Od poklopu ku poklopu Kyklop kouli koulí, od poklopu ku poklopu Kyklop kouli koulí ......
Nevím, jestli někoho následující řádky zaujmou, ale na lokomotivu T499.0 jsem se dlouho těšil a doufal jsem, že model bude stát za to. A v tomto případě mě výrobce velice, velice potěšil. Myslím si, že to je nejlepší model, který MTB vyrobilo, a proto si neodpustím jeho zhodnocení mým pohledem, zaměřeným tentokrát hlavně na povrchovou úpravu a barevné provedení - které je- VÝBORNÉ
Pár obecných informací úvodem, kterými asi nemá smysl se dlouze zabývat : Lokomotiva je dostatečně těžká, osvětlení je řešeno (bohužel) jako vždy bez přepážek mezi světly, jízda je tichá a vcelku klidná, rozhraní PLUX22 ..... Tvarovou věrnost jsem neproměřoval, Kyklop podle mě vypadá, jak vypadat má a desetinové odchylky a určitá nutná zjednodušení moc neřeším.
Co se týče informací o vzhledu lokomotivy, čerpal jsem z této publikace, která je doufám dostatečně odborná i přesná :
- T499_0_kniha_u.jpg (176.77 KiB) Zobrazeno 3680 krát
Tady je několik záběrů modelu focených na denním světle za slunečného počasí, včetně pojezdu se sejmutou kastlí. Tam mě zaujala poměrně velká prohlubeň pro kulatý reproduktor s ozvučnicí. V některém příspěvku výše jsem četl stížnost na nekvalitně osazená madla na střeše (mohlo jít o nějaký nepovedený kus) - mně se zdá vše v pořádku. Měl jsem v ruce několik lokomotiv a všechny vypadaly dobře.
Skříň lokomotivy byla z výroby nastříkána barvami
Modř návěstní ČSN 4550 a
Žluť chromová střední ČSN 6200. Je celkem logické, že ČKD použilo právě tyto odstíny modré a žluté, protože stejný odstín modré byl "předepsán" u ČSD pro dvousystémové elektrické lokomotivy výnosem FMD a stejný odstín žluté byl pak používán k nástřiku výstražných žlutých pruhů na lokomotivách. (Jsem přesvědčený, že stejnými odstíny byly v ČKD lakovány i "vlečkové" stroje T448.0 - jejichž výroby v tomto barevném provedení bych se rád dočkal
). Dostupnost a výběr barev byl v dobách plánovaného hospodářstí omezený, tak proč nepoužít barvy, které už v lokomotivce "tekly proudem" ....
U barevného provedení bych se ještě rád na chvilku zastavil. Někde tady zaznělo, že lokomotivy byly zřejmě z výroby světlejší... Tak tedy ne, téměř jistě nebyly. Zapomeňte na různé staré vybledlé fotografie,na barevné filmy nevalné kvality s nejasnou expozicí a nejasným vyvolávácím procesem. Ze zkušeností se vzhledem lokomotiv ES499.0 byla speciálně modrá barva velmi nestálá a náchylná ke zvětrávání a blednutí vlivem povětrnosti, kyselých dešťů a UV záření. Proto už po pár letech provozu vypadaly "modré" lokomotivy takto vybledle.
Na následujícím snímku jsou odstíny příslušných barev ČSN vykopírovány ze vzorníků dostupných na internetu (bez barevných úprav ,to je ale samozřejmě poměrně nepřesné, protože zobrazení závisí na nastavení každého monitoru a není jak přímo porovnat tyto odstíny s modelem ). Ve výše uvedené knize je napsáno, že v pozdější době byly lokomotivy T499.0 přelakovány velmi podobnými odstíny RAL a to
RAL 5010 Enziánová modrá a
RAL 1003 Žluť signální střední. Tady už je porovnání barev daleko snazsší a přesnější, protože mám k dispozici profesionální vzorník RAL. Jeho přímé porovnání s modelem ukazuje, že barvy na modelu jsou téměř přesné (Jiná otázka je - už jsem tady o tom někdy psal, že stejný odstín barvy na malé ploše působí jinak, než na ploše velké, takže možná by odstíny na modelu mohly být nepatrně světlejší ....)
Model je nastříkán výborně kryjícími hedvábně matnými barvami, přechody jsou ostré a odstíny téměř přesné. Prakticky bez prachu a chloupků.... Prostě paráda
Nevím, jestli měl výrobce na mysli nějaké konkrétní období "života" lokomotivy, ale určité pochyby mám o tom, jestli by "kšilt" nad čelem lokomotivy neměl být modrý i zespodu a madla pod okny by neměla být modrá. V knize (a na stránkách prototypy.cz) je vidět na ČB snímku ve výrobní hale T499.0001, která má kšilt i madla zjevně žlutá. Ale na snímcích T499.0002 ze srpna 1975 to vypadá, že 2. prototyp má kšilt zespodu modrý a madla také ....