Joseph:Začnu názvoslovím, vztaženo k modelové železnici s analogovým provozem:
- Transformátor (nesprávně trafo) je elektronická součástka, která převádí (transformuje) velikost střídavého napětí a proudu.
- Zdroj je zařízení, které upravuje síťové napětí 230 V na menší bezpečné napětí, například 12 V, používané k napájení vláčků. Uvnitř obsahuje součástky včetně transformátoru.
- Potenciometr je součástka, která umožňuje uživatelsky měnit svoji vodivost.
- Regulátor je zařízení, které například na základě polohy potenciometru mění výstupní hodnotu napětí v kolejích a tím i rychlost vlaku. Také umožňují změnu polarity (směru jízdy).
K ovládání vlaku na kolejišti potřebuješ zdroj a regulátor, prodávají se
společně, některé starší typy jsou zabudované spolu v jediné krabici (Piko FZ1).
K nezávislému ovládání dvou vlaků potřebuješ i dva regulátory se zdroji. V tomto případě můžeš jednu kolejnici z každého „oválu“ vodivě spojit. Druhá již musí být elektricky oddělená. Oddělení provedeš mezerou na všech stycích obou oválů. Kusové kolejivo vodivě oddělíš pomocí izolačních spojek (příklady v TT:
1,
2,
3). Problém představuje přejíždění z jednoho oválu na druhý. Možností je několik.
- Můžeš pokaždé oba regulátory nastavit na stejný směr a rychlost, pak vlak přejede přes styk bez větších problémů. Toto řešení závisí na přesné obsluze a nepřipouští její chyby. Pokud na rozhraní pustíš vlak s rozdílně nastavenými regulátory, dojde ke zkratu a hrozí zničení lokomotivy, případně i regulátorů. Toto tedy nedoporučuji a bude vhodné najít aspoň nějakou základní ochranu.
- Pokud máš na to dost místa, můžeš si zbudovat předávací úsek. V příkladu je samočinná verze, spotřebuje kolej dvojnásobné délky, než je nejdelší vlak. Umožní bezpečný přejezd vlaku i s rozdílnou rychlostí na regulátorech a bezpečné zastavení, pokud jsou přepólované.
- Pokud místo na předávací úsek nemáš, můžeš nevhodnému projetí spojky zabránit tak, že při nastavení některé z výhybek do odbočky se přepnou obě části kolejiště na jeden regulátor. Nejlépe automatizovaně pomocí relé napojeného na ohlasy přestavníků výhybek.
--
Přepínač úseků ve spojceMísto ručně ovládaného přepínače je vhodné k automatizaci použít relé. Kdykoliv se přepne některá z výhybek do odbočky, relé přepne napájení horní koleje na společný spodní regulátor. Budou-li všechny výhybky přímo, relé se nesepne a každý ovál bude napájen nezávisle ze svého regulátoru.
--
Přepínač úseků ve staniciJiná varianta stejné myšlenky. Zde by mohly všechny výhybky umožňující přejetí z jednoho napájení do druhého chodit společně, jedním přepnutím by se přepnuly jak výhybky, tak i přívod proudu do přepínané části nádraží.