od milan ferdián » ned 22 úno, 2009 1:37 pm
HO/1:87-5950*3720-PILZ/ELITE/15°- charlie
Když mě charlie oslovil s prosbou loňského roku v dubnu o návrh půdního kolejiště,tak jsem trochu váhal.Podnětem bylo tehdy ,zveřejnění návrhu kolejiště pro Abého.To jsem nevěděl co mě vlastně čeká a řadím toto kolejiště do kategorie mezi nejobtížnější.Důvodem byl onen slavný trám,který ještě prochází pod úhlem 45°celým kolejištěm a novinka ,realizace ,jako dvoupatrové kolejiště.Musím podotknout ,že tehdy se charlie s těžkým srdcem rozloučil s velikosti TT aneb původní plechové kolejivo odešlo věkem do starých lovišť.Byl jsem dost překvapený ,že i po nezaviněných skluzech a přestávkách, byl stále zájem o návrh.Dovětek,já potřebuji myšlenku,nápad,blesk ,který přinese řešení. Nelze u mě počítat s tím ,že návrhy sypu z rukávu.To platí pro všechny kolejiště,když se snažím Vám modelářům vyhovět vaším požadavkům.A nyní k popisu návrhu kolejiště.
Hlavním bodem je uzlová stanice,kde zde končí dvojkolejná elektrifikovaná trať a jednotlivé hlavní větve tratě pokračují dále ,jako samostatné jednokolejné tratě.Zatrolejována je zde jen hlavní část kolejí-osobní skupina.Dopravní koleje jsou rozděleny na osobní skupinu 7,5,1,2 a 6 . Nákladní skupina 8,10 a 12. Pošta má manipulační koleje 101,103.Manipulační-volná skládková,skladištní , k čelní a boční rampě jsou koleje 16,18 a 20.Kolej 14 slouží pro objezd souprav hnacích vozidel nezávislé trakci.Elektrické lokomotivy použijí pro objezd osobních souprav z některých kolejí z osobní skupiny.Kolej 8a výtažná,má možnost přístupu ke všem kolejím nákladní skupiny a slouží výhradně pro posun.Výtažná kolej 7a,zde vyčkávají odstupující stroje nezávisle trakce z osobní skupiny (přepřahy).Kusá kolej 4a,zde stojí připravená elektrická lokomotiva.Přes kolej 7a se přistavují poštovní vozy buď k budově nebo na připravované soupravy.Na kusých kolejí 3b a 4b vyčkávají hnací vozidla nezávisle trakce (přepřahy).Kolej 14 je jako by rozdělena na tří částí.Nalevo si můžeme výpomoct při posunu,kdy zde můžeme dočasně odstavit část nákladních vozů ,napravo taktéž ,ale hlavně zde může odpočívat posunovací stroj ,kde máme i sociální zázemí pro posunovače.Ještě zde je vlečka do mini Kovošrotu.
Lokomotivní depo má velkou rotundu o 7 stáních a s dílnou o dvou stáních.Točna i rotunda mají možnost remízování hnacích vozidel o délce 26m (300 mm).Vjíždíme parní lokomotivou do depa na kolej s popelovou a odkalovací jámou , vodní jeřábem po obou stranách koleje a ještě portálový jeřáb pro nakládaní popela na popelový vůz .Hned vedle je zásobovací kolej pro doplnění zásob uhlí a pro přistavené popelové vozy .Kousek popojedeme a stojíme pod ocelovým portálem s jímkou suchého písku.Sklad písku je napravo vedle tankovacích stojanů.Již stojíme pod uhelným výtahem a doplňujeme uhlí.V případě ,že jde o cizí stroj,se lokomotiva vrací po doplnění maziv ze skladu,stojí u točny a po příkazu najíždí na udanou vlakovou soupravu.Domovská lokomotiva ,taktéž doplní stav maziva ,ale zamíří na točnu a odstaví se do rotundy nebo se případně otočí.Motorová lokomotiva najíždí po doplnění písku ihned na kolej s tankovacími stojany.Tank je ukryt v podzemí a celý objekt je krytý zastřešením ,podobným na nástupištích .Za anglickou výhybkou vidíme další kolej a ta slouží pro kontrolu horních částí elektrických lokomotiv.U ní je vybudovaná ocelová konstrukce prohlížecí lávky.Aby při provozních ošetření neměli problém lokomotivy pro případný výjezd z rotundy do stanice,tak nad kolejí,kde se tankuje ,leží poslední kolej našeho depa .Tato kolej umožňuje nerušený odjezd bez ohledu na obsazení kolejí v L.D..Kusá kolej ,těsně vedle rotundy napravo,zde můžou stát studené lokomotivy.Veškeré kanceláře a kasárna jsou situovány výše nad L.D.Vedle dílny stojí stará vodní vodárna.Staniční přijímací budova stojí u pověstného trámu,kde jsou zakomponovány nadchody k jednotlivým ostrovním nástupištích.Nezbytné stavědlové věže na zhlavích .Úroveň přednádraží ,leží výše +100mm nad základní plochou.
Opouštíme uzlovou stanici a díváme se na provozní možností.Expresní a rychlíkové soupravy můžou být ve složení hnací lokomotivy a šesti vozů typu „X“ (303mm).Nákladní soupravy délka cca 2000 mm.Jednotlivé vlakové soupravy odjíždějí danými směry, třetí traťová kolej (nákladová spojka) umožňuje minout naší stanici. Nejen nákladním vlakům ,ale můžeme zde směrovat i noční dálkové Expresy.Šipky na dopravních kolejí v uzlové stanici ,platí pro dvojkolejnný provoz ,ikdyž odjezdová návěstidla dovolují odjezdy i po nesprávné koleji.Přejíždíme po horní mostovce dvoupatrového mostu,přes průchod,mizíme v tunelu ,abychom se po fiktivním prodlení ,dojeli do odbočné stanice.Po opuštění odbočné stanice,mizíme opět do tunelu a spirálou klesáme k dolní mostovce a končíme ve vratné skryté stanici.Vrátíme se od odbočné stanice ,kde náš motorák stoupá úbočím hor a po spirále pokračuje………. A to příště.
Naposledy upravil
milan ferdián dne úte 03 bře, 2009 9:58 am, celkově upraveno 1