Plno maličkostí většina modelářů neřeší.
Položí koleje, nějak to zaštěrkují nebo použijí geoline kolejivo a zase použijí štěrk nebo trávu. Plácnou k tomu nebo přímo na to budovu a je hotovo. A dále se nic neřeší.
Přitom ve stanicích, ve výtopně a nákladištích jsou dva základní rozměry výšky kolejiva a přilehlého terénu.
První mírou je pražec, výška pražce je 2 mm a přilehlý terén je ve výšce výšky pražce.
Druhá míra je hlava kolejnice, což je celková výška koleje 4,5 mm a přilehlý terén je ve výšce hlavy koleje.
To znamená, že i dlaždice, kameny (dlažba), beton, asfalt atd. dosahuje některou výšku a to buď výšku pražce, nebo hlavy kolejnice.
Většinou i každá budova nemá podlahu zároveň s okolním terénem. Kromě třeba garáží, továrních hal a podobně. Ale i zde je podlaha nepatrně výše, než je okolní terén, protože nechce, aby nám při deští vtekla voda do objektu. Což je v praxi, že podlaha je ve výšce aspoň o jeden schod, což v modelu může být třeba 1 mm.
A tohle vše je pak nutno dát do modelu. Někdo to zamaskuje travou, ale přesto nám zůstanou komunikace, chodníky, cesty a pěšiny, kde je vše vidět. Pak to dopadá, že vše pak leží na trávě, ale tráva má růst na těchto příkladech.
Proto se věnuji a zaměřuji se na reálný vzhled, který je pak vidět.
A právě sem patří i správné uložení budovy.
Budova obilného sila má kolem sebe betonový chodník. Který můžeme třeba i zatravnit, ale tím pádem bude tráva výše než podlaha do skladovacích prostor. Což je špatně. Od kolejí může být betonový chodník zároveň s hlavou kolejnice. Ale od silnice nám tím pádem vznikne schod a ten to terén bude mít výšku pražce. Ale u tohoto obilného sila bude přesto nákladová rampa níže. Což je logické. Z přistaveného vozu dostane pracovník pytel na ramena a pak ho položí na rampu, kde se rudlem převeze na uskladnění. Nebo se nakládka a vykládka pytlů dělá přes dopravníkový pás. Pak je výška rampy a výška podlahy vozu zanedbatelná.
Ale pak zde nemůže být výsypná jáma.
Na vykládku nebo nakládku se dal použit stejný nebo podobný dopravníkový pás.
Bratislava CHJD 1969.
