Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 8:21 am

Bohužel kolem požární techniky a celkově kolem nákladních aut jsou určité nesrovnalosti.
Přitom v každém muzeum, kde jsou nákladní auta, tak jsou dost zavádějící popisy. Přitom stačí se podívat do velkého TP, kde jsou všechny potřebné záznamy.
Rok výroby vozu, rok výroby nástavby a kdo ji vyrobil, barva vozu atd.
Ano někdo může říci, že vozy jsou původně vraky a TP jsou skartovány, ale pokud vůz měl ještě SPZ, tak žádná skartace nemohla proběhnout, vůz je pořád v evidenci.

Takže při stavbě kolejiště se opírám o staré knížky, časopisy, dobové fotky a popřípadě co se najde na internetu a v archívu. Dále jsou to sbírky v muzeu, které mohou být i zavádějící.

Ano vstoupil jsem na tenký let a vše co udělám na kolejišti, tak nemusí být naprostá pravda a jak je v Čechách zvykem, tak informace se šíří typem „jedna pani povídala“. Ale najít a dohledat a pak převést do modelu je tak pro mě vzrušující než stavět model současnosti. Vím, nebude to vše košer, ale určitým ústupkům a nepřesností se prostě nevyhnu. Ale o to je pak větší zábava při stavbě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Zippich » úte 07 zář, 2021 9:13 am

Jako kluk jsem byl v 70.letech svědkem, jak naši dobrovolní hasiči v obci slavnostně přebrali novou Avii a vyřadili starou Pragu RN. Už tehdy mi ji bylo líto. Jsem si jist, že byla v barvě khaki.
Zippich
 
Příspěvky: 422
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 1:30 pm

Zippich píše:Jako kluk jsem byl v 70.letech svědkem, jak naši dobrovolní hasiči v obci slavnostně přebrali novou Avii a vyřadili starou Pragu RN. Už tehdy mi ji bylo líto. Jsem si jist, že byla v barvě khaki.

Tak pokud měla ve střeše dekl, tak mohla být khaki, protože za mobilizace by se vrátila armádě. Nová nákladní auta šla hlavně do armády a armáda se zbavovala starších aut, která se pak prodají do různých podniků a i hasičům. Dále nová auta šla ještě do vybraných velkých socialistických staveb, kde byl velký zájem na včasné dokončení stavby.
A dále ne vše se hned přemalovávalo a něco zůstalo tak. Tento sektor neměl nikdy dostatek peněz na novou techniku.
Naposledy upravil Tempotaxi dne úte 07 zář, 2021 1:51 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 1:50 pm

Skoro všechny modely aut jsou postaveny nebo jsou stavebnice podle současných předloh.
Pokud bych chtěl modely předělat, tak mám další problém.
Nejprve si musím ujasnit barvu a odstín.
Pak musím vědět, jaká byla zpětná zrcátka, kde byla a jak byla velká.
Dále vyměnit blikače směru a jejich umístění.
Dále umístění stíračů.
Pak musím přidat ještě správná čísla SPZ.
Je také možné, že bude potřeba někde změnit karosářské a pozdější úpravy, které postupně na autech vznikaly.
Ale právě do takhle velkých úprav a změn se mně moc nechce, protože zde můžu udělat mnoho horších fikcí než je teďka postavený nebo zakoupený model.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Střelec » úte 07 zář, 2021 4:00 pm

Před blinkry se na erenách používaly mechanické ukazatele, které se vyklápěly ve směru odbočení a byly na kabině. Zpětné zrcátko bylo na straně řidiče, u ereny relativně malé a kulaté. technické detaily budou závislé na výrobní sérii. Mám dvě ereny od JMPK z různých období (vojenskou válečné produkce a mlíkaře z 50. let) a detaily se liší. Výklopné "plácačky" se asi dožily šedesátých let, rodiče je ještě pamatují v provozu.
SPZ do 5O let jako za první republiky - černý podklad a bílé písmo a rámeček (byly dokonce i na tancích!), posléze se u náklaďáků přešlo na žluté s černým popisem. Motorky mívaly v dřevních dobách "ploutev" SPZ na předním blatníku.
Bylo by zajímavé zjistit, jakou barvu měly hasičské "Blitzy" po Němcích a jestli se taky přebarvovaly. Dochovalý kus hasičů z Bukovce jsem neloupal,abych zjistil pořadí nátěrů.
Majáky byly kuželovité, relativně malé a úzké a bez tlampače, u hasičů červené (lehce do fialova), SNB měla modré. Nízké široké s tlampačem přišly až ve druhé půlce sedmdesátek.
Ohledně dopravního značení se tu diskutovalo jinde - i se skeny příslušných předpisů.
Střelec
 
Příspěvky: 1862
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 7:39 pm

Mechanické blinkry ještě pamatuji a jsou ještě v 60 letech. Ale spíše dožívají.
Používají se od roku 1939.
Ale u některých aut jsou vepředu dole před dveřmi a u některých aut na prostředním nebo zadním sloupku.
A zde je pak příklad umístění mechanického zařízení v roce 1954.
Obrázek
Obrázek
Zdroj TASR.

SPZ – černá půda a bílé písmo je v 50 letech jen u armády.
Obrázek
Foto rok 1954, zdroj TASR.
Ale mám také fotku vojenského nákladního vozu, kde už v roce 1959 je žlutá půda SPZ a tři dvojčísla v černé barvě.
Dále od roku 1945 až 1953 jsou SPZ rozděleny na Čechy, Morava a Slovensko. Půda SPZ je bílá a černé písmo.
Obrázek
Zdroj TASR rok 1952.
Jinak jsou žluté a bílé a písmo černé od roku 1953 až 1960.
Obrázek
U nákladních vozů jsou ještě čísla na korbě. Ale podle fotek které mám, tak někde jsou a někde nejsou.
Obrázek
A dále loga podniků, některá nákladní auta název podniku má a některá nemají.
Dále zrcátko je jen jedno, ale někde jsou dvě.
Obrázek
Ale nejprve si musíme uvědomit, že během 50 let se vše několikrát změnilo. Jen v automobilovém průmyslu to bylo 2x až 3x. Třeba dnešní blinkry u osobních vozů jsou už v roce 1955. Přitom nákladní auta a autobusy je nemají a mají jen mechanické.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 08 zář, 2021 7:45 am, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 7:48 pm

A zde je právě hasičská Tatra 805 DVS 8.
Výrobce: THZ - Továrny na hasicí zařízení n.p., Vysoké Mýto.
Vyobrazení je z katalogu Československých motorových vozidel, vydaného MAP (Ministerstvem automobilového průmyslu a zemědělských strojů) v roce 1955.
Obrázek
Obrázek
Podle poklopu na střeše byla jistě v barvě khaki. Ale je také možné, že byla později vyrobená i červená.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 zář, 2021 8:15 pm

Přesto že má Tatra 805 poklop na kabině, tak má jinou barvu poloviny kabiny. Bohužel nedá se určit barva vozu. Snad někdo pozná podnik v Prešově v roce 1960.
Obrázek
Obrázek
A mně se zdá, že nad světlem je i světelný blinkr.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod MirekTT » stř 08 zář, 2021 3:33 am

Na webu MyHeritage sloužícímu k dohledávání rodokmenů vyšel nový kolorovací nástroj. Třeba by na tom šly ty fotky sjet.
https://blog.myheritage.com/2021/08/new ... e=20210902
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 8:41 am

Jenže majáky nebo výstražná světla je také problém.
Někde jsou světla bílá, červená nebo modrá. Popřípadě jsou doplněna modrým nebo červeným majáčkem. Někde je jen modrý nebo červený majáček. A to všechno je ze sbírek hasičského muzea ve Zbirohu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Jediné co mohu předpokládat, že vše je podle tehdejších předpisů a zvyklostí. Jistě nebude vše jak po vyrobení nebo při dodání k požárnímu útvaru, ale že si něco požárníci dotvořili podle sebe.
Ale na tohle nejsem odborník a opravdu nedokážu říci do kterých let co přesně patří.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 8:51 am

Konečně jsem sehnal neprodejné limitované stavebnice.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Ivan » stř 08 zář, 2021 10:35 am

Tempoaxi, když vidím co všechno se ti už povedlo na kolejiště "nacpat", nepřemýšlíš také o nějaké úzké drážce?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2064
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 11:58 am

Psáno jinde (k-report).
Hynek, pondělí, 06. září 2021 - 09:41:00
Samozrejme jsem napsal nesmysl, nikoli zpod hasicske, ale zpod vojenske spravy k vnitru. Tehnika byla zelena uz za valky v odstinech RLM, po valce se plynule preslo na vojenskou khaki. Vami zvolene ereny byly vyrobeny az po valce tovarnou THZ, drive Stratilek Vysoke Myto. A byly vyrobeny pouze a vyhradne v khaki barve, na cerveno byly prelakovany az jako starai po roce 1960. Bohuzel vetsina soucasnych renovatoru tento historicky fakt zcela pomiji a lakuji vse na cerveno, coz je naprosty historicky nesmysl. Dale nic jako hasicska nastavba na T111 nikdy neexistovalo, az v sedmdesatych letech, kdyz armada zacala vyrazovat palivove cisterny C7, si je dobrovolni hasici svepomoci prestavovali na hasicske prostou demontazi palivove vydejni skupiny a nahrazenim prenosnou motorovou strikackou. U podnikovych ani statnich hasicu nic takoveho nikdy nejezdilo.

kolotuk2, pondělí, 06. září 2021 - 10:49:30
tak já taky něco.... barvy asi nikdo nevyřeší, je to asi tak, jak psal Hynek. K drážním hasičům pouze to, že v obsáhlé knize k jejich výročí vzpomíná jeden z pražských bývalých kolegů, že v začátcích používali T111 - já tomu však nevěřím - ale kdo ví..... u nás na okrese používali dobáci dvě t111 a to Jíloviště /ex. cementka/ a Čisovice /ex. Benzina/ obojí přestavěné až v 70tých letech. jinak u drážáků jezdila zajímavá flotila zázraků - v Praze používali jako 1. výjezd klasickou A30 se skříňovou nástsvbou, opatřenou roletama!!!!!!! říkali tomu Pekař....

Statistik, pondělí, 06. září 2021 - 11:39:35
Na šasi T111R se cisternová nástavba na PHM označovaná T111C z BSS, n.p. Brandýs n. L. montovala v 50. letech. Kdy přesně, to nevím. Z ní pak vznikaly hasičské verze (praxe v podstatě platí dodnes, viz třeba cisternové ex-fekální nádrže na T815 jsou předělávané na hasičské).

Hynek, pondělí, 06. září 2021 - 11:55:02
T111 u hasicu - na okrese Praha-vychod bylo u hasicu 7 T111, vsechny prisly az po roce 1975. Ve zbytku republiky jsem dopatral uz jen jednotlive kousky...
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 12:07 pm

Ivan píše:Tempoaxi, když vidím co všechno se ti už povedlo na kolejiště "nacpat", nepřemýšlíš také o nějaké úzké drážce?

Tak to už opravdu nevím, kam bych to nacpal. Ono stačí, že jsou jen s tímhle problémy. Najít správné stavebnice, něco upravit nebo dostavět.
Kdyby bylo místo ještě před nádražím, tak ještě tramvaj a trolejbus. Tramvajové tratě jsou někdy spojeny s tratí (vlečkou) ČSD. Ale to už by byla jen maketa.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 zář, 2021 2:26 pm

Je zde další přírůstek hasičská Tatra 805 DVS 8 a přívěs na hadice STA.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník