nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » čtv 04 lis, 2021 1:50 pm

vojtas píše:Potvrzuju uhlák v ČB, teď jsem ho viděl z vlaku. Vedle jsou ještě nějaké taky druhoepošní 4n kryté vozy. A na výhbybce hned vedle uhláku je kulaté návěstidlo, ale detaily jsem z dálky nezaregistroval.


V Bulharsku stávaly 4osáky, které se sem dostaly v r. 1945 s US Army, Vypadají nějak takhle?

naradak.jpg

Ale myslím, že už se tady nebo na K-reportu probíraly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vojtas » čtv 04 lis, 2021 2:15 pm

Jo, to by mohlo být ono, minimálně ty podvozky diamond. Skříně jsou celkem nově natřené červenohnědou barvou.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » čtv 04 lis, 2021 2:39 pm

Ono to s těmi vozy bylo trochu složitější...
Viz třeba:
tady
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=3826984
a následující
tady
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=3869643
a následující
a spousta dalších...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Barchánek » čtv 04 lis, 2021 7:16 pm

Tohle sice je vagon USATC, ale ne z akce UNRRA, ale už z PRVNÍ světové války. Skládaly se v docích v La Rochelle z dílů dodaných z USA - prostě se přes Atlantik vozily rozložené, aby se toho na jednu loď vešlo víc. Na první pohled se poznají podle podvozků - nýtované diamondy = první válka, lité diamondy = druhá válka.


V době epochy II se u nás mohly vyskytovat pouze tyhlety vozy výrobce Karsei, ale nejsem si zcela jistý, jestli v barvách ČSD. Pokud vím, tak USATC svoje vozy po válce předalo francouzským a polským želznicím. Odtud se vozy dostaly jako kořist během II. světové války k DR, DB, ČSD a následně jako druhotná kořist i k dalším správám.




Pro porovnání:
Nýtovaný diamond z I. světové války
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=3869643


Litý diamond ze II. světové války - stejný je pod Zlíchovským plošiňákem
http://www.bluegrassrailroad.websiteani ... 4541297763


Dále doporučuju prolistovat zdejší vlákno " Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019" záložky 18 a 19, kde jsem téměř přesně před dvěma lety, Hanku, Vám osobě vysvětloval rozdíl mezi vozem z první a druhé války a to včetně fotek, výkresů i videí z montáže vozů v loděnici La Rochelle.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 333
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 04 lis, 2021 9:07 pm

V době epochy II se u nás mohly vyskytovat pouze tyhlety vozy výrobce Karsei, ale nejsem si zcela jistý, jestli v barvách ČSD.


ČSD ve II. epoše rozhodně NE. I v III.epoše je tady otázka, zda někdy byly v provozu pod čísly ČSD, ani k jedinému neexistuje záznam. Vozy USATC se k nám systematicky neododávaly, byla by to jen otázka náhody. Zůstalo tady zřejmě jen pár těch starších.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vojtas » pát 05 lis, 2021 12:34 am

@radeksindy:
Co jsou tedy zač ty dva vozy v ČB? To je tedy nějaký novodobý dovoz, nebo jezdily od začátku pod SV čísly?
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 05 lis, 2021 7:18 am

V ČB pokud vím stojí právě ty starší, které do Evropy v letech 197/18 navozili američané. K nám se dostaly až po roce 1945. Jestli někdy nesli jiná čísla, než čísla vozů pro zvláštní účely, je otázka, doložit ani vyloučit to jednoznačně zatím nejde.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 05 lis, 2021 5:31 pm

Kdysi jsem sem někam házel fotku těch budějickejch vozů pořízenou z vlaku, mám ale pocit, že ty vozy mají příčně žebrovanou střechu jako dvouosé UNNRy.
Střelec
 
Příspěvky: 1864
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr S. » sob 06 lis, 2021 9:59 pm

Jeden vůz z americké dodávky - tedy Francouzský - stával v depu v Plzni. Byl modrozelený , vyšisovaný , zřejmě služební pro nákladní vlaky . Na jednom představku měl okénka a ruční brzdu uvnitř vozu na bočnici . Na to si jen vzpomenu . Stával poblíž zbrojení uhlím , za starou olejárnou a skladoval se v něm Lokalkon - změkčovadlo do napájecí vody pro parní lokomotivy . Občas jsem tam zašel a vytáhl jsem z něj 50kg papírový pytel s menšími balíčky a ty jsem sypal do tendru . To se psal rok 1980 . Ani mě nenapadlo to fotit . Bohužel .
Petr S.
 
Příspěvky: 559
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod milan ferdián » čtv 18 lis, 2021 6:04 pm

Ví někdo více o železničních vozech tzv. mléčné :?: Mám dva snímky.Předem děkuji za veškeré informace.
-m-
Přílohy
mléčný vůz 2.PNG
mléčný vůz.PNG
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12139
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 18 lis, 2021 9:08 pm

Pro dopravu mléka se běžně používaly běžné vozy řady Z. Existovaly sice specializované vozy, ale bylo jich málo a při průměrné vzdálenosti a organizaci neměly takový význam. Pokud byly trvale přiděleny nějaké takové službě, pak mohly mít uvnitř rámy nebo police, do kterých se dávaly konve s mlékem. Svoz mléka existoval mezi válkami v Praze, určitě minimálně před válkou v Ostravě a zřejmě i kolem Brna, ale nemohu to 100% potvrdit.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod milan ferdián » pát 19 lis, 2021 6:59 am

No právě, že je řeč o těch specializovaných vozech. Jestli se nepletu, tak byly chlazené ledem ???. Podle snímku jsem viděl naskládané na sebe dvě řady konví s mlékem, žádné police. Nebudu chodit okolo horké kaše, bavíme se o radlické mlékárně na Smíchově. Mléko se překládalo ze začátku na koňský povoz, později na nákladní auta, která mělo navíc jedno patro a přejelo se jen přes ulici. Železniční vlečka do radlické mlékárny byla vybudována v roce 1940. Nechci mluvit o nádržkových vozech speciálně určené pro přepravu mléka (fotek je dost), jde mi právě o ty specializované. Radku díky i za ten střípek informací od tebe.
-m-

Poznámka:
Tato informace zde nepatří, ale podařilo se mi z fotografií sestavit a nakreslit motorovou drezínu M140.1 na rozvoz novin. Je tam pár nejasnosti, hlavně jestli na drezíně bylo umístěno řadové označení, protože vím jen o lvíčku. -m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12139
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pát 19 lis, 2021 8:26 am

milan ferdián píše:...podařilo se mi z fotografií sestavit a nakreslit motorovou drezínu M140.1 na rozvoz novin. Je tam pár nejasnosti, hlavně jestli na drezíně bylo umístěno řadové označení, protože vím jen o lvíčku.


Na továrních fotografiích z Kopřivnice jsou jenom lvíčci. A drezíny pro rozvoz novin M 140.0 a M 140.2 nejsou na snímcích, které mám po ruce, označeny nijak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6685
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 19 lis, 2021 8:40 am

Přeprava mléka přišla až později, když to rozvoj velkých měst začal vyžadovat. Nejdříve Vídeň, pak dlouho nic, zásobování Prahy mlékem se začalo rozvíjet až před válkou. Pro místní dopravu stačilo konve poslat služebním vozem. Pro vzdálenosti v rámci okolí "našich" měst skutečně stačil upravený obyčejný zavřený vůz s označením Gi. Specializované vozy se začaly stavět od roku 1909, značná část jich pochází až z období války. Na fotce vidíš, co je na nich specializovaného - mají větrací otvory v horní části skříně, uvnitř jsou police a rámy na konve, kromě velkých dveří lze vkládat a vykládat konve i dveřmi v čele vozu. Vozy jsou kvůli přepravám v osobních soupravách vybaveny buď potrubím nebo kompletní sací brzdou. Platí co už jsem psal, jsou to pořád obyčejné zavřené vozy, teprve na konci války se postavilo 20 vozů s izolací, ale ty nebyly jen na mléko, ale i na maso a mají řadu Gif. Po válce se používaly v podstatě už jen na maso. Vozy na mléko nebyly nikdy chlazené ledem.

_Ne_V_00886.jpg


V meziválečném období tu bylo systematické zásobování velkých měst (Praha, Ostrava atd.), ale i do menších mohly jezdit v rámci běžných kurzů vozy, které cestou sbíraly mléko. V Praze se to pochopitelně netýkalo jen Radlické mlékárny, do Vysočan a na Těšnov jezdily vlaky z východu Čech, jejichž náklad putoval do jiných mlékáren (autem a povozy). Vrcholné období stejně jako u jiných přeprav nastalo už před první světovou válkou, ve dvacátých letech se to ještě drželo, 30. léta přinesla konkurenci automobilů a přesun přeprav mléka mimo koleje. Za války se to trochu vrátilo do vagónů , protože byl nedostatek benzínu. Po válce už je to jen slabý odvar, i když se postavilo pár kotláků na mléko, už to nikdy nedosáho předchozích objemů. U nás to nikdy nedosáhlo rozměrů a organizace jako kolem Hamburku, v Porůří nebo kolem Mnichova, tam to bylo jiné kafe.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 19 lis, 2021 8:50 am

hank:
A drezíny pro rozvoz novin M 140.0 a M 140.2 nejsou na snímcích, které mám po ruce, označeny nijak.


Nepatřily ČSD, ale Lidovým novinám, takže se na ně označování ČSD nemuselo vztahovat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2629
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků