Propojení izolovaných úseků

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Propojení izolovaných úseků

Příspěvekod papoušek » čtv 18 zář, 2008 6:55 am

Ahoj,

mám hodně začátečnícký dotaz. Když si postavím v podstatě jednoduchý ovál (budu mít tedy jeden zdroj) a v rámci oválu si udělám nástupiště (tedy zdvojím kolej, případně by kolejí bylo více), jak docílím toho, že druhá kolej se bude moci dle potřeby zapínat a vypínat? Potřebuji v každém případě na takovýto izolovaný úsek druhý zdroj?

A je možné, aby lokomotiva přejížděla z jednoho izolovaného úseku přes vyhýbku do druhého?

Jsem začátečník, takže bych potřeboval odpověd tak trošku jak se říká pro blbce :oops:

PS: Jedná se o analog

Díky
papoušek
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 18 zář, 2008 6:49 am

Příspěvekod kubulak » čtv 18 zář, 2008 7:36 am

Tak na tohle zvladnu odpovedet i ja :)

Nejlepsi reseni je pouzit na obe nadrazni koleje na obou jejich koncich izololovane kolejnice, a do obou nadraznich koleji poustet proud pres nejaky dvoupolohovy spinac, napr. klasickou tlacitkovou klavesnici.

Proste jeden drat z trafa pujde do obou koleji (samozrejme je potreba napajet i cely zbytek okruhu, to neresime), a druhy pujde do koleji na nadrazi pres tu klavesnici = pouze v pripade, kdy klavesa / spinac bude v poloze ON. V poloze OFF bude tudiz tato nadrazni kolej bez proudu.

Takze na modelovy pripad jednokolejne trati, kde na nadrazi dvema vyhybkama vyrobime druhou kolej, ti staci jedno trafo, 4 izolovane kolejnice, 3 napajeci koleje a dve tlacitka. Samozrejme par metru dratu a par svorkovnic.

Samozrejme se da udelat cely okruh prujezdny, bez izolovaneho useku, a mit odizolovanou jen jednu kolej na nadrazi, ale tohle ma vyhodu v tom, ze prijedes s vlakem 1 na kolej 1, vypnes pod nim proud, zapnes proud na koleji 2 a vyrazis na trat s vlakem 2...

S vyhybkama ti neporadim, podle me zalezi na tom co to je za typ vyhybky. Ja mam treba na panelu nadrazni kolej v podobe vyhybka - izolace - napajeni - vyhybka - izolace - vyhybka, a ta prostredni vyhybka pousti smerem k blizsi = prave izolaci tak malo stavy, ze mi tam vlaky zastavuji, takze budu muset dodelat napajeni i mezi ni a tu pravou krajni izolaci...
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Miloš_P » čtv 18 zář, 2008 8:14 am

Základní princip zapojování izolovaných úseků je tady:
http://www.volny.cz/masinky2003/zapojeni_stanice.html

Více zdrojů je potřeba použít v případě, že chceš jezdit nezávisle s více vlaky současně (s jedním třeba na lokálce a s druhým na hlavní trati).
Kolejiště musí být rozděleno na samostatně napájené okruhy a v místech propojení je potřeba elektricky přerušit obě kolejnice.

Tady je odkaz na publikaci Malé železnice C1-ELEKTŘINA NA MODELOVÉM KOLEJIŠTI, kde jsou popsány základy:
http://www.ho-vlaky.wbs.cz/Prirucky_a_p ... tavbe.html
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod papoušek » čtv 18 zář, 2008 8:38 am

Díky moc za rady
papoušek
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 18 zář, 2008 6:49 am

Příspěvekod kubulak » čtv 18 zář, 2008 1:04 pm

V tom odkazu bych jen zpochybnil / doplnil jednu vetu - tuhle:

Pro současnou jízdu více vlaků je potřeba kolejiště rozdělit na více napájecích okruhů a každý napájet ze samostatného zdroje.

Samozrejme je to mysleno tak, ze co okruh, to zvlastni trafo, ale dalo by se to prekroucene pochopit i tak, ze na jednom okruhu lze honit vice vlaku a pak je na kazdy potreba jedno trafo, coz je blbost.

To se resi systemem autobloku.

Ale vede me to k dotazu, kterym uz utikam od tematu k OT - ma nekdo z vas na kolejisti neco ala autoblok, nebo jedna trat = 1 usek a vzdy jen 1 vlak?
HO, CSD epocha IV, DCC
kubulak
 
Příspěvky: 250
Registrován: stř 28 kvě, 2008 11:02 am

Příspěvekod Myšpulín » pát 19 zář, 2008 6:17 am

Asi trochu off topic:

PRO ANALOG: Pokud se pochopí logika nutného zapojení, aby to jelo, a nebude-li vadit styl jízdy "sto z místa" a "stojím na fleku", pak stačí jedno trafo FZ1, pár přepínačů a vypínačů a po jednom kolejišti může jezdit třeba 5 vlaků nezávisle na sobě. Že je k tomu potřeba drátů jak v elektrárně je ale asi nasnadě. A o tom to uhlídat se asi nemusím taktéž zmiňovat. Přidám-li potenciometry, pak neplatí ani ta stovka.

Základem je pochopit logiku elektrického obvodu, kdy jím teče a kdy neteče proud a odkud kam. Vše ostatní je jen todle ale mnohokrát zamotané do sebe. Učivo fyziky ZŠ.

PRO DCC: Tam to platí taktéž, jen ty přepínače a vypínače nejsou vidět, protože si je veze loko s sebou a elektronické.

P.S. Pokud někdo potřebuje v něčem konkrétním v analogu poradit, klidně na SZ.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod papoušek » úte 23 zář, 2008 5:43 am

Mohou jezdit dvě lokomotivy (analog) na jednom oválu bez izolovaných úseků?
papoušek
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 18 zář, 2008 6:49 am

Příspěvekod JBr » úte 23 zář, 2008 5:47 am

Mohou, ale pak pojedou obe soucasne. Za naprosto idealnich podminek by jely obe uplne stejne rychle a zachovavaly mezi sebou stejny rozestup. Realne se ale spis zacnou dojizdet.
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod Miloš_P » úte 23 zář, 2008 7:54 am

papoušek píše:Mohou jezdit dvě lokomotivy (analog) na jednom oválu bez izolovaných úseků?

Technicky to samozřejmě možné je, ale moc nechápu smysl takového počínání :?: .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Zapojení 2 traf

Příspěvekod Geraltek » pon 12 led, 2009 11:04 am

Mám trošku jiný dotaz. Představme si dva izolované úseky trati A a B, které se každé samostatně napájejí trafy A a B a jsou od sebe izolovány.
Existuje vypínač (respektive zapojení) které stisknutím tlačítka vypojí trafo B z úseku B a zapojí do úseku B trafo A tak, že trafem A jsou současně napájeny úseky A i B??
Geraltek
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 06 led, 2009 7:27 am

Re: Zapojení 2 traf

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 12 led, 2009 1:39 pm

Geraltek píše:Mám trošku jiný dotaz. Představme si dva izolované úseky trati A a B, které se každé samostatně napájejí trafy A a B a jsou od sebe izolovány.
Existuje vypínač (respektive zapojení) které stisknutím tlačítka vypojí trafo B z úseku B a zapojí do úseku B trafo A tak, že trafem A jsou současně napájeny úseky A i B??

Záleží na tom jak si kolejiště zapojíš. Buď máš na tvrdo připojen jeden napájěč (trafo) k úseku A, a druhý k úseku B, pak v případě přejíždění vlakem z úseku do úseku nastavíš oba ovladače shodně a po přejetí z a do b řídíš vlak jen ovladačem b. Nebo si od každého ovladače vytáhneš dráty k více úsekům a pak je k ovladači připojuješ podle toho jak jede vlak tedy jedním ovladačem řídíš stále stejný vlak.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Geraltek » pon 12 led, 2009 1:58 pm

No právě že přejíždění natvrdo z úseku A do B, tak abych vždy dával pozor abych měl ovladače stejně nastaveny se mi zdá blbost. To by při různých ovladačích mohl při přejezdu ten vlak změnit rychlost, poskočit.

Spíš chci tu druhou variantu, ale nechci nějak pořád přestavovat dráty. Tzn. musel bych nejdřív ovladač B vypnout na nulu tím vypnu úsek B a pak bych nějakým spínačem zapojil do úseku B proud z ovladače A a tím bych dosáhl plynulého přejetí do úseku B že ano?? Bude to fungovat plynule i při odizolovaných úsecích, nebo musím ještě nějakým spínačem sepnout úseky A a B tak, aby nebyly odizolovány??

A co když zapomenu vypnout ovladač B a zapnu najednou i do úseku B ovladač A?? Nedojde ke zkratU??
Geraltek
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 06 led, 2009 7:27 am

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 12 led, 2009 4:11 pm

Geraltek píše:Spíš chci tu druhou variantu, ale nechci nějak pořád přestavovat dráty. Tzn. musel bych nejdřív ovladač B vypnout na nulu tím vypnu úsek B a pak bych nějakým spínačem zapojil do úseku B proud z ovladače A a tím bych dosáhl plynulého přejetí do úseku B že ano?? Bude to fungovat plynule i při odizolovaných úsecích, nebo musím ještě nějakým spínačem sepnout úseky A a B tak, aby nebyly odizolovány??

Celkem jednoduché řešení je použití třípolohových přepínačů k napájení jednotlivých úseků. např.:nahoru - ovl. A, střed - úsek odpojen, dolů - l. B) pak si s přestavovaním drátů nemusíš lámat hlavu a odpadne Ti i nebezpečí že připojíš dva ovladače k jednomu úseku (pokud se ti nějak nepropojí koleje v sousedních úsecích)
Další možnost (velmi levná, ale s taháním drátů) je použít banánky a zdířky. kdy ke každému úseku patří jedna zdířka a od každého ovladače máš několi kablíků s banánkem. Ty zastrkáš do úseků, které chceš zprovoznit a jedeš. Opět odpadá nebezpečí zapojení více ovladačů na jeden úsek.
A co když zapomenu vypnout ovladač B a zapnu najednou i do úseku B ovladač A?? Nedojde ke zkratU??

No to dojde. Nejhorší je to když máš oba ovladače "naplno a proti sobě"..
Ale jak jsem psal podobnému zkratu z blbosti se dá poměrně lehce předejít vhodným zapojením. Horší je to se zkratem na styku dvou úseků to se stává častěji. Třeba když vozidlo přejede až na styk dvou úseků, ale i tomu se dá předcházet různými udělátky.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod boy.rough » pon 12 led, 2009 5:44 pm

Ahoj,
dovolím si přihodit jeden odkaz.

http://www.trainmania.info/udelatka/24- ... ejisti.pdf
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Příspěvekod Geraltek » pon 12 led, 2009 7:17 pm

Tak to jsem si s chutí přečetl. Je to zajímavé zapojení. Docela mě zaujalo to zapojení s výhybnou. To je přesně to asi jak by to mělo správně fungovat. Ne že bych teda úplně všemu rozuměl, ale asi to chce dobře zapojit a zkusit si jízdu. :)
Geraltek
 
Příspěvky: 7
Registrován: úte 06 led, 2009 7:27 am

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků