonzaM » pon 05 zář, 2022 10:15 am

sidlo píše:Aby nedošlo ke zmatení uživatele. MGP nepoužívá LocoNet na napájení komponent, až na zdůvodnitelné výjimky. Všechny běžné komponenty MGP mají vlastní šroubové svorky pro externí napájení.

Takovou výjimkou je například napájení panelových dekodérů v ovládacím panelu. To například umožňuje připojení ovládacího panelu ke kolejišti jen kablíkem LocoNetu, bez nutnosti k ovládacímu panelu táhnout samostatné napájení.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4249
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » pon 05 zář, 2022 10:43 am

sidlo píše: Proto má také deska Electricity distribution card šroubové svorky pro rozvod napájecího napětí pro ostatní komponenty MGP.

to ale neni to same, co jsem pisal. Podle mne je deska "Electricity distribution card" zbytecna a kazda silova komponenta by mela mit vlastni napajeni pres silovy konektor, treba USB C.
Navic se mi nelibi dvojite vedeni ground v Loconet a v silovych rozvodech, vznikaji zemni smycky. Kazda komponenta by mela mit jen jednu zem a plovouci zdroj.
Taky bych podporil opticke oddeleni, to dokaze odstranit vetsinu chyb ve spojeni. Problemy narustaji se slozitosti zapojeni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod sidlo » pon 05 zář, 2022 10:58 am

zdeno píše:Navic se mi nelibi dvojite vedeni ground v Loconet a v silovych rozvodech, vznikaji zemni smycky. Kazda komponenta by mela mit jen jednu zem a plovouci zdroj.

Kdyby měla každá deska pod kolejištěm vlastní napájení 12/5 V to by byl asi ideál. Podle mě to tak nikdo nepoužívá, viz např tady https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2019120001

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » pon 05 zář, 2022 11:20 am

pokud by to udelali takto, tak je to v poradku, nevidim tam dvojite vedeni ground.
---
Jinak ani toto reseni neni idealni, dnes to delam jinak a to z duvodu, ze se mi nelibi pouziti stejnosmerneho napeti na rozvod Loconet, protoze stejne konektory svadi ku spojeni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 05 zář, 2022 11:22 am

sidlo píše:
zdeno píše:Navic se mi nelibi dvojite vedeni ground v Loconet a v silovych rozvodech, vznikaji zemni smycky. Kazda komponenta by mela mit jen jednu zem a plovouci zdroj.

Kdyby měla každá deska pod kolejištěm vlastní napájení 12/5 V to by byl asi ideál. Podle mě to tak nikdo nepoužívá, viz např tady https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2019120001

Obrázek

Jak to funguje?
Na co je tam ten 5V stabiliz8tor?

Edit: Už mi to docvaklo - jako proudový zdroj
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2879
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod adix » čtv 08 zář, 2022 7:04 am

Spojení mezi JMRI a MGP je zajímavé, systém MGP umožňuje ovládání kolejiště s komfortem dosud realizovatelným pouze s počítačem (což není praktickě zejměna pro modulovku), sidlo tady ale ukazuje možnost využití jeho předností i ve spojení s PC. MGP pro komunikaci využívá LocoNet, sidlo v článku, na nějž v příspěvku odkazuje, ukazuje i možnost pro jeho využití i s centrálou, která LocoNet nemá.
adix
 
Příspěvky: 95
Registrován: pon 01 dub, 2019 11:30 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » čtv 08 zář, 2022 9:57 am

adix píše:Spojení mezi JMRI a MGP je zajímavé, systém MGP umožňuje ovládání kolejiště s komfortem dosud ... ukazuje i možnost pro jeho využití i s centrálou, která LocoNet nemá.


to je vlastnost modulovek, ze se tvrde vyzaduje oddeleni rizeni vlakove cesty od rizeni vlaku.
Vadi mi dve veci
1/ dvojite vedeni ground. Kazdy uzel prislusenstvi by mel mit plovouci zdroj. Tim myslim, ze pouze jeden privod Loconetu do toho uzlu a jeden plovouci zdroj. Spojovat uzly do serie mi nepripada vhodne.
2/ pouziti stejnych konektoru RJ12 6/6 pro rozvod prislusenstvi (X2) a X3.
Mozna by stalo za uvahu to rozdelit aspon barvou, teda prislusenstvi X2 barva seda a X3 barva cerna. Obe varianty barev su bezne dostupne.
Rozvod DCC je X1.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod HonzaM » čtv 08 zář, 2022 11:07 am

zdeno píše:2/ pouziti stejnych konektoru RJ12 6/6 pro rozvod prislusenstvi (X2) a X3.
Mozna by stalo za uvahu to rozdelit aspon barvou, teda prislusenstvi X2 barva seda a X3 barva cerna. Obe varianty barev su bezne dostupne.
Rozvod DCC je X1.

Celé domácí kolejiště mám komplet na LocoNetu Digitrax a žádné barevné rozlišení konektorů R12 6/6 mezi X2 a X3 nepoužívají.
MGP je pouze pro ovládání příslušenství, s X3 nic společného nemá.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4249
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » čtv 08 zář, 2022 11:21 am

HonzaM píše:Celé domácí kolejiště mám komplet na LocoNetu Digitrax a žádné barevné rozlišení konektorů R12 6/6 mezi X2 a X3 nepoužívají.
MGP je pouze pro ovládání příslušenství, s X3 nic společného nemá.

toto neni o minulosti, ale o buducnosti a navic je to pouze moje idea, jak by se to dalo udelat.
Aj tak si to kazdy upravi podle sveho.
Ale pokud by to zachranilo aspon jednu centralu (treba tu tvoji, jak si pisal), tak je to vhodne. :D :D
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod HonzaM » pát 09 zář, 2022 5:43 am

zdeno píše:
HonzaM píše:Celé domácí kolejiště mám komplet na LocoNetu Digitrax a žádné barevné rozlišení konektorů R12 6/6 mezi X2 a X3 nepoužívají.
MGP je pouze pro ovládání příslušenství, s X3 nic společného nemá.

toto neni o minulosti, ale o buducnosti a navic je to pouze moje idea, jak by se to dalo udelat.
Aj tak si to kazdy upravi podle sveho.
Ale pokud by to zachranilo aspon jednu centralu (treba tu tvoji, jak si pisal), tak je to vhodne. :D :D

Nevím jak to myslíš, nebo proč to píšeš do tohoto tématu. Kde by ty konektory odlišně barvy měly být? Na centrále? MGP nemá s provozem vlaků nic společného, ten systém byl vytvořen pro modulovku, aby umožnil ovládání stanic na úrovni, do té doby realizovatelné pouze s počítačem (stavění cest plnohodnotně na úrovni reléovky, včetně rychlostní návěstní soustavy) bez centrály, vlaky na kolejišti jsou ovládány centrálou, která ovládá jen jízdu vlaků a na ovládání stanice nemá vliv. Jak popsal ve svém článku sidlo, spojení s centrálou při dodržení jedné zásady možné je. Myslíš. že by měl mít odlišnou barvu ten jeden konektor na napájecí desce? Na modulu samozřejmě konektor pro připojení ovládacího panelu MGP samozřejmě výrazně odlišen je, aby ho nikdo omylem nepovažoval za součást rozvodu X3.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4249
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP a JMRI

Příspěvekod zdeno » pát 09 zář, 2022 6:02 am

pokud je to dobre rozlisene, preco si si pokazil centralu strcenim konektoru do spatneho rozvodu ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků