od RSC » pát 07 úno, 2020 8:20 pm
Ať zde zazní opačný názor, co se často nechce slyšet, když už se to zde rozebírá...
Mé testy s desítkami lokomotiv a reálné zkušenosti potvrzují skutečnost, že u většiny lokomotiv je řešení jedno bandážové kolo na nápravě nešťastné řešení. Stále mne v modelářské praxi nepřesvědčují tyto tvrzení, že jízda lokotivy s jedním bandážovým kolem na nápravě a další takovou nápravou je klidnější (komentář neplatí pro některé parní lokomotivy). Naopak toto jednokolové řešení dovede lokomotivy báječně rozkmitat a přitom se uvádí jak to má problémy eliminovat - nejbáječnější naštvání je to snad u tillig traxx a taurus. Zkusme alespoň připustit možnost, že modelové podmínky jsou jaksi lehce rozdílné od skutečných vozidel. Zkusme si také připustit, že i rozdílná adheze kol na nápravě a často i nepřesný průměr bandážového kola a nebandážového kola na nápravě a často nestejný průměr vedou mnohdy k pravému opaku.
Potvrzuji také zkušenost s horším sběrem tohoto řešení na plastových srdcovkách nebo nezapojených srdcovkách, kde lokomotiva s jednou bandážovou nápravou nemá problém a druhé řešení může mít lehký problém (mám takových lokomtiv více) a většinou má, skoro se to chová tak, jako by to měla o další nápravu bez sběru navíc, ikdyž počet nebandážových kol je stejný.
A pro tyto důvody nesnáším řešení jedno bandážové kolo na nápravě v TT. Pokud bych měl volbu při koupi z obou variant, tak v drtivé většině případů zaškrtnu variantu jedna bandážová náprava. Pokud tyto kola jdou stáhnout a zaměnít, tak to dělám a rozhodně ne z legrace nebo z nudy...
A ještě je báječné, když bandážové kolo je na první nápravě v lokomotivě, někdy takový stroj umí jet i mimo koleje do obdbočky nebo v obloukové vyhýbce. (dokonce jsem musel přehodit pořadí náprav i u roco H0 čmelákům, kdy H0 lokomotivám tohle pořadí náprav obyčejně nevadí, překvapilo mne to v tomto měřítku)