Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště H0- "Kolibov" dle návrhu p.Ferdiana

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 11:50 am

Dobrý den,
Pánové jak začít? Asi tak... Konečně jsem se usadil,děti rostou, barák stojí a já mám čas se vrátit koníčkům. Po 20letech kdy jsem jedno kolejiště opustil chtěl bych postavit modernější a hezčí kolejiště pro mě a syna.
Předem se omlouvám,nejsem přeborník v železničních pojmech ani názvech. Moje profese byla a je podobna ale po silnicí....Řidič nákladních vozidel.
Kolejiště by mělo být ovládané DCC i když se to budu muset naučit. Dříve jsem měl analog. Výhybky nejspíš analogové??
K mému plánu: Nestavím dle přesných předloh. Jde mi o zábavu a požitek z jízdy vlaku. Nemusím ani moc preprahat. Ale i tak epocha IV mašina typu brejlovec a pár nákladních vozů plus osobní vlak.

Můj plán je mít nádraží z něho se vydat vlakodromem přes most do tunelu pod hradem ,krajinou do dalšího tunelu vyjet nad pilou zpět do nádraží. A druhá trať lokální z hlavního nádraží přes zastávku Pod hradem do koncové stanice. Tam preprahnout a jet zpět na Hl. nádraží a do Skrytého nádraží kde je možnost vystřídat vlaky.

Moje otázka na odborníky:
Nedokážu vymyslet jak se zpět vrátit do SN když z něho vyjedu na hlavní trať (vlakodrom)?
Omlouvám se za obrázek ale nejsem moc kamarád s PC. Tak půl z PC a půl tužka.
Díky Jirka

Kolibov skrytá přízemí H0/1:87 3260 x 3900 ELITE/15° zdroj: rám Jirka 1984
Prostor dovoluje omezené možnosti, skrytá stanice má jen čtyři průjezdné a dvě kusé staniční koleje (jen doporučení). Na průjezdné máme dva nákladní vlaky + dva osobní vlaky. Na kusé motorový osobní vlak a můžeme si dovolit rychlík v moto-
rové verzi, ale jako soupravu, kde na začátku a na konci budou motorové vozy nebo ucelenou soupravu. Zde vidíte jen přízemí a stoupání tratí do odbočné stanici. Jistě jste si všimli popisky "Dětská spojka". Tato spojka dovoluje kroužit vla-
kovým soupravám oběma směry mimo odbočnou stanici.
-m-
PŘÍLOHY
Kolibov skrytá přízemí DF.jpg

ZDE JE NAVRH MILANA FERDIANA S POROVNANIM S MOJI PRVNIM NAPADEM.
Přílohy
Kolibov DF.jpg
IMG_20210210_124800.jpg
Naposledy upravil Jirka1984 dne úte 09 led, 2024 3:30 pm, celkově upraveno 4
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 11:54 am

ZDE JE ZACATEK MEHO PROJEKTU KTERY VYMYSLEL MILAN FERDIAN:

Kolibov IV.epocha H0/1:87 3260 x 3900 ELITE/15° zdroj: rám Jirka 1984
Kdo by neznal a neměl rád pohádky a takovou jednu vám budu vyprávět. Velmi známé jsou iniciativy verneřických podni-katelů a jejich snahu zpřístupnit železnici do své oblasti. Hlavní větev do Verneřic byla zprovozněna 18. srpna 1890 a odbočka do Úštěku 11.září 1890. Historii popisovanou dráhu známe, byla i publikována a část zfilmována (Páni kluci). Díky iniciativě občanského sdružení „Zubrnická muzeální železnice“ byl na části tratě do Zubrnice obnoven provoz. Nadšenci pokračují nadále svoji prací a úsilím k obnovení tratě až do Lovečkovic.

V minulosti hlavní větev tratě pokračovala do Verneřic a odbočná trať do Úštěku, ale málo se vypráví o jiné tajuplné lokálce. Vycházela též stejným směrem na Úštěk, odbočkou Červená trasa lokálky obkroužila vrch Mešník, překročila mostem silnici 240. Držela se neustále na vrstevnici, aby zbytečně nebyly zvýšené náklady pro stavbu tratě. Obloukem se přiblížila nad obec Lhotsko, zde byla zřízena zastávka s nákladištěm. Trať se prosmykla sedlem mezi vrchy Malé Sedlo a Sedlo. Překročila Kotelický potok a stočila se k Hornímu Týnci. Zde byla stanice. Přes Luční potok podél silnice trať dospěla k městu Třebušín, kde majestátně na železnici vzhlížel vrch Kalich. Následovala zastávka Všeradice, zastávka nákladiště Rydeč, další zastávka Ovčárna a jsme v městečku Tašov. Ta měla stanici. Trať se stočila doleva a po úbočí hory Kamenného vrchu jsme se vystoupali do nejvyššího bodu lokálky zastávky Čeřeniště. Trať pak už rychle klesala podél potoku Rytina a v místech Kolibov byla zřízená stanice, protože rakouská severozápadní dost prskala a o nějakém společném užití stanice Sebuzín, nepřipadalo z jejich strany v úvahu. Lokálka byla tedy napojena na jednu z kolejí sebuzínské stanice a to na kolej 6 (dnes snesena). Další iniciativou byly obce Tlučně a dalších v okolí na vybudování železniční spojky ze stanice Kolibov přes Tlučeň, Hlinnou až do Litoměřic. Sice do Litoměřic by jsme se dostali též po trati rakousko-severozápadní, ale ta vede podél toku Labe a obchází levou část českého středohoří.

Inu slovo dalo slovo, zlaťák ke zlaťáku, navýšili se akcie L.G.W.A. a pokračovalo se se stavbou lokálky dále. Stanice Kolibov původně mezilehlá má čtyři staniční koleje, z toho tři dopravní, jednu manipulační ke skladišti s rampou a volnou skládkou. Pro lokálku bylo založeno samostatné malé nádraží a to bylo napojeno na čeřenišském zhlaví. Původně měla být vložená druhá anglická výhybka, ale pro ušetření finančních nákladů se od koupi upustilo a místo dvou se koupila jen jedna anglická výhybka, která při budování malého nádraží byla vložena do zhlaví původní/velké stanice. Malé nádraží má tyto koleje. Kolej 13 je odstavná pro osobní vozy Be (7) a přípojné vozy Blm. Kolej 11 je objízdná s napojením na koleje 15 a 11b. Kolej 9 je hlavní a kolej 7 dopravní. Počítá se s velkým provozem, takže zatímco osobní vlak čeká na odjezd z koleje 7, na 9 může přijet buď manipulant nebo druhý osobní vlak. Zastavíme se u strojové stanici. Nepříznivé terénní podmínky strojovou stanici rozdělilo na dvě části, ale nějak tato komplikace provozu nevadilo, protože bylo napojeno na objízdnou kolej 11. V levé části se soustředilo vše pro zbrojení parních lokomotiv, tj. pískovací věž, popelová jáma s vodním jeřá-
bem, vodárna, točna (posáz.pacifik/délka mostovky 13,65 m), uhelný výtah a potřebná skládka uhlí. Později přibyla kolmo k točně kusá kolej pro čerpání nafty se skladem paliva do motorových vozů. Napravo je umístěná remíza o dvou stání na koleji 11b. Ve strojové stanici Kolibov, mají domov parní lokomotivy a motorový vůz M131.1/Hurvínek má svůj domov ve strojové stanici Tlučeň.

Momentálně máme na lokálce připraven k odjezdu osobní vlak složený parní lokomotivou řady 423.0/433.0/, služebním vozem a dvěma vozy Be(7). Čeká se na motorový rychlík, který teprve zastavuje ve stanici složen z motorového vozu řady M262.0 a dvěma zbrusu novými přípojnými vozy Balm (Studénka). Netrpělivě též na rychlík čekají oba osobní vlaky, tažené parními lokomotivami řady 464.0 (ušatá), služebním vozem a čtyřmi vozy Be (9,4). Stanice má čtyři stavědla, dvě na hlavním a dvě na místním nádraží. Je vybavena mechanickými odjezdovými návěstidly, vidíme i seřaďovací. Z místního nádraží nejsou vedené přímé vlaky na Třebušín a proto je kryto seřaďovacím mechanickým návěstidlem. Nákladní zátěž se přestavují z velké stanice na malé nádraží a opačně. Většinou se odstavuje na části manipulační koleje 5.
Skupinové mechanické odjezdové návěstidlo na místním nádraží nám dává rozkaz k odjezdu. Lokálka se vine krajinou českého středohoří. Pro hustý provoz, vlaky křižují ve výhybně Nové Mlýny, trať stoupá a dominantou kolejiště je ocelový příhradový železniční most s horní mostovkou nad údolím. Míjíme zbytky hradu (ty brďo to budou v budoucnu pokuty) a jsme ve stanici Tlučeň. Stanice o třech průjezdných kolejí. Počítalo se zde se křižováním vlaků, proto dvě dopravní koleje 1 a 3. Kolej 2 slouží jako manipulační. Kolej 5 manipulační vede ke skladišti s rampou a volnou skládkou. Je zde lokomo-
tivní remíza (typ Ledečko), točna 13,65 m a vybavení pro zbrojení jak parních lokomotiv, tak i motorových vozů.

Proč stavba tratě nepokračovala dále, protože rakouská severozápadní se zalekla, že by přišla o část nákladní zátěže a po domluvě ústeckou-teplickou dráhou o nenapojení lokálky v Litoměřicích přímou styčnou stanici na trať ústecko-teplické dráhy. Verneřičká akciová společnost usilovalo o klasické napojení na trat než má ve stanici Úštěk horní nádraží na UTD.
Čas běžel, po nedomluvě a nedohodě zůstala nakonec stanice Tlučeň koncovou. Přesto tato trať je hodně turisticky využívaná k návštěvám této oblasti českého středohoří i přítomnost nedalekého obnoveného hradu Kamýk. Drobný průmysl a zemědělské statky hojně využívají naší lokálku.

No a zazvonil zvonec a pohádky je konec…..

Poznámka:
Byly provedené dvě drobné korekce tratí. První napravo hlavní trať, T.K. +/-0 původně 177,12 mm nově 137,12 mm. Hlavní kolej na malém nádraží T.K. +130, původně 102,52 mm nově 161,52 mm. Dodatečné úpravy byly provedeny na výkresích.
-m-
Přílohy
Kolibov rámy DF.jpg
Kolibov skrytá výhybna DF.jpg
Kolibov skrytá výhybna DF.jpg (24.51 KiB) Zobrazeno 3649 krát
Kolibov skrytá kolejivo DF.jpg
Naposledy upravil Jirka1984 dne úte 09 led, 2024 3:28 pm, celkově upraveno 2
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod sidlo » stř 10 úno, 2021 12:51 pm

Jirka1984 píše:Nedokážu vymyslet jak se zpět vrátit do SN když z něho vyjedu na hlavní trať

Jinak než druhou smyčkou to nepůjde.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 1:05 pm

To mě taky napadlo,jen nevím od kud ji napojit. Ta bude muset být už v -2. patře. Mam ještě o čem přemýšlet :shock:
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod chameleon » stř 10 úno, 2021 1:21 pm

Ahoj, projekt pěkný, já bych si ho upravil viz obrázek. Obě trati svést dolů do SN po 2-kolejné spirále (zelená trať ve výšce 0, modrá o patro níž, třeba -8cm). Skryté nádraží prodloužit a více dimenzovat (pokud by sloužilo pro oba směry). Jedinou nevýhodou je, že hlavní modrá trať vzadu bude mírně utopená (z pohledu nádraží za lokálkovou tratí), ale je-li přístupné kolejiště i z druhé strany tak to nevadí.
IMGbyJ.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 1:44 pm

to Chameleon:
Ahoj,teď jsem do toho dlouho zíral než sem to pochopil.
Takhle by jezdil vlak jednou z práva a jednou z leva a vždy v SN by se otočil... Chápu to dobře?
Tim bych přišel o můj vlakodrom ale zase by to bylo pestřejší. Děkuju za pomoc. O víkendu to zkusím prekreslit do PC.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod sidlo » stř 10 úno, 2021 2:02 pm

Pozor, ty koleje ve smyčce vyjdou příliš krátké. Já bych se smyčky vzdal a udělal bych ovál. Skryťák by byl pod hlavní stanicí a měl by koleje stejně dlouhé jako hlavní stanice.

jirka1984.jpg
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Myšpulín » stř 10 úno, 2021 2:08 pm

A protáhni si staniční koleje v koncové stanici. Můžeš ji i situovat lehce šikmo vpravo vzhůru, ať není rovnoběžně s hranou kolejiště. Zatím to vypadá zajímavě.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1517
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 3:26 pm

to Sídlo:
Taky zajímavý nápad. Já sem se chtěl samotného oválu vyvarovat a udělat provoz pestřejší právě tou smyčkou. Na mém bývalém kolejišti jsem měl jen ovál do L. No a po chvíli ježdění to už nebylo zajímavé.

to Myspulin:
Děkuju za nápad bude to zajímavější.
Stavba začne nejdřív na podzim. Teď jsem teprve domaloval místnost kde bude kolejiště. Chtěl bych mít jasno před stavbou ať to pak neřeším za pochodu.
Naposledy upravil Jirka1984 dne stř 10 úno, 2021 4:56 pm, celkově upraveno 1
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod vojtas » stř 10 úno, 2021 3:37 pm

Klidně můžeš mít smyčky dvě. Je to nejelegantnější řešení a na plochu se to vejde.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Myšpulín » stř 10 úno, 2021 4:53 pm

Jen takové drobné ... I když píšeš, že tě ovál moc neláká, stejně je dobré mít nějaká zadní vrátka a ten ovál z toho udělat. Ne vždy máš náladu řešit nějaké šibovací puzzle. Přijdeš utahaný, vezmeš sklenku nebo půllitr, zapneš, sedneš, koukáš. A když se máš každé dvě minuty zvednout, odpřáhnout loko, objet na druhou stranu, připojit, přepnout na automatiku, aby si se opět po dvou minutách zvednul a udělal to samé ... To ani to pití potom nechutná.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1517
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » stř 10 úno, 2021 5:08 pm

To co píšeš je naprostá pravda a souhlasím s tebou. Tak jsem zamýšlel to postavit. Když se budu kochat jezdil bych jen po oválu do kola ale chtěl jsem to zpestřit tou smyčkou abych jezdil i na druhou stranu bez preprahovani. S tím jsem si nevěděl poradit kam tu druhou smyčku. Nebo by synek mohl zrychlovat a zpomalovat vlak na oválu a já jet na koncovou stanici.
Nemusím to mít postavené hned. Moje první kolejiště jsem stavěl když mi bylo 13-15let 1997-2000 a to jsem byl samouk. Teď rok už čtu příspěvky tady na fóru a jde mi hlava kolem jaké jsou dnes možnosti. Synovi bude 5let tak třeba do jeho 8let až bude mít rozum bude základ postaven.
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod sidlo » stř 10 úno, 2021 8:15 pm

Rychlý náčrt. Poloměry 425 mm. Viditelná vrstva. Levé zhlaví by šlo ještě posunout do oblouku. Skryťák nenakreslen. Bude to smyčka se skrytou stanicí. V podstatě to bude kopírovat viditelnou část. Tím se dosáhne počtu dvou smyček. Soupravy lze libovolně vracet nebo simulovat kroužení. Délka staniční koleje asi 1 m.
Pro kreslení layoutu doporučuji použít nějaký vhodný CAD. Rychle se ukáže co si můžeme a nemůžeme dovolit. Já používám XtracCAD http://xtrkcad-fork.sourceforge.net/Wikka/HomePage.

Jirka1984-v1.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3680
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 11 úno, 2021 7:01 am

to Sídlo:
Pěkně si mi to vyřešil,je vidět že jste odborníci. Kdybych z levého zhlaví jel obloukem R3 tak může být uvnitř oblouk R2 s mojí lokálkou. Jen by vzrostla hloubka ještě o nějaký cm a nevím jestli bych se pak natáhl dozadu ke zdi? Pak nějak se s lokálkou můžu vyškrábat nad vjezdy do SN dle mého prvního plánu. Včera sem koncové nádraží překreslil šikmo do zadního pravého rohu a je to hezčí.
Jinak já sem si stáhl Scarm ale je to free verze. Tím kreslím. Rychle sem zjistil že nejde realizovat to co jsem měl prvně na papíře.
Díky za ochotu.
Jirka1984
 
Příspěvky: 551
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Kolejiště H0 - návrat

Příspěvekod Dovi » čtv 11 úno, 2021 10:09 am

Jirka1984 píše:Kdybych z levého zhlaví jel obloukem R3, tak může být uvnitř oblouk R2 s mojí lokálkou. Jen by vzrostla hloubka ještě o nějaký cm a nevím, jestli bych se pak natáhl dozadu ke zdi?

Nebál bych se, že by ses tam v případě potřeby s tou lokálkou (vycházející přímo z levého "jihozápadního" zhlaví) nevytočil..

Pro hrubou představu jsem do té kolegovy studie vložil schéma malého jednoúrovňového H0 kolejiště 2 x 1 metr pro vnoučata.
Je to bez flexin, jen z dostupného kusového kolejiva poskládaného ze setů; se svým kolejivem budeš navíc mít i větší možnosti.
Přílohy
260x350cm_versus_210x110cm.png
260x350cm_versus_210x110cm.png (12.99 KiB) Zobrazeno 20691 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f a N, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 620
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků