Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » ned 09 led, 2022 7:28 pm

mpinta píše:Nejspíš to vše prezentuji zcela zbytečně. A přitom hlavním motivem je pomoc začínajícím.
Spousta věcí je velmi jednoduchých, ale pořád na diskuzi vidím, že se "vymýšlí amerika".
To neplatí jen o konstrukci, platí to ve většině dalších věcí.
http://lokopin.wz.cz/body.php/kolejiste/01_sn.htm


Drobný posun ve stavbě kolejiště nastal tento týden a dnes jsem dodělal novou základní desku. Postupně jsem dospěl k tomu, že to kroucení panelu by pro budoucí použití nebylo vhodné, stejně tak jako bylo špatné rozhodnutí lepit na původní panel 2 vrstvy slabší překližky. Toto všechno, po jízdních testech a rozpojování a vykolejování vagónů vedlo k tomu, že jsem ze zbytků po stavbě prvního rámu postavil zcela nový. Inspiraci jsem vzal na stránkách Lokopina, tak jak mi na začátku radil (a já na to nedbal). Důkladně jsem si jeho stránky přečetl a podle jeho návodu jsem udělal nový rám. A ano, má diagonální vzpěry a ano, je tuhý jak beton. Přesně jak píše Lokopin. Takže sice to bude vyžadovat trochu víc práce, ale věřím tomu, že to za to úsilí bude stát. Taktéž jsem místo lepené desky ze slabších koupil rovnou topolovku síly 8mm a tu tam přilepil. A už i před tím byl panel podstatně festovější než ten minulý. A jako malý "bonus" navíc je tento panel o 1kg lehčí než původní a to má silnější základní desku. Takže samá pozitiva.

Tudíž by se dalo říci, že zase začínám od začátku, ale rozhodně ne zase od nuly. A jak se říká, zkušenosti jsou k nezaplacení a hlavně již vím, čemu se vyvarovat.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » pon 10 led, 2022 6:08 am

Tak znovu a lépe? :wink:
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1240
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 10 led, 2022 7:05 am

Jirkátor píše:Tak znovu a lépe? :wink:


Asi tak. Chybama se člověk učí......
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 10 led, 2022 7:08 am

panel verze 2.jpg
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » pon 10 led, 2022 7:32 am

Musíš si teď hlídat, aby ti nevyšlo cokoliv, co potřebuješ mít pod základní deskou, nad ty vzpěry. Taky tahání drátů je trochu komplikovanější.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1240
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 10 led, 2022 8:53 am

Trošku komplikovanější to bude, ale vzpěry nevcházejí pod výhybky (přestavníky), takže to je plus a jinak v těch vzpěrách jsem si vyfrézoval ovály právě na prostupy pro dráty (v modelu to není vidět na těch šikminách). Ale počítám s tím, že si dneska "přenesu" na desku ty vzpěry, abych při stavbě viděl, kde jsou a nenamastil na koleje dráty tam, kde bude vzpěra.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod MrBlackbird » pon 10 led, 2022 12:10 pm

Není nad pořádnou příhradovinu! Z hlediska tuhosti si ještě dovolím podotknout, že případné otvory ve vzpěrách bych dělal s kruhovým průřezem (vyvaroval bych se dlouhým drážkám). Umístění otvorů bych volil následovně:
> v horizontálním směru: ke krajům
> ve vertikálním směru: do středu

EDIT: úprava odrážek, oprava překlepů
Naposledy upravil MrBlackbird dne pon 10 led, 2022 7:59 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
MrBlackbird
 
Příspěvky: 54
Registrován: úte 10 črc, 2018 11:00 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 10 led, 2022 12:52 pm

MrBlackbird píše:Není nad pořádnou příhradovinu! Z hlediska tuhosti si ještě dovolím podotknout, že případné otvory ve vzpěrách byl dělal s kruhovým průřezem (vyvaroval bych se dlouhým drážkám). Umístění otvorů bych volil následovně:
> v horizontálním směru: ke krajům
> ve vertikálním směru: do středu

EDIT: úprava odrážek


Drážky jsou na vzpěrách u krajů, prostředek (u toho pomyslného kříže) je plný. Tady je lepší pohled na model, je tam teda nakreslená jen jedna drážka, ale takhle jsou na všech vzpěrách. A na té prostřední jsou jen 4 menší drážkx po celé délce.
drážky.jpg

Pouze o dírách jsem nepřemýšlel, na tohle jsem měl nástroj, tak jsem to tam takhle vymlasknul, ale na pevnost to nemá žádnej negativní vliv, v porovnání s původním panelem (s rovnými vzpěrami) je ohyb tohoto panelu v krutu asi 2mm, oproti původnímu, kde byl asi 3cm. Takže opravdu výrazné zlepšení a opravdu příhradovina je na to podstatně lepší. Asi kdyby to nebyl panel na přenášení, ale napevno zadělaný, tak by to nevadilo, ale takhle ano.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » pon 17 led, 2022 8:49 pm

V souvislosti s úpravou rámu na kojiště, když už se tím zabývám, tak řeším i počet detekčních úseků na nádraží. Počítám s tím, že řízení bude převážně počítačem (ať už JMRI, TrainComntroller nebo jiný soft) tak řeším i počet detekčních úseků na jedné stanoční koleji. Jelikož jsem omezen místem, na průběžných kolejích bude k dispozici něco málo nad 1m délky a nejdelšísoupravy budou mít také skoro 1m délky. Tak žeším jednak umístění návěstidel, tak počet a umístění detekčních zón. V celku mě napadají 2 verze. Celá kolej jako jeden úsek a pak na koncích mít například 15cm kousky zvlášť a vnitřní kolej celou. Tak bych poprosil o radu, jak to udělat co nejlépe. Samozřejmě pocitově si myslím, že ty 3 úseky jsou lepší (neřeším spotřebu detektorů obsazení, to mě vůbec netrápí) a že se buďto použijí, nebo ne. Nebo se má úvaha ubírá špatným směrem?
detekce.jpg

Z obrázku je snad zřejmé, jak je to myšleno. Tak bych poprosil o radu, případně svoje zkušenosti. Děkuji.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Fox » úte 18 led, 2022 7:03 am

Můj názor: systém detekce hodně závisí na použitém SW. Ty zmiňuješ JMRI, TC, já mám zkušenosti s iTrain. POKUD by to měl být iTrain, tam se dříve doporučoval u staničních kolejí systém podle zeleného obrázku (tj. na každé straně "zastavovací" úsek, tj. 3 celkem. Mezitím vývojář SW zlepšil algoritmy pro výpočet polohy vlaku a podle praxe (i mojí) postačuje s přehledem ve stanici délka detekovaného úseku 50-60 cm k tomu, aby za předpokladu dobře zkalibrované mašiny vlak zastavoval s přesností do 5mm.
Takže: kdybych to dělal já, rozdělil bych Tvoje staniční koleje na 2 úseky. Hranice úseků nemusí být nijak přesné, přesně musíš měřit až při programování. Také netřeba u zhlaví řešit začátky úseků (s ohledem na umístění návěstidel, průjezdný profil), to všechno ohlídá SW. Takže začátek s výhodou hned za výhybkou, resp. izolovanou spojkou. Na širé trati bych řešil rozdělení na úseky pouze, pokud by byl úsek širé trati delší, než cca 1m. Ale víc úseků můžeš klidně použít, pokud chceš na panelu (obrazovce) vidět přibližnou polohu vlaku (např. tunely).
No a aby to nebylo úplně jednoduché: tu jednu (pokud možno nejdelší a rovnou) - zelenou - kolej bych ponechal přesně jak máš nakresleno. Ta by pro iTrain ideálně posloužila pro kalibraci lokomotiv (systémem Center Feedback with Side Feedbacks).
A ještě poznámka: detekovaný úsek se nerovná bloku! Blok je provozní část kolejiště (kolejí), se kterým pak SW pracuje stejně, jako v reálném provozu. Každý blok se může skládat z (minimálně) jednoho, nebo více detekovaných úseků. Více detekovaných úseků znamená vyšší přesnost výpočtu polohy vlaku (viz výše) a také (v iTrainu) umožňuje spouštění různých akcí (při vstupu do úseku, nebo jeho opuštění) - ale to už jsme daleko...
Ještě k výhybkám a zhlaví obecně: Do Bloku se v iTrain nikdy nezahrnují výhybky, ani krátké spojky např. ve zhlaví. Řada modelářů řeší detekci zhlaví a já nikdy nepochopil proč. SW podle zadaného kolejového plánu dobře chápe, že je vlak po opuštění příslušného Bloku na výhybce a projíždí zhlavím. Zná naprogramované délky výhybek i složení zhlaví a ohlídá možné kolize. Jiná věc je, napájení zhlaví. Tady doporučuji napájet výhybky / zhlaví přes stejný zpětnovazební detektor, jako jiné úseky. To kvůli zajištění stejného napětí, jinak informace o obsazení výhybky / zhlaví je nadbytečná.
Připomínám, že "neumím" jiné SW, takže nemusí vše platit obecně.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1420
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 18 led, 2022 7:59 am

Díky za obšírný popis. Tak nějak jsem si to myslel, že se s tím SW asi dokáže vypořádat. Udělám to asi na ty 3 úseky (zelená verze), protože když se dají úseky zařadit do jednoho bloku, tak se kdyžtak jen SW spojí. A pro ptraktickou část to bude univerzálnější, pokud by to zvolený SW neuměl úplně přesně (to zastavení). Napájení srdcovek samozřejmě počítám přes jeden detektor také (to je nutné kvůli napětí) a vlastní výhybky budou napájeny stejně. Sice se to "vyhodnocovat" nebude, ale bude lepší, když bude vše zapojeno stejně. Sice by šly antiparalelní diody, ale takhle mi to přijde "čistší".
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Fox » úte 18 led, 2022 8:02 am

OK souhlas. Ohledně těch úseků si spočítej, aby Ti to vyšlo dobře na potřebné dekodéry (pokud uvažuješ třeba moduly Digikeijs, mají 16 vstupů... a bylo by blbý, kdybys potřeboval 17 :evil: )
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1420
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 18 led, 2022 8:41 am

Fox píše:OK souhlas. Ohledně těch úseků si spočítej, aby Ti to vyšlo dobře na potřebné dekodéry (pokud uvažuješ třeba moduly Digikeijs, mají 16 vstupů... a bylo by blbý, kdybys potřeboval 17 :evil: )


Přesně ty budu používat, jak verze LN, tak verze s RailCom. Právě si to půjdu rozkreslit, jak a které úsek kam zapojit, kam umístit dekodéry a tak. To už kolikrát jsem řešil, že mi něco někde nevycházelo. K zlosti je třeba, když je potřeba zapojit u sebe 2 výhybky a na dekodéru je jen jeden volný výstup....
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Fox » úte 18 led, 2022 8:52 am

Já neřešil každou výhybku samostatně, na jeden vstup jsem dal celé zhlaví, případně skupinu výhybek - tedy za předpokladu, že nechceš s výstupy dekodérů něco dělat.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1420
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 18 led, 2022 8:56 am

Fox píše:Já neřešil každou výhybku samostatně, na jeden vstup jsem dal celé zhlaví, případně skupinu výhybek - tedy za předpokladu, že nechceš s výstupy dekodérů něco dělat.


To já asi taky nebudu řešit každou úplně zvlášť, jelikož srdcovky takhle stejně nejdou pořešit samostatně, protože MGP modul má jeden vstup napájení a pak jen výstup 5x srdcovka. Takže to bude zapojeno do sebe na jeden detektor.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 422
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník