Dosud jsem postavil tři modulové stanice, vybavené návěstdly respektujícími pravidla rychlostní návěstní soustavy. Podle mých zkušeností je v oblasti modelových kolejišť většina takových, u nichž stačí následující návěsti:
volno - zelená
stůj - červená
výstraha - horní žlutá
volno do obočky - zelená a dolní žlutá
volno do odbočky a očekávej stůj - dolní žlutá a horní žlutá
volno do odbočky a očekávej volno - dolní žlutá a blikající horní žlutá
posun povolen na skupinovém návěstidle - bílá
posun povolen na seřaďovacím návěstidle - bílá
posun zakázán na seřaďovacím návěstidle - modrá
přivolávací návěst - červená a blikající bílá.
Snad jsem na nic nezapoměl, prosím odborníky o doplnění a úpravu/opravu teminologie.
V rychlostní návěstní soustavě je samozřejmě řada dalších návěstních znaků, ovšem s ohledem na rozsah naprosté většiny modelových kolejišť se pravděpodobně nenajde mnoho takových, kde by bylo potřeba použít například rychlostní pruhy nebo třeba znaky volno a 80 km/h.
Se shora uvedenými návěstmi jsem vystačil u modulů stanic Filípkov (fiktivní stanice na jednokolejné trati se dvěma dopravními kolejemi a jednou manipulační kolejí a Sklené nad Oslavoou, což je stanice na hlavní dvojkolejce podle reálu, se čtyřmi dopravními kolejemi a jednou manipulační. Z prostorových důvodů jsou u Skleného použity návěstní mosty, což je rozdíl proti reálu. Ovládání těchto stanic formou simulace reléovky zajišťuje TrainController v součinnosti s návěstním systémem ND4 (výrobcem je firma návěstidla.cz). Dopravní cesty se volí kliknutím na zelené "tlačítko" na obrazovce na začátku cesty a bílé "tlačítko" na konci cesty, posunové cesty volbou bílého "tlačítka" na začátku cesty a bílého "tlačítka" na konci cesty. Návěsti se nastavují automaticky v závislosti na postavení výhybek, detekce obsazení a stavu následujícího návěstidla. TrainConroller pro každou cestu nastaví příslušnou návěst volbou adresy, každý návěstní znak má svou adresu. TrainCotroller se stará i o návaznosti, aby vjezdová návěst odpovídala postavené cestě a stavu odjezdové návěsti. Systém na všech setkáních fungoval bez problému, mezi moduly ND4 a návěstidly vybavenými dekodéry SCom je přenos po sběrnici, ke každému návěstidlu tedy vede samostatný trojžilový kablík, který může pokračovat k předvěsti. K ovládání je nutné použít PC.
RocRail ani PanelPro neznám, nemohu tedy posoudit zda by bylo možné takto využít ND4.
U stanice Čachnov je rovněž použita simulace reléovky se stejným způsobem ovládání jako u shora zmíněných stanic, ovládání výhybek i návěstidel se ale děje fyzickými tlačítky a zajišťuje ho výhybkový dekodér ve spojení s panelovým dekodérem a návěstním dekodérem, výhybkový dekodér s panelovým dekodérem obstarají funkce obdobné TCO a FBO, tedy volbu cest složených z více výhybek s indkací polohy jednotlivých výhybek (nebo nastavených cest) a stavu detekce obsazení na ovládacím panelu. Jednotlivá návěstidla mají každé jen jednu adresu a aktuální návěstní znak se volí automaticky, není tedy zapotřebí samostatná adresa pro každý návěstní znak. Návěstidla jednoho návěstního dekodéru (pro deset návěstidel) jsou připojena na společnou sběrnici, u každého návěstidla je dekodér pro tři nebo šest LED. Není tedy třeba táhnout samostatný kabel mezi návěstním dekodérem a každým jednotlivým návěstidlem.
Určitě existují i další formy modelace rychlostní návěstní soustavy na modelových kolejištích a bude dobře když se zde o nich objeví bližší informace.