Moderátor: Michal Dalecký
JanoH0e píše:Našiel som túto stránku http://www.h0e-module.de/ s tématikou modulov ? segmentov? Rozhodne sú ich normy na zamyslenie. A vylepšenie.
JanoH0e píše:Túto stránku poznám, aj zopár členov. Keď to začínalo, bola to fakt bomba a inšpirácia. Postupom doby, sa mi však vidí, že normy Fremo, ktoré už majú asi 20 rokov a spôsob ovládania - Fredo, sú už tak nejak zastaralé. Snáď by to chcelo trochu sa v tom pozvŕtať a nie len kopírovať Nemcov, aj keď ty sú samozrejme 1. Myslím tým samozrejme H0e, H0 je úplne o niečom inom.
JanoH0e píše:Tak napr. Ovladanie Fredom, chápem že v H0, kde súčasné jazdí veľké množstvo lokomotív, je nutný. Ale na úzkej s max. 10 lokomotívami podľa mňa stačí aj multimaus 1 generácie. Polomery oblúkov 700 mm sú podľa mňa zbytočné veľké. Úplne stačia 500 mm, ale aj 350 mm aj pre podvalníky. Vznikajú tak moduly, ktoré sú mimo stretnutia tak 2x ročne nevyužiteľné. Ďalšia otázka sú úzkorozchodné spriahla. Ale to už je vec skupiny.
JanoH0e píše:Proti Fredovi - u, ak ho používajú širokorozchodný nemám proti tomu nič a vidím aj jeho užitočnosť a nutnosť. Výhradu mám k je ho používaniu na úzkej, kde sa pohybuje tak 5 strojov maximálne. Tam sa mi to zdá prehnané. K tým polomerom. Pochybujem, že v H0, neviem to presne, používate minimálny polomer u rýchlikovej trate 3500 mm a u lokálky 1730 mm. Je to v podstate vec dohody. Niekde som čítal, že v H0 sa prepočítavajú oblúky 1 : 200, ale neviem to iste. Takže v prepočte podľa tohto by stačil polomer 250 mm, čo je však z hľadiska technického krajná medza. Čo sa týka rozhrania modulov alebo vymýšľať nový systém je podľa mňa zbytočné, tento je dosť dobrý, skôr ide o to, aby pravidlá je ho používania neboli zastaralé.
JanoH0e píše:Proti použitiu Freda nemám absolútne nič. Iba spochybňujem je ho účelnosť pre malú komunitu. Otázne je, či bude spĺňať požiadavky napr. o 5 rokov, respektíve ak sa objavy niečo lepšie, možnosť je ho náhrady. Úzka viazanosť na jeden určitý typ ovládača, sa mi zdá obmedzujúca.
JanoH0e píše:K oblúkom. Mám takú hypotézu - dojem, že Nemci pri normovaní oblúkov trate vychádzali z konkrétnej trate - Jagsttalbahnu, kde bol min. polomer 60 m. Avšak napr. u ČSD bol min. polomer 40m , na súkromných tratiach bez pravidelnej osobnej dopravy mohol byť aj min. 35 m, podľa normy pre stavbu tratí. V Nemecku bola trať, - HKB, kde prevádzkovali polomer 15 m s podvalníkmi, aj keď to beriem ako extrém. Tak prečo by som nemohol prevádzkovať polomer napr. 400 mm? Veď odpovedá skutočnosti a technicky je prevádzka možná ? Na profile nie je nič zastaralého, mal som na mysli pravidlá a normy, ktoré súvisia s je ho používaním otázka napr. minim. polomerov .
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků