radeksindy: Ty abys mě nechytil za slovo, viď... Jezdilo se podle saských/německých předpisů, stavělo (a později přestavovalo) se podle saských/německých projektů, tzn. že nikdo stavebníkovi nevnucoval, že stavby musí vypadat jako jinde v Rakousku, ale když jsem napsal, že do toho stát nemluvil, tak nemám pravdu...
Taky jsem nenapsal, že stavba nemusela podléhat rakouské koncesi ani že ji rakouský stát ve stavebním řízení nepovoloval, ale do
poměrů na dráze skutečně mluvit nemohl. Koneckonců vznik ZRE jako akciovky založené a zčásti vlastněné saským státem byl jednou z rakouských podmínek udělení koncese. Nicméně na původně slíbenou rakouskou garanci mohla saská strana po prodeji rakouských státem vlastněných drah StEGu upečeném během příslušných jednání o výstavbě ZRE zapomenout... Taky to považovala za parádní rakouský podraz.
A jestli dotaz směřoval k nějaké ucelené sbírce normálií, z nichž by si mohl/musel stavebník vybírat, tak ty tenkrát ještě vůbec neexistovaly. Samozřejmě netvrdím, že jednotlivé společnosti neměly svoje plány a zvyklosti nebo že by na nich nebyl vidět jednotný rukopis architektů (a i na ZRE byl...), ale ve smyslu toho dotazu - aspoň jak jsem ho pochopil - byly závazné jenom pro ně. V době výstavby ZRE žádné rakouské státní dráhy ani ministerstvo železnic vůbec neexistovaly...
Mimochodem, kromě zmíněných saských staveb (Varnsdorf, Chebsko...) se na naší straně česko-saského pomezí angažovala taky svými kriminálními aférami později neslavně proslulá berlínská fa Bachstein pří výstavbě FOD (proto jsou pozemní stavby na tratích ve frýdlantském výběžku na první pohled odlišné od staveb jiných českých lokálek) a ještě v r. 1927 byla na našem území otevřena zastávka Brandov (tehdy Brandau) na dnes už skoro zapomenuté německé peážní trati Schweinitztalbahn (viz třeba tady:
https://mostecky.denik.cz/z-regionu/bra ... 0521.html; dráha měla původně vést po naší straně hranic přes Horu sv. Kateřiny a Novou Ves v Horách až do Litvínova, ale WW I stavebníkům zhatila plány, dráha vedená odlišně od původních záměrů až na ten kousek u Brandova po německém území byla dostavěna až v r. 1927, skončila šturcem v německém Deutschneudorfu a v r. 1969 byla zrušena).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.