Dle
mého názoru, jedna z nejrevolučnějších novinek na veletrhu Norinberk 2009:
Následující zařízení: Lokomotivní dekodér, z kterého jdou drátky do spřáhla. Toto digitálně ovládané spřáhlo má v sobě kontakty a je možno proti němu připojit další spřáhlo. Při jejich spojení dojde k propojení i kontaktů. Z druhého spřáhla vedou dráty do vagónového subdekodéru, který má 2+2 výstupy (+2 výstupy vysvětlím později). Takhle je možno zapojit až 50 vagónů z nichž každý má svůj subdekodér. Tím můžete v každém vagónu ovládat dvě funkce (např. osvětlení + otevírání dveří). Jako poslední je možno zapojit opět lokomotivní dekodér. Jak to nakonec vypadá?
Když použijete na začátek i konec vlaku lokomotivu, tak lokomotivy jsou zkalibrované a jedou naprosto stejně rychle. U každého vagónu můžete nezávisle ovládat dvě funkce. Dále můžete říct: "chci rozpojit vlak mezi třetím a čtvrtým vagónem" a spřáhlo se rozpojí a lokomotiva popojede o nějaký ten centimetr. Ve chvíli, kdy visí spřáhlo "ve vzduchu" - není k němu připojeno další spřáhlo, aktivuje se další signál na subdekodéru (to jsou ty signály +2) to se používá k rozsvícení červených koncových světel na posledním vagónu. Když necháte vagóny s vlastním napájením stát na kolejišti bez lokomotivy, tak zůstane poslední stav (rozsvícený vagón apod. Není možno jej ale samostatně ovládat. To je možno až po připojení lokomotivy s řídícím dekodérem. Když se lokomotiva připojí k vlaku, tak si "očuchá" kolik má připojeno vagónů a podle toho nastaví svoji jízdní křivku (když je zapojeno 20 vagonů, tak je brzdná dráha jiná, než když je zapojený jenom jeden vagón).
Prosím popisuji zde funkčnost co lze použitím těchto dekodéru, spřáhel a subdekodérů docílit, tak jak mi to předvedli na výstavě. Nepopisuji technické detaily ani způsob řešení.
A kdo to má na svědomí? Tato firma:
www.tec4trains.de
Celý předváděný systém je teprve v prototypu a stále se dolaďuje software. Proto kompletní popis na webu nenajdete. Prý to bude k dispozici ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Jo a je to samozřejmě jenom pro HO