Tři týdny zpět jsem definitivně odstrojil a zlikvidoval nedostavěné "dočasné" kolejiště, které jsem začal budovat před 8 lety a na které jsem po narození dětí prakticky nesáhnul. Navíc od přestěhování z bytu do domku leželo jen zabalené v garáži, protože se rozměrově stejně nikam nehodilo.
Když jsem uviděl, co všechno mi z něj zbylo (a co mám ještě poschovávané, nejspíš asi už na důchod ), bylo mi líto to nějak nevyužít. Už nějaký pátek jsem přemýšlel o nějakém malém kolejišti, které by se dalo dobře skladovat a hlavně i snadno dokončit, protože rozestavět je snadné, ale dotáhnout to do konce, to už je horší...
Pár dní po rozborce prozatimního kolejiště na mě shodou okolností na Youtube vyskočil kanál Budget Model Railways a tam jsem našel video https://www.youtube.com/watch?v=ZDqQxj4zPUc s posunovacím kolejišťátkem, které mi bylo nakonec inspirací. Vzhledem k tomu, že pro "shunting layout" nebo "switching layout" není v češtině pořádný ekvivalent (posunovací kolejiště mi moc nezní), začal jsem svému návrhu pracovně říkat "šoupaliště", protože posun v různých podobách bude primární činností. Mimochodem, zmiňovaný kanál obsahuje hodně zajímavých videí o tvorbě kolejišť "za babku". Nejsou to vymazlené 100% modely, ale rozhodně je to zajímavá inspirace a celkově by určitě pro některé lidi tenhle přístup k modelařině mohl být zajímavý. Ale zpět...
Celkový rozměr hlavní části je 100x20cm, přičemž kromě tunelového portálu a tří přepínačů jsem na něj nic nekupoval a vše zrecykloval z předchozích pokusů. Kolejové schéma je stejné, jako v onom anglickém videu, jen přizpůsobené měřítku TT a samozřejmě místním reáliím.
Šoupaliště tak představuje dvoukolejnou koncovou stanici na lokálce. Dřív v ní byla i malá topírna na ustájení malé parní lokomotivy, ale ta už vzala za své. Před lety byla zbourána a zbyla z ní jen zarostlá kolej s popelovou jámou, která byla časem i odpojena od staničního kolejiště. Výhybka, do které byla kdysi zaústěna a která byla léta zamčená do odbočky, byla nedávno snesena a nahrazena obloukem (proto je část kolejiště zaštěrkována čistším štěrkem). U výtažné koleje zůstal už jen vodní jeřáb, který se čas od času používá pro zbrojení vodou při nostalgických jízdách parního vlaku.
Relativně nedávno také došlo k náhradě mechanického odjezdového návěstidla dvousvětelným AŽD návěstidlem. Zbytky mechanického návěstidla ale ještě stále leží ve stanici a čekají na nějaký spolek přátel železnice, který se jich ujme.
Běžný provoz představuje motorák řady 810, na některých spojích doplněný i o přívěšák 010, který se stará o osobní dopravu. V létě se každý víkendový den objeví ráno a navečer i "výletní" osobní vlak vedený motorovou lokomotivou s patrovým vozem Bmto.
Ve stanici se pravidelně nakládá vytěžené dřevo a čas od času přijede na vykládku i nějaké to uhlí. O obsluhu se stará pravidelný manipulační vlak vedený tím, co má depo právě po ruce.
(Provoz jsem schválně koncipoval tak, abych si vystačil s málem. V minimalistické variantě by stačil i jen jeden motorák a nákladní obsluha by probíhala formou smíšeného vlaku. Schválně jsem kolejiště dělal časově univerzální, takže s přimhouřením oka by mohlo pokrýt časové období od konce 80. let až do dneška.)
Rozměrově je všechno kompromis, ale v mezích možností jsem se snažil co nejvíc přiblížit skutečnosti. Na kusou manipulační kolej s volnou skládkou se vejdou dvě Esky, výtažná kolej pojme zamračenou a jeden vůz. Na první kolej se v pohodě mezi námezníky složí zamračená se dvěma vozy.
Všechny výhybky jsou přestavované ručně, nic není řízeno elektronicky. Nicméně chtěl jsem, aby mi tam alespoň něco svítilo, takže jsou ve stanici tři stožárové lampy, svítí i staniční budova a na odjezdovém zhlaví je zmiňované dvousvětelné AŽD návěstidlo.
Optické oddělení stanice od zbytku světa je provedené formou kulisy představující tunelový portál a přiléhající kamennou zeď. V tomto místě se připojuje cca 60cm dlouhý a 10cm široký dvoukolejný "fiddle yard".
Je tam hromada nedostatků, nad kterými budou pravověrným modelářům vstávat vlasy hrůzou, vím, že nemám napatinované koleje, ale radši jsem to nechal takhle, aby vše jezdilo jak má. Celé jsem to dal dohromady za nějakých 5 dní po večerech a chvilkách během dne, když mě děti nechaly něco dělat. A tak nějak předpokládám, že na několik let to zase bude počin jediný...